Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Willem Geetsstraat 9, 2800 Mechelen
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Begrijpt uw nichtje uw verkooptekst?

Schrijft u verkoopteksten? Hanteer dan eenvoudige taal. Woorden en zinnen die ook voor een twaalfjarige te begrijpen zijn. Onderwerp uw tekst aan onze Schrijfdokter-tests en lok op glasklare wijze klanten. 

verkooptekstSchrijft u voor het grote publiek? Gebruik dan het taalniveau van een … twaalfjarige.  Anders begrijpen te veel lezers u niet. En bent u hen onherroepelijk kwijt.

“Twáálf jaar: leg je de lat dan niet heel laag?” Nee, want dat is precies waar de Amerikaanse overheid ze legt voor medische informatie (NIH). Van een referentie gesproken.

Uw nichtje beslist

Hoe weet u zeker dat u de woorden en de zinsbouw van een twaalfjarige gebruikt? Eenvoudig: laat uw nichtje van twaalf uw tekst lezen.

Begrijpt zij alles? Dan zit u goed. Maar hapert ze ergens? Schaaf die alinea dan meteen bij.

Eenvoudig is niet kinderachtig

De weerstand tegen eenvoudige taal is groot. Omdat men eenvoud met simplisme verwart. Met ‘verkleutering’ van de inhoud. Terwijl ik het heb over de vorm waarin u uw boodschap giet. Dié moet eenvoudig zijn.

Of vreest u dat uw lezer u niet serieus neemt zonder vaktaal en moeilijke zinsconstructies? Het tegendeel is waar: hij waardeert het juist wanneer u zijn pad effent. Want uw lezer is lui.

Schrap langer dan u schrijft

Weet u waar de schoen wringt? Eenvoudig schrijven is gewoon … moeilijk. Want bent u een uur aan het schrijven? Dan hebt u twee uur nodig om te vereenvoudigen. Schrijven is schrappen.*

En hebt u dat er niet voor over? Schrijf dan niet. Beter helemaal geen verkooptekst dan een die uw klant wegjaagt.

Help uw lezer 

Help uw twaalfjarige lezer met drie vuistregels:

  1. Help zien. Schotel de korte inhoud voor. Doe de:
    • Kijktest – Maak korte alinea’s met sterke titeltjes.
    • Piramidetest – Vat de inhoud samen in de eerste regels.
       
  2. Help lezen. Haal de leesdrempels weg. Doe de:
  3. Help begrijpen. Kauw uw boodschap voor. Doe de:
    • Egotest – Vertrek vanuit uw lezer, niet vanuit uzelf.
    • Nou en?-test – Haal uw argumenten zélf onderuit tot ze … overeind blijven.

Verkoopttekst voor b2b: 18-jarigen

Hebt u ook nog een nicht van achttien? Mooi, want die gebruikt u als proefkonijn voor uw b2b-communicatie (business-to-business). Leest zij vlot tot het einde – zonder te struikelen over uw vaktermen? Dan zal uw zakelijke prospect dat ook doen.

Samengevat: draai uzelf geen rad voor de ogen met uw verkoopteksten. Want begrijpt uw nicht van twaalf (b2c) of achttien (b2b) ze niet? Dan haakt ook uw (potentiële) klant af. En klopt hij bij uw concurrent aan, die het hem wel gemakkelijk maakt. 

Aan u de keuze

 

* Godfried Bomans: De taal is een handschoen die strak om de huid van de inhoud getrokken is. Je moet er een heleboel weggooien, voor je die ene vindt, die precies past. Schrijven is schrappen.

Reageer