Krijg nieuwsbrief

Please enable the javascript to submit this form

 
 

Hier het cookiemonster. Geeft u mij een kruimeltje? (Wees gerust: uw privacy is ons menens!)

Ja

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Willem Geetsstraat 9, 2800 Mechelen
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Uw speech: de regel van drie

Hoe brent u uw boodschap zodat uw lezers (en toehoorders) die onthouden? Gebruik de regel van drie: verdeel uw boodschap in drie gelijke brokken. Zo lepelt die gemakkelijk binnen. En blijft hij plakken! 

Speech in drie regelsGeef uw boodschap weerhaakjes

Flip, flop and fly

  • Veni, vidi, vici.
  • Liberté, égalité, fraternité.
  • Voor vorst, voor vrijheid en voor recht.

Caesar, Frankrijk en het Belgische volkslied: drie voorbeelden van de regel van drie. Om van Ein Volk, ein Reich, ein Führer maar beter te zwijgen.

Wilt ú dat uw boodschap opvalt én blijft hangen? Hak ze dan in drie gelijke stukken.

Bloed, zweet en tranen

Wat zei Churchill in zijn eerste toespraak als premier? "I have nothing to offer but blood, toil, tears, and sweat." Toch grifte deze uitspraak zich in het collectieve geheugen als 'Bloed, zweet en tranen'. Never mind the toil – het zwoegen.

1, 2, 3, 4

Waarom de regel van drie werkt? Geen idee. Maar uit alle onderzoeken blijkt dat hij dat gewoon dóét.

TIP Een vuistregel voor één, twee, drie of vier: "Use one for power. Use two for comparison, contrast. Use three for completeness, wholeness, roundness. Use four or more to list, inventory, compile, and expand." Roy Peter Clark, schrijfmeester.

Motto en baseline van 3

Baselines en slogans in groepjes van drie hebben méér slagkracht dan andere. Voorbeelden?

  • "In de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest", klinkt het in de katholieke kerk. Of nog: hemel, hel en vagevuur.
  • 'Citius, altius, fortius' ('Sneller, hoger, sterker') is niet toevallig het motto van de Olympische Spelen.
  • 'Love, work, play' lokte Mobistar vroeger.

TIP Zoekt ú naar een baseline die het altijd doet? Zet dan zeker eens drie gelijkwaardige delen achter elkaar.

Lijstjes van 3

Gebruikt u vaak lijstjes (bulleted lists)? Mooi, want die werken bijzonder goed – zeker op het web. En nog veel beter als u ze tot drie leden beperkt.

Uw aanbod in 3

Schrijven, herschrijven en hertalen: dát doet Schrijf.be. En uiteraard ook redigeren, corrigeren en proeflezen. Maar dát zeg of schrijf ik er niet meteen bij. Of mijn prospect zou alleen 'iets met schrijven' onthouden. Waarom? De regel van drie!

TIP Deel úw diensten- of productenaanbod ook op in drie stukken.

Overtuigende speech of motivatie

Nergens is de regel van drie zo krachtig als in een speech. Franklin Roosevelts advies aan sprekers was dan ook kort en krachtig: "Be sincere, be brief, be seated."

TIP Wilt u uw verkoopsteam met een eenduidige boodschap de weg op sturen? Vat uw instructies dan samen in een e-mail met drie delen. Want hoe leerden wij de straat oversteken? "Kijk links, kijk rechts, kijk links!"

Shake, rattle and roll

Dus, waarop wacht u nog? Flip, flop and fly! Of shake, rattle and roll! En veranker zo uw boodschap met de regel van drie.

Een boodschap in het brein van uw klant beitelen? Gebruik de #regelvandrie: Deel dit op
Wat Churchill, Mobistar en Jezus gemeen hebben? Ze gebruiken de #regelvandrie: Deel dit op
De beste dingen komen in drie delen: Deel dit op

Reageer

Tevreden partners

Afspraken en timing altijd gerespecteerd
¡Fantástico!
Schrijf.be? De professionele pen die ik zocht.
Jullie advies kwam heel goed van pas!
Schrijf.be is nummer één
Onze nieuwe website straalt!
SEO-experts en taaladepten in één
Deze mensen weten waarmee ze bezig zijn
Expert in vervlaamsen
Wat er nog beter kon? Niets.
A pleasure to work with, from beginning to end
Meer dan schrijven
De deadline was heel nipt. Toch kregen we alle teksten op tijd.
Eerdere samenwerking opende deuren
De teksten zijn er boenk op
Om een voorbeeld aan te nemen!
Er kon niets beter aan de samenwerking
Ze willen het beste voor je
Uitmuntende tekst in recordtempo

Wat klanten zeggen

We hebben deze ochtend onze eerste mailing uitgestuurd en er zeer positieve reacties op gekregen (aan het aantal inschrijvingen te zien toch). Nogmaals dank!

Karine Blommaert
CMS Channel