Krijg nieuwsbrief

Please enable the javascript to submit this form

 
 

Hier het cookiemonster. Geeft u mij een kruimeltje? (Wees gerust: uw privacy is ons menens!)

Ja

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Willem Geetsstraat 9, 2800 Mechelen
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Taalnazi aan de k(r)ant

placeholder

Hehe, de weekendkrant met een kopje koffie … even ben ik géén copywriter. Tot ik op een pracht van een dt-fout stoot.

De camera van mijn smartphone klikt onverbiddelijk.

Triomf

De volgende stap? Triomfantelijk delen natuurlijk! Zeker op Facebook en Twitter – misschien ook op Instagram. Even controleren: ben ik de eerste? Het lijkt erop. Misschien haal ik zelfs Taalvoutjes wel. Mijn hoofd kraakt bij het zoeken naar een smeuïg bijschrift, want dit is mijn kans om een weekend lang trending te zijn.

Of niet? Mijn gouden regel: tel tot tien voor je op de shareknop drukt. Mijn aanhang op de sociale media haalt nauwelijks drie cijfers – dus wellicht loop ik wat te hard van stapel. En bovendien: is het sympathiek om me te verkneukelen in de misser van een ander?

Wie zonder zonde is …

Want dt-fouten maken we allemaal, hoe goed we de regels ook kennen. De schuldige? Ons woordgeheugen. De werkwoordsvormen die we het vaakst zien, geven we altijd voorrang. Ook als dat niet de juiste zijn. En zeker als de schrijver even is afgeleid – zoals een journalist met een onmogelijke deadline. Die schrijft ‘baadt het niet’, omdat hij vaker 'baadt' ziet dan 'baat'. Net zoals zijn eindredacteur.

Leve de vrijheid?

Dus … de prullenmand in met al die regeltjes? Niet zo snel. Er zijn minstens drie goede redenen waarom u beter niet 'ik wordt', 'hij interesseerd' of 'jij verklaard' schrijft:

  • Het schaadt uw imago of dat van uw organisatie.
  • Het zorgt soms voor een andere interpretatie van uw tekst – ‘dader bekent’ is niet hetzelfde als ‘dader bekend’.
  • Het leidt de aandacht af van de inhoud.

Dat laatste is hier het geval. Ik ben de draad van het artikel helemaal kwijt. Het is hoog tijd dat ik de copywriter én de taalnazi in mij op non-actief zet.

Drie uur later zie ik een tweet met 'dt-fout van het jaar' voorbijkomen. Die helemaal verloren gaat in de rest van het gekwetter.

Reageer

Tevreden partners

De Schrijfdokter blies me van mijn sokken
Hoge verwachtingen volledig ingelost
Valse noot? Toch mooi lied!
Hun teksten zijn bondig en fris van toon
Teksten onder stroom
Ze trappen niet in de val om moeilijk jargon te gebruiken
Taalvirtuoos komt aan zijn trekken
Een tekst die uitnodigt tot actie: net wat ik verwachtte!
Vlamingen die Nederlanders begrijpen
Snel en professioneel: wat wil je nog meer?
Goed meegedacht, goed neergeschreven
Volbloed taalkunstenaars
Dit is nu eens leuk samenwerken!
Schrijfdokter scoort meer dan 90 procent
Wat er nog beter kon? Niets.
Efficiënt, makkelijk én snel
De tekst past bij mij
Gelukkig met deze contentpartner
Georganiseerd, persoonlijk, helder
De communicatie blééf gewoon lopen

Wat klanten zeggen

Deze e-mailing was super voor ons ... de perfecte toon. Thanks!

Sophie Dumont
Securex