string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(53) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_vakjargon" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(31) "Strooit u lustig met vakjargon?" ["type"]=> string(7) "article" ["url"]=> string(53) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_vakjargon" ["image"]=> string(60) "https://schrijf.be/images/blog/commerciële-verkooptekst.jpg" ["description"]=> string(106) "Jargon maakt uw verkooptekst wel professioneel, maar ook onverstaanbaar. Tijd om het anders aan te pakken." ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Jargon en verkoopteksten
In commerciële verkoopteksten maakt u géén goede beurt door uit de kast te komen als vakidioot. Nee, hou het simpel. Bedenk dat uw lezer lui is.
Trap niet in de vaktaalval
Techneut of technot?
Verkoopt u een 'technisch' product of een 'moeilijke' dienst? Dan kunt u in in uw mailings of webteksten niet zonder technische of moeilijke woorden. Want jargon overtuigt.
Correct?
Neen, helemaal niet! In commerciële verkoopteksten is jargon altijd taboe, en wel hierom:
1. Uw lezer is lui
Het ultieme geheim van de commerciële tekstschrijver? Hij beseft dat zijn lezer lui is. Ook al begrijpt die uw vakjargon, hij waardeert niet dat u er kwistig mee rondstrooit. Omdat de interpretatie ervan ook voor hem nog een fractie van een seconde vraagt. Genoeg om af te haken.
Opgelet: dit is ook geen pleidooi voor verkoopteksten zonder technische onderbouw. Die is absoluut nodig ... als bijlage.
Isoleer dus de technische gegevens. Zet ze apart in een tekstkadertje, of op een technische fiche (papier of pdf).
2. U trapt in uw eigen val
Gebruikt u vakjargon? Dan trapt u in uw eigen val: u weet te veel over uw product of dienst. En wilt dat allemaal kwijt. Terwijl uw lezer aan één staalhard argument genoeg heeft om te kopen.
En dat is beslist een klantenvoordeel, geen producteigenschap.
3. Niet iedere lezer is een techneut
De techneuten onder uw klanten begrijpen natuurlijk uw jargon. Maar wat met wie in opleiding is? Of de aankoop van uw producten of diensten in zijn schoenen geschoven kreeg, zoals in heel wat kmo's (in Nederland: mkb's)?
Dat zijn misschien wel de techneuten van morgen, maar zéker de klanten van vandaag.
Overschat bovendien uw klanten niet. Zo weet het overgrote deel van onze potentiële klanten die een 'tekstschrijver' zoeken, niet wat een 'copywriter' is ...
4. De techneut overtuigt zijn technot
In grotere bedrijven moet u de techneut overtuigen, maar houdt zijn baas de vinger op de knip. En dat is vaak een technot. Hij heeft minder technische kennis, maar een breder perspectief. Hem interesseert maar één vraag: "Hoe wordt mijn bedrijf beter van uw product of dienst?" En als u zelf het antwoord niet in de mond van de techneut hebt gelegd, kunt u het wel schudden. Overschat uw klanten niet.
Komt u moeilijk los van technische specificaties als u schrijft? Doe dan een beroep op een 'onbeschreven blad': de Schrijf.be-copywriter! Vraag hem om raad.