string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(47) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_wij" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(47) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_wij" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Wij, ik of u?
Alleen royals schrijven hun teksten in de wij-vorm. Stap af van úw bedrijfsperspectief en leef u in de wereld van uw lezer in. Spreek hem rechtstreeks aan met 'u' en laat het onpersoonlijke 'wij' weg.
Verschuil u niet achter 'wij'
We are not amused
Wereldberoemd werd Queen Victoria met de oneliner: "We are not amused." En de Belgische koninklijke besluiten steken van wal met: "... hebben Wij besloten en besluiten Wij ...".
Koning, keizer, admiraal: het majesteitsmeervoud is de gekroonde hoofden gegund. Maar waarom misbruiken bedrijven het zo vaak in hun correspondentie?
Correspondentie – Wie zit er achter 'wij '?
Onlangs stuurde ik een klachtenbrief over een vaatwasmachine. Het antwoord van de leverancier begon met: "Wij betreuren ten zeerste dat u niet tevreden bent met onze vaatwasser".
Grrrr. Ten eerste: het is mijn vaatwasser, niet de hunne. En waarom verschuilt de briefschrijver zich achter de laffe 'wij'-vorm? Het is haast een reflex: als er slecht nieuws te melden valt, wordt 'wij' van onder het stof gehaald. Of waant de auteur zich ook koning, keizer, admiraal?
Correspondentie – Stap 1: 'wij' wordt 'ik'
Elke brief – zelfs een mailing – is persoonlijk. Geschreven door één persoon voor één persoon. Uw boodschap wint heel wat aan impact als u elke 'wij' vervangt door 'ik'. Zo krijgt uw bedrijf een naam, een gezicht, een stem.
"Ik zoek een oplossing voor uw probleem. Vandaag nog."
Dat klinkt oprecht, krachtig en duidelijk. Komt er toch geen oplossing voor het probleem? Dan weet de klant ten minste wie hij ter verantwoording kan roepen.
Correspondentie – Stap 2: 'ik' wordt 'u'
Maar het kan beter: als de 'ik' een 'u' wordt. Zo staat de geadresseerde centraal. Want denken in de 'u'-vorm dwingt een schrijver om te vertrekken vanuit de belevingswereld van de lezer.
Schrijf dus niet: "Wij sturen u onze informatiemap met de antwoorden op uw vragen". Maar wel: "U hebt vast vragen. In de Schrijf.be-informatiemap vindt u de antwoorden."
Merkt u ook hoe het obligate 'onze' omzeild wordt met: 'de Schrijf.be'? Het gebruik van een bedrijfsnaam is zakelijk, met gratis reclame op de koop toe.
Correspondentie – Geen heksenjacht
Is elke 'wij' of 'ik' nu vervloekt ? Helemaal niet, zolang de balans tussen wij/we/ons/onze en u/uw in het voordeel van deze laatste uitslaat. Hoe u dat weet? Eenvoudig, door te tellen. Of nog beter: door te TEST>
Correspondentie – Wars van wij
Schrijf.be schrijft teksten voor uw klanten, niet over u. Zo beperken we automatisch het aantal 'wij-opstoten'. En bent ú wel 'amused' met het resultaat! Ontdek de Schrijf.be-diensten >