fbpx

Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Wij, ik of u?

Alleen royals schrijven hun teksten in de wij-vorm. Stap af van úw bedrijfsperspectief en leef u in de wereld van uw lezer in. Spreek hem rechtstreeks aan met 'u' en laat het onpersoonlijke 'wij' weg. 

Correspondentie: wij, ik of u?

Verschuil u niet achter 'wij'

We are not amused

Wereldberoemd werd Queen Victoria met de oneliner: "We are not amused." En de Belgische koninklijke besluiten steken van wal met: "... hebben Wij besloten en besluiten Wij ...".

Koning, keizer, admiraal: het majesteitsmeervoud is de gekroonde hoofden gegund. Maar waarom misbruiken bedrijven het zo vaak in hun correspondentie?

Correspondentie – Wie zit er achter 'wij '?

Onlangs stuurde ik een klachtenbrief over een vaatwasmachine. Het antwoord van de leverancier begon met: "Wij betreuren ten zeerste dat u niet tevreden bent met onze vaatwasser".

Grrrr. Ten eerste: het is mijn vaatwasser, niet de hunne. En waarom verschuilt de briefschrijver zich achter de laffe 'wij'-vorm? Het is haast een reflex: als er slecht nieuws te melden valt, wordt 'wij' van onder het stof gehaald. Of waant de auteur zich ook koning, keizer, admiraal?

Correspondentie – Stap 1: 'wij' wordt 'ik'

Elke brief – zelfs een mailing – is persoonlijk. Geschreven door één persoon voor één persoon. Uw boodschap wint heel wat aan impact als u elke 'wij' vervangt door 'ik'. Zo krijgt uw bedrijf een naam, een gezicht, een stem.

"Ik zoek een oplossing voor uw probleem. Vandaag nog."

Dat klinkt oprecht, krachtig en duidelijk. Komt er toch geen oplossing voor het probleem? Dan weet de klant ten minste wie hij ter verantwoording kan roepen.

Correspondentie – Stap 2: 'ik' wordt 'u'

Maar het kan beter: als de 'ik' een 'u' wordt. Zo staat de geadresseerde centraal. Want denken in de 'u'-vorm dwingt een schrijver om te vertrekken vanuit de belevingswereld van de lezer.

Schrijf dus niet: "Wij sturen u onze informatiemap met de antwoorden op uw vragen". Maar wel: "U hebt vast vragen. In de Schrijf.be-informatiemap vindt u de antwoorden."

Merkt u ook hoe het obligate 'onze' omzeild wordt met: 'de Schrijf.be'? Het gebruik van een bedrijfsnaam is zakelijk, met gratis reclame op de koop toe.

Correspondentie – Geen heksenjacht

Is elke 'wij' of 'ik' nu vervloekt ? Helemaal niet, zolang de balans tussen wij/we/ons/onze en u/uw in het voordeel van deze laatste uitslaat. Hoe u dat weet? Eenvoudig, door te tellen. Of nog beter: door te laten tellen. En aan uw tekst te schaven tot die vaker u/uw bevat dan wij/we/ons/onze.

Correspondentie – Uw vuurdoop

Een Nederlands uitzendbureau mailde Schrijf.be een brochure die 'niet lekker liep' ter beoordeling. Telt u even mee waarom: TEST>

Correspondentie – Wars van wij

Schrijf.be schrijft teksten voor uw klanten, niet over u. Zo beperken we automatisch het aantal 'wij-opstoten'. En bent ú wel 'amused' met het resultaat! Ontdek de Schrijf.be-diensten >


Tevreden klanten aan het woord

Opvangnet geeft gemoedsrust
Ze willen het beste voor je
Sodexo en Schrijf.be: een klinkend partnerschap
Snelheid, vriendelijkheid en opvolging
De kwaliteit waarop ik had gehoopt
Zot zeg hoeveel beter die tekst wordt!
Een baken van kwaliteit
Mijn hoge verwachtingen worden keer op keer ingelost
Net wat een start-up nodig heeft
Geslaagd Nederlands-Vlaams huwelijk!
Schrijf.be is een meedenker
Het tekstbureau waar je aanklopt voor topkwaliteit
Schrijf.be? Dat is super service!
Uitstekende partner voor elke taalklus
Tekst even belangrijk als vorm
Hun werkwijze is absoluut top
De webtekst lokt zoekrobotten
Echt anders dan wij altijd deden
Gelukkig met deze contentpartner
Met glans geslaagd voor ‘les parisiens’

Wat klanten zeggen

Je feedback was eerlijk en to the point. Je hebt een punt als je zegt dat wij redelijk 'oude' woorden gebruiken en veel passieve constructies maken. Dat is eigenlijk atypisch aan hoe we zijn, dus daar zullen we op letten in de toekomst. Goed werk geleverd in ieder geval, ik ben tevreden.

Jimmy Cappaert
PriorWeb