string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(48) "https://schrijf.be/nl/blog/spelfouten-en-verkoop" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(47) "Waarom uw investering in foutloze teksten loont" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(48) "https://schrijf.be/nl/blog/spelfouten-en-verkoop" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(187) "Wist u dat een spelfout de verkoop van een webshop kan halveren? Schrijffouten hebben een negatievere impact dan u denkt. Ontdek waarom investeren in tekstcorrectie en eindredactie loont." ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Show me the money, honey
Al in 2013 bloklettert BBC News dat één spelfout de verkoop van een webshop kan halveren. Een Britse internetondernemer merkte dit op. Hij verloopt panty’s online. Spelt hij ‘tights’ op een van zijn webshoppagina’s als ‘Tihgts’? Dan daalt de verkoop meteen. Geen klein beetje, trouwens: met zowat de helft.
“Eén spelfout kan webshopverkoop halveren.”
Verkoop herleeft na tekstcorrectie
Zodra die ene fout wordt gecorrigeerd, veert de conversiegraad met 80% op. Bijna dubbel zoveel websitebezoekers kópen nu ook daadwerkelijk.
Toegegeven: het gaat hier om de verkeerde spelling van het hoofdtrefwoord van de onlineshop. Toch laat de ‘spellinghygiëne’ van bedrijven vaak ernstig te wensen over als het om hun eigen producten of diensten gaat. Zo telde ik op de website en bij de klantendienst van een telecomoperator liefst zes verschillende schrijfwijzen voor een van hun eigen diensten. Geloofwaardigheid?
Niet aan de grote klok
Zulke dramatische cijfers zijn sindsdien niet meer gepubliceerd. Waarom? De reden ligt voor de hand.
Een onlineondernemer loopt er vast niet mee te koop. Uit schaamte of omdat kennis macht is. Zo snoept hij onopgemerkt prospecten af van zijn onlineconcurrenten die het minder nauw met taal nemen.
Praktijk, geen taalwetenschap
Taalwetenschappers lachen de bevindingen van de onlinepantyverkoper weg als ‘pseudowetenschappelijk’.
“Wat met de methodologie, de onderliggende factoren, de testgroep?”, vragen ze. En als wetenschapper moeten ze dat doen. Meer nog: als taalfanaat ben ik zelf ook reuzebenieuwd hoe het nou precies zit.
Maar als ondernemer interesseert het me geen moer.
Waarom? Omdat het gemeten effect dat van een aan- of uitknop is:
- spelfout = verkoop zakt weg
- correctie = verkoop herstelt zich
Als ik dát als ondernemer weet, handel ik meteen. Dan zorg ik ervoor dat mijn bedrijfscommunicatie vrij van taalfouten is. En verkoop ik meer.
De taalwetenschappers vertellen me later wel waarom – terwijl ik mijn extra inkomsten aan het tellen ben.