fbpx

Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Brief en mail − aanspreking

De beste aanspreking in een brief of e-mail is gewoon 'Dag', met meneer [x] of de voornaam erachteraan. Want zo zegt u het ook. En dat is toch beleefd? Of probeer het eens ... zonder aanhef. 

Steek van wal met 'Dag'

U spreekt uw lezer het best aan met 'Dag':

  • 'Dag meneer Janssens' voor klanten of prospects
  • 'Dag Lies' onder collega's

Normen voor briefaanhef alleen voor standaardbriefwisseling

aanspreking mail briefU fronst de wenkbrauwen. Want zowel de Belgische BIN-norm, als de Nederlandse NEN als Taalunieversum gaat voor 'Geachte' of 'Beste':

  • Geachte meneer Janssens
  • Geachte mevrouw
  • Beste Lies

Waarom wijkt Schrijf.be dan daarvan af?

Moedwil? Neen: goodwill. De lezer meteen op een beleefde wijze voor zich winnen.

'Dag' omdat u het ook zégt

De normen standaardiseren zakelijke correspondentie. Mooi. Maar schrijft u een brief, mail of nieuwsbrief om te overtuigen? Om uw product, dienst of idee te verkopen aan uw lezer? Dan schrijft u alsof u werkelijk met hem aan het praten bent.

En zeg eens eerlijk. Sprak een onbekende verkoper u ooit aan met de woorden: "Geachte heer Janssens, hoe maakt u het?". Of erger nog: "Beste Lies, mag ik mij voorstellen?". Nee? Dat bedoel ik nou net. Dan schrijft u het ook niet.

'Dag' omdat u beleefd bent

Verkopen is een dialoog voeren. Balanceren tussen erkenning en herkenning. Beleefd blijven zonder afstand te creëren.

'Dag meneer Janssens' als aanhef is daarvoor perfect. Of 'Dag Jan' in een mail naar een collega.

Ik ben uw beste niet

Kan 'Beste meneer Janssens' niet? Nee! Meneer Janssens is uw 'beste' niet en zal het ook nooit worden. Dat geldt ook voor mails. Schrijf niet wat u niet zegt. Hoeveel collega's spreekt u in de bedrijfskantine met 'Beste' aan?

Probeer eens ... géén aanspreking in uw mail

Een verkoopbrief of mailing zonder aanhef: kán dat?! Natuurlijk – en de klantenrespons bewees het.

'U' veiliger dan 'jij'

Wat past bij een 'Dag'-brief – 'u' of 'jij'? Zolang u ook maar één ontvanger niet kent, gebruikt u beter 'u'. Zoals deze nieuwsbrief dat doet. Waarom 'u'?

Komma in uw briefaanspreking? Dat mag

En tot slot: zet u na de aanhef van uw brief of e-mail een komma, of niet? Maak u er niet druk over: beide mogen (Taalunieversum). Kies er een en hou u daar dan ook aan. Bijvoorbeeld door het in uw stijlgids vast te leggen.


Tevreden klanten aan het woord

Onze uitnodiging was een groot succes
Menselijk, constructief en no-nonsense
Vlamingen die Nederlanders begrijpen
Gelezen en prachtig bevonden
Een baken van kwaliteit
Wat een verbetering!
Schrijf.be verzekert me van sterke teksten
Vlotte, commerciële en krachtige teksten
Allroundtekstatleten
Ik wist meteen waar ik moest zijn
Smaakt naar meer – veel meer
Onze nieuwe website straalt!
SEO-experts en taaladepten in één
Jullie kleden een barokke tekst uit, en maken er een vlot leesbare brief van.
Technische inhoud helder verwoord
Uitmuntende tekst in recordtempo
Teksten die kleur geven aan onze visie
Topteksten, hoedje af
Jaarverslag in aantrekkelijk jasje
Onze 'over ons' gaat niét over ons!

Wat klanten zeggen

Prima. Volledig akkoord. Goed geschreven, dank u!

Frank Goes Jr.