Krijg nieuwsbrief

Please enable the javascript to submit this form

 
 

Hier het cookiemonster. Geeft u mij een kruimeltje? (Wees gerust: uw privacy is ons menens!)

Ja

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Willem Geetsstraat 9, 2800 Mechelen
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Brief en mail − aanspreking

De beste aanspreking in een brief of e-mail is gewoon 'Dag', met meneer [x] of de voornaam erachteraan. Want zo zegt u het ook. En dat is toch beleefd? Of probeer het eens ... zonder aanhef. 

Steek van wal met 'Dag'

aanspreking mail briefU spreekt uw lezer het best aan met 'Dag':

  • 'Dag meneer Janssens' voor klanten of prospects
  • 'Dag Lies' onder collega's

Normen voor briefaanhef alleen voor standaardbriefwisseling

U fronst de wenkbrauwen. Want zowel de Belgische BIN-norm, als de Nederlandse NEN als Taalunieversum gaat voor 'Geachte' of 'Beste':

  • Geachte meneer Janssens
  • Geachte mevrouw
  • Beste Lies

Waarom wijkt Schrijf.be dan daarvan af?

Moedwil? Neen: goodwill. De lezer meteen op een beleefde wijze voor zich winnen.

'Dag' omdat u het ook zégt

De normen standaardiseren zakelijke correspondentie. Mooi. Maar schrijft u een brief, mail of nieuwsbrief om te overtuigen? Om uw product, dienst of idee te verkopen aan uw lezer? Dan schrijft u alsof u werkelijk met hem aan het praten bent.

En zeg eens eerlijk. Sprak een onbekende verkoper u ooit aan met de woorden: "Geachte heer Janssens, hoe maakt u het?". Of erger nog: "Beste Lies, mag ik mij voorstellen?". Nee? Dat bedoel ik nou net. Dan schrijft u het ook niet.

'Dag' omdat u beleefd bent

Verkopen is een dialoog voeren. Balanceren tussen erkenning en herkenning. Beleefd blijven zonder afstand te creëren.

'Dag meneer Janssens' als aanhef is daarvoor perfect. Of 'Dag Jan' in een mail naar een collega.

Ik ben uw beste niet

Kan 'Beste meneer Janssens' niet? Nee! Meneer Janssens is uw 'beste' niet en zal het ook nooit worden. Dat geldt ook voor mails. Schrijf niet wat u niet zegt. Hoeveel collega's spreekt u in de bedrijfskantine met 'Beste' aan?

Probeer eens ... géén aanspreking in uw mail

Een verkoopbrief of mailing zonder aanhef: kán dat?! Natuurlijk – en de klantenrespons bewees het.

'U' veiliger dan 'jij'

Wat past bij een 'Dag'-brief – 'u' of 'jij'? Zolang u ook maar één ontvanger niet kent, gebruikt u beter 'u'. Zoals deze nieuwsbrief dat doet. Waarom 'u'?

Komma in uw briefaanspreking? Dat mag

En tot slot: zet u na de aanhef van uw brief of e-mail een komma, of niet? Maak u er niet druk over: beide mogen (Taalunieversum). Kies er een en hou u daar dan ook aan. Bijvoorbeeld door het in uw stijlgids vast te leggen.

Dag geachte beste heer! Of ... hoe begint u nu eigenlijk best uw brief? Deel dit op
Simple comme bonjour: begin uw brief met 'Dag ...' Deel dit op
Hoe zit dat nu eigenlijk met een #briefaanhef? Deel dit op

Reageer

Tevreden partners

Boodschap gesnapt én goed verwoord
Engels, met andere woorden
Hetzelfde, maar met zóveel minder woorden
Samenwerking als een geoliede machine
SEO-experts en taaladepten in één
Weinig geblaat en veel wol
Pietje-precies heeft een nieuwe naam!
Scherp, snel, en sympathieker dan Statler en Waldorf
Inlevingsvermogen verdient respect
De communicatie blééf gewoon lopen
SEO-webteksten die Google én bezoekers verleiden
Nieuwe generatie klanten vraagt om nieuwe generatie copywriters
Ik ga met een gerust hart slapen
Hun mailing loste onze hoge verwachtingen in
Verkiezingswebsite doen opvallen? Schrijf.be bellen!
De tekst verwoordt precies wat wij willen zeggen
Prima tekstkwaliteit, vlekkeloze projectopvolging
We garanderen ook kwaliteit voor onze Vlaamse teksten
Winning team
Mijn hoge verwachtingen worden keer op keer ingelost

Wat klanten zeggen

Ziet er goed uit! Dit wordt dan ook onze finale tekst.

Conny Struylaart