string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(59) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_hapklarebrokken" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(33) "Webteksten zijn als hondenbrokken" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(59) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_hapklarebrokken" ["image"]=> string(44) "https://schrijf.be/images/hondenbrokken2.jpg" ["description"]=> string(63) "Scoren met uw webteksten? Maak ze hapklaar: dat verteert beter." ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Copywriting voor websites: serveer hapklare brokken
Schrijft u de tekst voor uw website? Maak die dan vlot verteerbaar. Dankzij eenvoudige taal en reddingsboeien: samenvattingen en tussentiteltjes.
Websitecopywriting? Kauw de informatie voor
Wat is de gelijkenis tussen vlotte teksten en hondenvoeding? Ze bestaan beide uit 'hapklare brokken'.
Hondenbrokken zijn geconcentreerde voedselpakketjes, klaar voor consumptie. En leesbare teksten zijn voorgekauwde informatiepakketjes.
Uw lezers rekenen op u voor instantinformatie zonder ruimte voor interpretatie. Maak uw teksten dus 'leesklaar':
Gebruik eenvoudige taal
Deze titel had ook kunnen zijn: 'Hantering van eenvoudige taal'. Toch is dat niet zo. De eenvoud van taal kwam al eens aan bod. Een algemeen doelpubliek vraagt om het taalgebruik van een twaalfjarige. Een hoger opgeleid publiek om dat van een achttienjarige.
Eenvoud is geen simplisme
Begrijp me niet verkeerd: ik pleit niet voor simplisme, wel voor eenvoud.
Geen simplisme, wel eenvoud
De boodschap zelf mag best moeilijk zijn. Als de wijze waarop u ze brengt, maar eenvoudig is. Uw klant overschatten is net zo erg als hem onderschatten.
Schrijf met de woorden van uw klant
Vermijd vakjargon. Dat klinkt triviaal, maar het begrip 'jargon' is ruim. Schrijf.be nam de proef op de som. We onderzochten of onze doelgroep wist wat 'copywriters' precies doen. Dat leek ons voor de hand liggend. Té voor de hand liggend, zo bleek uit de rondvraag.
Wij schaafden de copywriting van onze website meteen bij en spreken nu over 'commerciële tekstschrijvers'.
Copywriting voor uw website? Gooi reddingsboeien!
- Bied de lezer houvast met samenvattinkjes. Gebruik hiervoor titel, tussenkopjes en postscriptum.
- Schrijf korte alinea's.
- Begin een nieuwe regel voor elk nieuw gegeven.
- Maak een kaderstukje met de samenvatting.
- Benadruk het sleutelwoord door het te onderstrepen (mailings) of in vetjes te zetten (webteksten).
Geef duidelijke instructies
Wees duidelijk in uw verwachtingen. Stel de vraag in de plaats van uw lezer. Bijvoorbeeld: 'Wat verwachten wij van u?' of: 'Hoe krijgt u het gratis infopakket?' Beschrijf dan exact de noodzakelijke stappen.
Gebruik lijstjes
Lezers zijn gek op lijstjes. Logisch, want ze bieden hen heel wat gemak:
- Ze brengen orde in de chaos.
- Ze zijn kernachtig.
- Ze zijn gemakkelijk te onthouden.
Leesklare webteksten nodig?
Maak uw teksten 'webklaar'. Vertrouw voor uw website op de copywriting-experts van Schrijf.be.