Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Wij, ik of u?

Alleen royals schrijven hun teksten in de wij-vorm. Stap af van úw bedrijfsperspectief en leef u in de wereld van uw lezer in. Spreek hem rechtstreeks aan met 'u' en laat het onpersoonlijke 'wij' weg. 

Correspondentie: wij, ik of u?

Verschuil u niet achter 'wij'

We are not amused

Wereldberoemd werd Queen Victoria met de oneliner: "We are not amused." En de Belgische koninklijke besluiten steken van wal met: "... hebben Wij besloten en besluiten Wij ...".

Koning, keizer, admiraal: het majesteitsmeervoud is de gekroonde hoofden gegund. Maar waarom misbruiken bedrijven het zo vaak in hun correspondentie?

Correspondentie – Wie zit er achter 'wij '?

Onlangs stuurde ik een klachtenbrief over een vaatwasmachine. Het antwoord van de leverancier begon met: "Wij betreuren ten zeerste dat u niet tevreden bent met onze vaatwasser".

Grrrr. Ten eerste: het is mijn vaatwasser, niet de hunne. En waarom verschuilt de briefschrijver zich achter de laffe 'wij'-vorm? Het is haast een reflex: als er slecht nieuws te melden valt, wordt 'wij' van onder het stof gehaald. Of waant de auteur zich ook koning, keizer, admiraal?

Correspondentie – Stap 1: 'wij' wordt 'ik'

Elke brief – zelfs een mailing – is persoonlijk. Geschreven door één persoon voor één persoon. Uw boodschap wint heel wat aan impact als u elke 'wij' vervangt door 'ik'. Zo krijgt uw bedrijf een naam, een gezicht, een stem.

"Ik zoek een oplossing voor uw probleem. Vandaag nog."

Dat klinkt oprecht, krachtig en duidelijk. Komt er toch geen oplossing voor het probleem? Dan weet de klant ten minste wie hij ter verantwoording kan roepen.

Correspondentie – Stap 2: 'ik' wordt 'u'

Maar het kan beter: als de 'ik' een 'u' wordt. Zo staat de geadresseerde centraal. Want denken in de 'u'-vorm dwingt een schrijver om te vertrekken vanuit de belevingswereld van de lezer.

Schrijf dus niet: "Wij sturen u onze informatiemap met de antwoorden op uw vragen". Maar wel: "U hebt vast vragen. In de Schrijf.be-informatiemap vindt u de antwoorden."

Merkt u ook hoe het obligate 'onze' omzeild wordt met: 'de Schrijf.be'? Het gebruik van een bedrijfsnaam is zakelijk, met gratis reclame op de koop toe.

Correspondentie – Geen heksenjacht

Is elke 'wij' of 'ik' nu vervloekt ? Helemaal niet, zolang de balans tussen wij/we/ons/onze en u/uw in het voordeel van deze laatste uitslaat. Hoe u dat weet? Eenvoudig, door te tellen. Of nog beter: door te laten tellen. En aan uw tekst te schaven tot die vaker u/uw bevat dan wij/we/ons/onze.

Correspondentie – Uw vuurdoop

Een Nederlands uitzendbureau mailde Schrijf.be een brochure die 'niet lekker liep' ter beoordeling. Telt u even mee waarom: TEST>

Correspondentie – Wars van wij

Schrijf.be schrijft teksten voor uw klanten, niet over u. Zo beperken we automatisch het aantal 'wij-opstoten'. En bent ú wel 'amused' met het resultaat! Ontdek de Schrijf.be-diensten >


Tevreden klanten

Wat er nog beter kon? Niets.
Schrijf.be verzekert me van sterke teksten
De juiste stem voor elke doelgroep
Teksten met aroma!
De tekst spreekt verschillende doelgroepen aan
Eén blik op jullie website en ik was overtuigd
Schrijf.be is nummer één
Teksten op maat
Schrijfdokter scoort meer dan 90 procent
Schrijfdokter biedt ruimte om zelf zaken te ontdekken
Sodexo en Schrijf.be: een klinkend partnerschap
Taalvirtuoos komt aan zijn trekken
De tekst past bij mij
Hartelijk en duidelijk, boeiend en concreet
Dynamische taalprofessionals
Luminus gaat voor teksten die bruisen van de energie
Missie en visie? Roep er een buitenstaander bij
Schrijvers en blijvers
Vlotte, commerciële en krachtige teksten
Onze 'over ons' gaat niét over ons!

Wat klanten zeggen

Wij vinden jullie tekst echt waar super goed. bedankt hiervoor!

Marijke Mariën