string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(55) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_partnertest" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(22) "Begrijpt uw partner u?" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(55) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_partnertest" ["image"]=> string(22) "images/partnertest.jpg" ["description"]=> string(68) "De eenvoudigste test bij het nalezen van uw teksten? De partnertest!" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Mijn partner begrijpt mij niet!
Lees uw tekst altijd even hardop. Hoort u woorden die u tegen uw partner nooit zou zeggen? Schrap ze dan onverbiddelijk. Het is de perfecte test voor een boodschap die iedereen begrijpt.
Waarom u moet schrijven zoals u spreekt
Stel dat u uw partner vanavond begroet met:
Welkom, schat! Als samenwonende is het mijn taak om jou als partner correcte informatie te geven teneinde zowel mijn standpunt te verduidelijken alsook je de nieuwigheden op mijn werk mee te delen. Bovendien kan ik je heel wat tips en randinformatie betreffende samenwonen en wetgevingen hieromtrent geven, die ons zeker van pas komen.
De kans is groot dat uw 'schat' de biezen pakt. Of dat u zelf wordt weggeleid door mannen in een wit pak.
Zeggen niet, schrijven wel?
Gelukkig zégt u zoiets nooit tegen uw partner. Maar waarom schrijven ondernemers het dan wel aan hun klanten?
Dit is een tekstje dat ik zó van het web plukte:
Welkom! Als verzekeringsmakelaar is het onze taak om u als klant correcte informatie te geven teneinde zowel de kleine lettertjes van de polissen te verduidelijken alsook u de nieuwigheden in verzekeringen mee te delen. Bovendien kunnen wij u heel wat tips en randinformatie betreffende verzekeringen en wetgevingen hieromtrent geven, die zeker van pas komen.
Weg met die stadhuiswoorden
Snapt u waarom die tekst niet te lezen is?
Omdat hij ook niet uit te spreken is. En precies dát doet uw lezer: uw tekst onhoorbaar uitspreken in zijn hoofd.
Lukt dat niet? Door lange, kronkelige zinnen vol 'stadhuiswoorden' zoals 'teneinde', 'alsook', 'betreffende' en 'hieromtrent'? Dan stopt hij met lezen.
Schrijf zoals u spreekt
Terug naar ons voorbeeld. Hoe zou dat klinken als u het zou zeggen tegen een klant? Wel, ongeveer zo:
Wat mag u verwachten van uw makelaar?
In de allereerste plaats, correcte informatie:
U begrijpt de kleine lettertjes van uw polissen.
U profiteert van de nieuwigheden in verzekeringen.
U bent beter beschermd door mijn verzekeringstips.
U blijft op de hoogte van de wetgeving.
De partnertest
Wees gerust: ook de Schrijf.be-copywriters struikelen regelmatig over een stadhuiswoord, zoals 'echter'. Dat hakken de kwaliteitsbewaker en eindredacteur genadeloos weg, om te vervangen door 'maar'.
En dan weerklinkt soms wat gemor.
Waarop ik een afspraak maak: de eerste keer dat de copywriter 'echter' tegen zijn partner zégt, mag hij/zij het ook schrijven in een Schrijf.be-tekst.
En daar wacht ik al vele jaren op ...
Schrijf.be is uw schrijfpartner
Toegegeven: niets is zo moeilijk als eenvoudig schrijven.
Gelukkig is er Schrijf.be voor uw copywriting, eindredactie of correctie én proeflezen.