Krijg nieuwsbrief

Please enable the javascript to submit this form

 
 

Hier het cookiemonster. Geeft u mij een kruimeltje? (Wees gerust: uw privacy is ons menens!)

Ja

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Willem Geetsstraat 9, 2800 Mechelen
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Eenvoudig

Geef uw klanten een geschenk. In de vorm van heldere, eenvoudige teksten. Met korte zinnen en simpele woorden weten zij meteen waar ze aan toe zijn. En klikken ze rechtstreeks naar de bestel-knop door. 

KISS: Keep it simple, stupid!

Spreek om te schrijven

KISS: keep it simple, stupid

Gek toch dat mensen anders schrijven dan ze spreken. Terwijl de boodschap dezelfde blijft. Hier klopt iets niet, en wel dit:

De lezer leest voor zijn plezier, niet voor het uwe

Vanmorgen las ik een opstelletje na van mijn elfjarige zoon. Het ging over een bergexpeditie waarbij een klimmer het leven liet. Zoveel taalfouten dat de tenen van een eindredacteur zouden krullen. Maar boeiend! Weet u waarom? Omdat hij het neerschreef zoals hij het zou hebben verteld. Zonder franjes, rechttoe rechtaan.

Met zakelijke teksten is het net zo. Maak indruk op uw lezer met heldere zinnen, niet met complexe.

Lees uw teksten hardop

Hoe test u of uw tekst de eenvoud biedt waar de lezer recht op heeft? Lees hem hardop! Zijn er woorden of zinnen die onnatuurlijk klinken als u ze uitspreekt? Grijp meteen in en vereenvoudig ze. Typische ‘schrijfwoorden’ hebben geen recht van bestaan in doeltreffende communicatie.

Doe dat niet meer!

"Doe dat niet meer!" Dat is kort en krachtig. Maar vloeit het uit een pen, dan wordt het: "Steunend op het gegeven dat dit in het verleden reeds meermaals voorviel, vraag ik u met aandrang om u van dergelijke acties in de toekomst te abstineren."

Waarom schrijven we toch zo gekunsteld? Omdat leraars verhandelingen met dure woorden en ronkende volzinnen beloonden met een hoog cijfer. De remedie? Herbron uw schrijverstalent in drie stapjes:

1. Teksten schrijven met eenvoudige woorden

  • Vervang archaïsche woorden door moderne: bijv. reeds/al, eveneens/ook, middels/met, indien/als
  • Vervang lange woorden door korte: bijv. met betrekking tot/over, aan de hand van/met
  • Vervang dure woorden door goedkope: bijv. interventie/tussenkomst, accorderen/toestaan

2. Teksten schrijven met eenvoudige zinnen

  • Schrijf korte zinnen. Mik op gemiddeld tien woorden en maximaal vijftien.
  • Vermijd bijzinnen. Knip de zin in twee: bijv. 'Als u nu bestelt, hebt u recht op ...’ wordt: ‘Bestel nu en u hebt recht op ...’, of, nog beter: ‘Bestelt u nu? Dan hebt u recht op ...’.
  • Vermijd tangconstructies: bijv. 'Wij hebben het product dat u bestelde gisteren verzonden.' wordt: 'Wij verzonden gisteren het product dat u bestelde.'
  • Kies de gebruikelijke volgorde: onderwerp/werkwoord/rest: bijv. 'Vervolgens surft u naar ...' wordt: 'U surft dan naar ...'.
  • Gebruik actieve werkwoordsvormen: bijv. 'Het hotel wordt door ons voor u geboekt.' wordt: 'Wij boeken voor u het hotel.'

3. Teksten schrijven met lef!

Doe de test. Neem een willekeurig gesprek op, typ het uit en tel het aantal volzinnen. Verbazend weinig, niet? Spring ook in uw teksten al eens uit de band. Herlees even de eerste alinea van deze pagina ('De lezer leest'). U merkt het volgende:

  • Een zin behoeft niet zo nodig altijd een werkwoord.
  • Een vraagje of een uitroep trekt de aandacht en geeft ritme.

Geen evangelie ...

Eenvoudig schrijven, is dus de boodschap als u úw boodschap wilt overbrengen. Maar stort de hemel in als u toch eens een bijzin gebruikt? Haakt de lezer af bij de eerste passieve werkwoordsvorm? Natuurlijk niet. Af en toe moet u zelfs afwijken van de gulden regels of de monotonie slaat toe. Maar ook dan moet u gezegd krijgen wat u schrijft.

Lukt het niet meteen?
Laat dan uw tekst optimaliseren door de tekstatleten van Schrijf.be.

Eenvoud siert. Ook voor uw woorden en zinnen. Deel dit op
Indruk maken? Dat doet u met eenvoud. Deel dit op
De grondregel van goede #copywriting? Keep it simple, stupid! Deel dit op

Reageer

Tevreden partners

Allemaal zotte mensen – gelukkig
Met de blik van een buitenstaander
Topteksten, hoedje af
Inlevingsvermogen verdient respect
Mijn copywriter laat me scoren in Google én bij mijn klanten
Uitpakken met knappe foldertekst
Geen blindelingse eindredactie
Snel én goed
SEO door wie zelf bovenaan in Google staat
Mijn klant keurde de tekst zonder wijzigingen goed
Drie paar handen leveren vakwerk
Ik wilde er geen letter aan veranderen
De betrouwbare partner die we zochten
Gelezen en prachtig bevonden
Open en duidelijk
Frisse en vernieuwende schrijfstijl
Je krijgt altijd sterke teksten
Snel, deskundig en accuraat
Ze trappen niet in de val om moeilijk jargon te gebruiken
Efficiënt, makkelijk én snel

Wat klanten zeggen

Geweldig! Nog nooit in mijn hele loopbaan maakte ik mee dat iemand alles begrijpt … en het zo goed, kort en genuanceerd weergeeft.

Frank Beunk
EyeFive