Krijg nieuwsbrief

Please enable the javascript to submit this form

 
 

Hier het cookiemonster. Geeft u mij een kruimeltje? (Wees gerust: uw privacy is ons menens!)

Ja

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Willem Geetsstraat 9, 2800 Mechelen
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Brief en mail − aanspreking

De beste aanspreking in een brief of e-mail is gewoon 'Dag', met meneer [x] of de voornaam erachteraan. Want zo zegt u het ook. En dat is toch beleefd? Of probeer het eens ... zonder aanhef. 

Steek van wal met 'Dag'

U spreekt uw lezer het best aan met 'Dag':

  • 'Dag meneer Janssens' voor klanten of prospects
  • 'Dag Lies' onder collega's

Normen voor briefaanhef alleen voor standaardbriefwisseling

aanspreking mail briefU fronst de wenkbrauwen. Want zowel de Belgische BIN-norm, als de Nederlandse NEN als Taalunieversum gaat voor 'Geachte' of 'Beste':

  • Geachte meneer Janssens
  • Geachte mevrouw
  • Beste Lies

Waarom wijkt Schrijf.be dan daarvan af?

Moedwil? Neen: goodwill. De lezer meteen op een beleefde wijze voor zich winnen.

'Dag' omdat u het ook zégt

De normen standaardiseren zakelijke correspondentie. Mooi. Maar schrijft u een brief, mail of nieuwsbrief om te overtuigen? Om uw product, dienst of idee te verkopen aan uw lezer? Dan schrijft u alsof u werkelijk met hem aan het praten bent.

En zeg eens eerlijk. Sprak een onbekende verkoper u ooit aan met de woorden: "Geachte heer Janssens, hoe maakt u het?". Of erger nog: "Beste Lies, mag ik mij voorstellen?". Nee? Dat bedoel ik nou net. Dan schrijft u het ook niet.

'Dag' omdat u beleefd bent

Verkopen is een dialoog voeren. Balanceren tussen erkenning en herkenning. Beleefd blijven zonder afstand te creëren.

'Dag meneer Janssens' als aanhef is daarvoor perfect. Of 'Dag Jan' in een mail naar een collega.

Ik ben uw beste niet

Kan 'Beste meneer Janssens' niet? Nee! Meneer Janssens is uw 'beste' niet en zal het ook nooit worden. Dat geldt ook voor mails. Schrijf niet wat u niet zegt. Hoeveel collega's spreekt u in de bedrijfskantine met 'Beste' aan?

Probeer eens ... géén aanspreking in uw mail

Een verkoopbrief of mailing zonder aanhef: kán dat?! Natuurlijk – en de klantenrespons bewees het.

'U' veiliger dan 'jij'

Wat past bij een 'Dag'-brief – 'u' of 'jij'? Zolang u ook maar één ontvanger niet kent, gebruikt u beter 'u'. Zoals deze nieuwsbrief dat doet. Waarom 'u'?

Komma in uw briefaanspreking? Dat mag

En tot slot: zet u na de aanhef van uw brief of e-mail een komma, of niet? Maak u er niet druk over: beide mogen (Taalunieversum). Kies er een en hou u daar dan ook aan. Bijvoorbeeld door het in uw stijlgids vast te leggen.

Dag geachte beste heer! Of ... hoe begint u nu eigenlijk best uw brief? Deel dit op
Simple comme bonjour: begin uw brief met 'Dag ...' Deel dit op
Hoe zit dat nu eigenlijk met een #briefaanhef? Deel dit op

Reageer

Tevreden partners

Snelheid én kwaliteit als troeven
Dit copywritingbureau pakt uit met mijn verhaal
Verkoopbrief was schot in de roos
Deze mensen weten waarmee ze bezig zijn
Copywriting dúúr? Absoluut niet!
Ze wisten meteen wat ik wilde
De deadline was heel nipt. Toch kregen we alle teksten op tijd.
Professioneel, prettig, dynamisch
Hoge verwachtingen volledig ingelost
Snel én goed
Onvoorstelbaar knap werk
Efficiënt, makkelijk én snel
Our main selling points stood out perfectly
Overtuigende mailing tegen scherpe prijs
¡Fantástico!
Luchtige webteksten met roestvrijstalen trefwoorden
Samenwerking als een geoliede machine
Met de blik van een buitenstaander
Meteen een goed gevoel bij de teksten
Schrijf.be bespaart mij hoofdbrekens

Wat klanten zeggen

Ik ben aangenaam verrast door jullie feedback op de copy. Jullie gaan niet zomaar akkoord met zaken die wij vragen omdat het taalkundig niet ok is, en dat waarderen we. Zo leren we ook nog iets bij.

Katrien Verbiest
Electrabel