Postcard: casestudy
Eén e-kaartje of een wekenlange campagne? Dat hangt af van uw boodschap en doelgroep. Maar in elk geval doet uw Schrijf.be-kaartje zijn werk: uw lezers lokken naar de landingspagina. Hier vindt u alvast één geval.
Casestudy briefkaarten: nieuwe bedrijfsvisie in een multinational
Een multinationaal farmaceutisch bedrijf staat voor een moeilijke opdracht.
Het schakelt over op een nieuwe werkstructuur en de nieuwe waarden die daarbij horen. En het wil zijn duizenden medewerkers wereldwijd 'mee' hebben.
Het kiest voor ons voorstel met een kruisbestuiving tussen posters en elektronische kaartjes met landingspagina’s op zijn intranet. De campagne draait rond zes kernbegrippen in zes weken.
E-postcard met landingspagina
Op donderdag vertrekt er een ‘teasing e-mail’: een spitante e-briefkaart die de lezer op het verkeerde been zet – hem een zonderlinge vraag in de maag splitst. Om het antwoord te kennen, klikt hij door naar een landingspagina op het intranet.
Vastgenagelde basketspelers
Een voorbeeld? Het management wil de collega’s diets maken dat nauwe functieomschrijvingen plaats ruimen voor de vrijheid om verantwoordelijkheden zelf aan te vullen.
Dat wordt aangekaart met de e-briefkaart: "Worden basketbalspelers vastgenageld op het terrein?" Een vraag die om een antwoord schreeuwt. "Neen," luidt het op de landingspagina, "natuurlijk nagel je je basketbalploeg niet vast op het terrein. Anders krijg je nooit een dream team dat scoort." Waarna het onderwerp wordt uitgespit aan de hand van de analogie.
E-postcard met poster
Een dag later volgt een tweede e-briefkaart, die met een citaat de boodschap in de verf zet. Tegelijk verschijnen wereldwijd in elke bedrijfsafdeling posters van dit e-kaartje.
Wie leest wat?
Zo gaat het zes weken door! Intussen telt de software wekelijks het aantal lezers én doorklikkers, zodat het management de campagne kan bijsturen wanneer nodig. Maar dat hoeft niet: de geïntegreerde aanpak zorgt voor hyperenthousiaste medewerkers, die aanvoelen dat het nu menens is.
Ook met 'echte' postkaartjes!
Een jaar later gebruikt het bedrijf een vergelijkbare opzet voor de verspreiding van de nieuwe bedrijfswaarden. Met drie posters, die in drie opeenvolgende weken de drie waarden in het zonnetje zetten. Vergezeld van drie papieren briefkaarten die ze in pakkende en – noodgedwongen – korte 'parabels' vertalen.
Hierdoor geïnspireerd kan ieder personeelslid op de achterkant suggesties doen voor de concrete invulling van de bedrijfswaarde in zijn job. Waarna het briefkaartje met de binnenpost zijn (anonieme) weg naar het management terugvindt … Dat hieruit op zijn beurt inspiratie put voor ondersteunende acties.