string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(49) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_beste" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(57) "Uw lezer aanspreken in een mail of brief? Dat doet u zó!" ["type"]=> string(7) "article" ["url"]=> string(49) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_beste" ["image"]=> string(32) "images/aanspreking-e-mail-sm.jpg" ["description"]=> string(71) "Beste, geachte of dag? De juiste briefaanhef = een goede eerste indruk." ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Welke aanspreking in e-mails?
De beste aanspreking in een brief of e-mail is gewoon 'Dag', met meneer [x] of de voornaam erachteraan. Want zo zegt u het ook. En dat is toch beleefd? Of probeer het eens ... zonder aanhef.
Steek van wal met 'Dag'
U spreekt uw lezer het best aan met 'Dag':
- 'Dag meneer Janssens'
- 'Dag Lies'
Normen voor briefaanhef? Ja, voor standaardbriefwisseling ...
U fronst de wenkbrauwen. Want zowel de Belgische BIN-norm, de Nederlandse NEN als Taalunieversum gaan voor 'Geachte' of 'Beste':
- Geachte meneer Janssens
- Geachte mevrouw
- Beste Lies
Waarom wijkt Schrijf.be daarvan af?
Moedwil?
Neen: goodwill. Om de lezer meteen op een beleefde wijze voor ons te winnen.
'Dag' omdat u het ook zégt
De normen standaardiseren zakelijke correspondentie.
Mooi. Maar schrijft u een brief, mail of nieuwsbrief om te overtuigen? Om uw product, dienst of idee te verkopen aan uw lezer? Dan schrijft u alsof u werkelijk met hem aan het praten bent.
En zeg eens eerlijk. Sprak een onbekende verkoper u ooit aan met de woorden: "Geachte heer Janssens, hoe maakt u het?". Of erger nog: "Beste meneer Van Rompuy, mag ik mij voorstellen?".
Nee? Dat bedoel ik nou net. Dan schrijft u het ook niet.
'Dag' omdat u beleefd bent
Verkopen is een dialoog voeren. Balanceren tussen erkenning en herkenning. Beleefd blijven zonder afstand te creëren.
'Dag meneer Janssens' als aanhef is daarvoor perfect. Of 'Dag Jan' als u met elkaar vertrouwd bent.
Ik ben uw beste niet
Kan 'Beste meneer Janssens' niet? Wij doen het alvast nooit. Want Meneer Janssens is onze 'beste' niet. en zal het ook nooit worden.
Trouwens, hoeveel collega's spreekt u zelf in de bedrijfskantine met 'Beste' aan?
'U' veiliger dan 'jij'
Wat past bij een 'Dag'-brief – 'u' of 'jij'? Zolang wij ook maar één ontvanger niet kennen, gebruiken wij 'u'. Waarom 'u'?
Maar klinkt 'jij' voor 'jouw' nieuwsbrief authentieker? Aarzel dan geen moment en blijf jijen.
Komma in uw briefaanspreking? Dat mag
En tot slot: zet u na de aanhef van uw brief of e-mail een komma, of niet? Maak u er niet druk over: beide mogen (Taalunieversum).
- Kies gewoon één vorm en hou u daaraan.
- Gebruik diezelfde vorm voor de afsluiting.
Maar bepaal wel uw bedrijfsnorm in uw stijlgids.