string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(39) "https://schrijf.be/nl/blog/parkeerboete" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(39) "https://schrijf.be/nl/blog/parkeerboete" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Wie is er bang van de boze parkeerwachter?
Handig toch, dat sms-parkeren? Het nummer van de automaat, uw eigen nummerplaat, klaar! Behalve als u verstrooid bent, natuurlijk. Zoals ik, heel af en toe. Ik vergat het cijfer 1 aan het begin van mijn nummerplaat. En dat merkte ik pas toen ik terugkwam en een boete achter mijn ruitenwisser vond. Of beter: een retributie. (Wie heeft dát woord uitgevonden?)
Ik stuurde een vriendelijk mailtje naar het parkeerbedrijf. En legde mijn vergissing uit. Met het bewijs van mijn foute sms-ticketje erbij. En met een beleefd verzoek: "Annuleert u die retributie? Bedankt."
Goed nieuws, maar griezelig
Het antwoord? Dat klonk wel erg griezelig:
Beste,
Wij hebben uw klacht betreffende het parkeren te Mechelen in goede orde ontvangen en hebben er de nodige aandacht aan besteed.
Ondertussen hebben wij het dossier nagekeken en kunnen wij u melden dat er geen virtueel sms-ticket op het ogenblik van de vaststelling verbonden was aan uw voertuig.
Er werd dan ook terecht een retributiebon achtergelaten.
Wij hebben het sms-rapport nagekeken en stellen vast dat er een foutieve nummerplaat werd ingevoerd per sms. Wij zijn éénmalig bereid de uitgeschreven retributie te annuleren.
Een retributie die in de toekomst in eenzelfde situatie wordt uitgeschreven zal niet meer geannuleerd worden.
Een cadeautje mét een strik rond
Griezelig, want het duurde bijna een volle minuut voor ik wist wat er zou gebeuren. Het dreigende toontje overvleugelde het goede nieuws. Zes gemiste kansen:
1. "Beste,"? Ik ben uw beste niet. En u kent nu toch mijn naam? Spreek mij dan aan: "Dag Koen".
2. "Wij hebben"? Wie zijn wij? U hebt goed nieuws, vertel mij dat dan zéker in de ik-vorm.
3. "Uw klacht betreffende", "in goede orde", "de nodige aandacht", "het ogenblik van de vaststelling", "voertuig"? Spreekt u zo ook tegen uw partner?
4. "Er werd dan ook terecht een retributiebon achtergelaten"? Het is slecht nieuws, het is vakjargon, en het is niet eens relevant. Schrappen, die zin!
5. "Een retributie die in de toekomst in eenzelfde situatie wordt uitgeschreven zal niet meer geannuleerd worden"? U bedoelt wellicht: "Doe dat niet meer"?
6. Geen ondertekening, geen vriendelijke groeten zelfs? Jammer, want u gaf mij een cadeautje. Doe er dan ook een strikje rond.
Goed nieuws, níét griezelig
Zo kan het ook:
Dag Koen
Bedankt voor je e-mail. Ik heb het even nagekeken:
je hebt inderdaad de verkeerde nummerplaat ingetikt.
Je hoeft natuurlijk niet te betalen.Pas wel op: we annuleren voor zulke vergissingen maar één keer.
Met vriendelijke groeten
(Naam)
(Functie)
PS Let je voortaan extra goed op?
Had u mij díé mail gestuurd, ik zou mijn parkeertickets voortaan met de glimlach hebben betaald.