Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Willem Geetsstraat 9, 2800 Mechelen
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Schrijffouten? Uw klant neemt u niet ernstig

schrijffouten bedrijfsimagoLezers keren zich af van bedrijven die schrijffouten maken, omdat ze die niet ernstig nemen.

In 2015 bevraagt Taal in het Bedrijd 525 Nederlanders tussen 25 en 65 jaar met een opleidingsniveau van minstens hoger beroepsonderwijs.

Driekwart van hen twijfelt over een zakelijke relatie die schrijffouten maakt. Fouten in zakelijke teksten storen hen het meest, gevolgd door spelfouten in kranten en magazines, en in cv’s en sollicitatiebrieven.

Driekwart van de Nederlanders twijfelt over zakendoen met iemand die schrijffouten maakt.

Dat leidde zelfs tot artikels met de keiharde, provocerende kop: “Is iemand die spelfouten maakt wel competent?”

Bedrijf niet ernstig

Uit een onlinebevraging naar websitebeleving bleken vergelijkbare tendensen:

  • Lezers haken af bij taalfouten, gebrekkige vertalingen en belabberde stijl.
  • Alle respondenten melden dat ze bedrijven achter sites met veel taalfouten gewoonweg niet ernstig nemen.

Onrechtvaardig, vindt u?

Waarschijnlijk wel. Maar dat is niet het punt. Wat wel? Het is een feit. Dat u nu kent. En dus vermijdt.

Respect en imago

Of u het nu terecht vindt of niet: taalfouten hebben een aanzienlijke negatieve impact. En dat zowel op het aankoopgedrag van uw klant als op uw eigen imago.

Glas is halfvol

Bekijk het nu eens van de andere kant. Vergeet wat u kunt verliezen door onverzorgde taal.

Wat wint u bij professionele teksten – alleszins foutloos, maar liefst ook prettig leesbaar?

Het antwoord is eenvoudig: respect. Want toont u uw lezer dat u hem respecteert door zijn lectuur zo prettig mogelijk te maken? Dan verdient u zijn respect.

Toont u respect? Dan krijgt u respect.

U fluistert hem, tussen de regels door, in: “U bent mij die extra moeite waard.” En laat nu net vertrouwen en wederzijds respect de bouwstenen van een langdurige relatie zijn.

Op taalexpert vertrouwen = teken van sterkte

Moet u voor het navlooien van uw teksten externe hulp inschakelen? Omdat taal niet uw ding is, of omdat de tijd u ontbreekt?

Dan is dat geen teken van zwakte, maar van sterkte. ‘Geen woorden, maar daden’, wilde ik schrijven. Dat is fout, want uw woorden zíjn uw daden in bedrijfsteksten.

Reageer