Wat is een landingspagina?
Een landingspagina is de specifieke webpagina waar een prospect op belandt na klikken (of QR'en) in uw campagne.
Het belangrijkste deel van een vlucht? De landing.
Neem daarom zelf plaats in de cockpit. En laat uw prospect zacht neerkomen waar ú dat wilt: op uw landingspagina, in de vertrouwde omgeving van uw eigen website. Want daar speelt u een thuismatch.
Met een landingspagina speelt u altijd een thuismatch
Landingspagina (lead capture page)
Organiseert u een online- of offlinecampagne? Leid dan uw lezers altijd naar een specifieke webpagina.
Op zo’n landingspagina (ook: landing page of lead capture page) komen uw bezoekers na hun klik in uw communicatie.
Gebruik uw landingspagina als trechter om uw bezoekersstroom bij uw eindpunt te brengen.
Landingspagina ? Altijd en overal!
Wanneer heeft een landingspagina een meerwaarde voor een campagne?
Zowat … altijd. Enkele voorbeelden:
- Voor Google geoptimaliseerd
Optimaliseer uw website voor Google. Hebt u meer keywords dan webpagina’s? Schrijf dan per trefwoord een aparte SEO-lead capture page. En wind Google om uw vinger.
- Bij een e-mail
Uw prospects naar uw website lokken? Doe hen likkebaarden met een teasende e-mail, en stil de honger op de landing page. Het recept.
- Bij een e-nieuwsbrief
Uw e-nieuwsbrieflezers naar uw website lokken? Link naar relevante landingspages. Een succesformule voor zowel de voorstelling van een nieuw product, als de uitnodiging voor een evenement, als een informatieve e-nieuwsbrief.
- Via AdWords/AdSense
Tover elke klik op uw AdWords- of AdSense-campagne om tot een bestelling. Laat uw actiepagina naadloos aansluiten bij uw link of banner.
- Bij een banner
Lok met beelden, maar overtuig met woorden. Schrijf de bestemmingspagina zó, dat hij de draad van de banner oppikt.
- Bij een advertentie op papier
Wind uw offlineprospect ook online rond uw vinger. Combineer uw papieren advertentie met een opvallende link. En laat die als een vuurpijl neerkomen op een knetterdne landingspagina met de look and feel van de campagne.
Uw landingspagina converteert
De essentie van een goede landingspagina? Voor een hogere conversie zorgen. Want u wilt toch iedere bezoeker die op uw website terechtkomt, overtuigen om klant te worden?
Gebruik uw landingspage dus als trechter om uw bezoekersstroom naadloos bij uw eindpunt te brengen. Mét call to action.
Uw trechter heeft een dubbele functie:
- Hij meet hoeveel lezers doorklikken.
- Hij zorgt ervoor dat uw websitebezoeker vlugger een bestelling plaatst.
Kortom: een aangepaste landingspagina haalt het onderste uit de campagnekan.
De waarde van een prikkelende landingspagina
Is uw landingspagina niet aangepast aan uw actie of doelpubliek? Dan verandert uw trechter in een zeef.
Uw bezoeker merkt meteen dat de pagina niet overeenstemt met de link waarop hij klikte, en … sluit het venster. Want het vertrouwen is weg.
Investeer dus in een goede trechter – hij is minstens evenveel waard als uw reclamecampagne.
Gouden landingstips
De ideale landingspagina is:
- aangepast: het verhaal van uw advertentie loopt naadloos over op de landing page.
- doelbewust: uw call to action springt boven alle andere informatie op de actiepagina uit.
- duidelijk: de bezoeker vindt meteen de informatie die hij zocht, niet ondergesneeuwd door een lawine van productlinks.
Is uw landingspagina niet aangepast ? Dan verandert uw trechter in een zeef.