string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(56) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_regelvandrie" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(24) "Driemaal is scheepsrecht" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(56) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_regelvandrie" ["image"]=> string(49) "https://schrijf.be/images/blog/deregelvandrie.jpg" ["description"]=> string(76) "Veni, vidi, vici. - Bloed, zweet en tranen. - De regel van drie werkt écht." ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
De regel van drie
Hoe brengt u uw boodschap zodat uw lezers (en toehoorders) die onthouden? Gebruik de regel van drie: verdeel uw boodschap in drie gelijke brokken. Zo lepelt die gemakkelijk binnen. En blijft hij plakken!
Geef uw boodschap weerhaakjes
- Veni, vidi, vici.
- Liberté, égalité, fraternité.
- Voor vorst, voor vrijheid en voor recht.
Caesar, Frankrijk en het Belgische volkslied: drie voorbeelden van de regel van drie. Om van Ein Volk, ein Reich, ein Führer maar beter te zwijgen.
Wilt ú dat uw boodschap opvalt én blijft hangen? Hak ze dan in drie gelijke stukken.
Bloed, zweet en tranen
Wat zei Churchill in zijn eerste toespraak als premier? "I have nothing to offer but blood, toil, tears, and sweat." Toch grifte deze uitspraak zich in het collectieve geheugen als 'Bloed, zweet en tranen'. Never mind the toil – het zwoegen.
Of als u liever de originele aan het woord hoort:
1, 2, 3, 4
Waarom de regel van drie werkt? Geen idee. Maar uit alle onderzoeken blijkt dat hij dat gewoon dóét.
TIP De vuistregel van Roy Peter Clark voor één, twee, drie of vier:
- Use one for power.
- Use two for comparison, contrast.
- Use three for completeness, wholeness, roundness.
- Use four or more to list, inventory, compile, and expand.
Motto en baseline van 3
Baselines en slogans in groepjes van drie hebben méér slagkracht dan andere. Voorbeelden?
- "In de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest", klinkt het in de katholieke kerk. Of nog: hemel, hel en vagevuur.
- 'Citius, altius, fortius' ('Sneller, hoger, sterker') is niet toevallig het motto van de Olympische Spelen.
- 'Love, work, play' lokte Mobistar vroeger.
TIP Zoekt ú naar een baseline die het altijd doet? Zet dan zeker eens drie gelijkwaardige delen achter elkaar.
Lijstjes van 3
Gebruikt u vaak lijstjes (bulleted lists)? Mooi, want die werken bijzonder goed – zeker op het web. En nog veel beter als u ze tot drie leden beperkt.
Uw aanbod in 3
Schrijven, herschrijven en hertalen: dát doet Schrijf.be. En uiteraard ook redigeren, corrigeren en proeflezen. Maar dát zeg of schrijf ik er niet meteen bij. Of mijn prospect zou alleen 'iets met schrijven' onthouden. Waarom? De regel van drie!
TIP Deel úw diensten- of productenaanbod ook op in drie stukken.
Overtuigende speech of motivatie
Nergens is de regel van drie zo krachtig als in een speech. Franklin Roosevelts advies aan sprekers was dan ook kort en krachtig: "Be sincere, be brief, be seated."
TIP Wilt u uw verkoopsteam met een eenduidige boodschap de weg op sturen? Vat uw instructies dan samen in een e-mail met drie delen. Want hoe leerden wij de straat oversteken? "Kijk links, kijk rechts, kijk links!"
Shake, rattle and roll
Dus, waarop wacht u nog?
En veranker zo uw boodschap met de regel van drie.