Maandelijkse tip?

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Select your language

		string(2) "be"
	
		array(7) {
  ["title"]=>
  string(0) ""
  ["type"]=>
  string(7) "website"
  ["url"]=>
  string(56) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_verkoopbrief"
  ["image"]=>
  string(23) "images/logo-schrijf.png"
  ["description"]=>
  string(0) ""
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
  ["locale"]=>
  string(5) "nl-BE"
}
	
		array(6) {
  ["title"]=>
  string(43) "In 10 stappen naar de perfecte verkoopbrief"
  ["type"]=>
  string(7) "article"
  ["url"]=>
  string(56) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_verkoopbrief"
  ["image"]=>
  string(56) "https://schrijf.be/images/blog/verkoopbriefvoorbeeld.jpg"
  ["description"]=>
  string(89) "Duik in het hoofd van een copywriter en ontdek de 10 tips waarmee uw verkoopbrief scoort."
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
}
	

Verkoopbrief schrijven met deze tips

Een goede verkoopbrief leest als een trein. En iedere betrokkene voelt zich aangesproken, door de voordelen die er tussenuit springen. 

De verkoop van mijn schoonmoeder

Verkoopbrief schrijven? Een voorbeeld.Wat dacht u van een duik in het hoofd van een copywriter? Ja?! Oké: dan maken u en ik samen een verkoopbrief.

Voorbeeld verkoopbrief: villa voor expat te koop

Schoonmoeder Lut op de koffie. Zij en haar man verkopen hun villa. Door haar ligging en indeling de ideale thuis voor expats. En dat willen ze aan hr-managers van multinationals laten weten. Met een verkoopbrief, die ondergetekende mag schrijven.

Hoe dat in zijn werk gaat, vindt u hieronder, samen gevat in tien tips. Leg er even het eindresultaat naast.

1: stel de USP-vraag

Ik stelde Lut één vraag: "Waarom zou een expat op jullie villa verliefd worden, en niet op een andere?" Resultaat: een lijst van bijzonderheden van het huis met de nadruk op zijn centrale ligging.

Helaas verkoop je níét met producteigenschappen ...

2: vind de voordelen

Gelukkig werkt mijn vrouw al jaren voor expats. Zij somt op wat expats willen:

  • voor zichzelf: snel op het werk en de luchthaven
  • voor hun partner: niet opgesloten in een 'getto' van expats
  • voor hun kinderen: relaxed leren en opgroeien

Kortom: een woning vanwaar de expat zijn ding kan doen, omdat hij weet dat zijn kinderen en partner er gelukkig zijn.

Gelukkig: dit emotioneel geladen woord zal de verkoopbrief dragen.

3: splits voordelen en eigenschappen

Voordelen en eigenschappen samen in de verkoopbrief proppen? Slecht idee! Op de voorkant zet ik alleen de voordelen in de kijker. En de eigenschappen schik ik netjes in een factsheet op de keerzijde.

Elke betrokken partij vindt in haar alinea haar voordelen.

4: bepaal de vorm

Hoeveel alinea's ik nodig heb? Nou, drie natuurlijk: voor de expat, zijn partner, en zijn kinderen. Zo vindt elke betrokken partij in haar alinea haar voordelen.

Een kopje boven elke alinea vat die krachtig samen: "Snelle expat, sociale partner, ontspannen kinderen." Bam! Geslaagd voor de kijktest van de Schrijfdokter.

Volgens de regels van de kunst onderstreep ik in elke alinea een groepje voordeelwoorden, die als 'fixatiepunt' dienen. En kies ik een letter mét schreef, die op papier gemakkelijker leest.

5: overtuig álle partijen

In zakelijke transacties is de beslisser vaak niet de koper. Ja, de expat kiest, maar wel uit wat de hr-manager hem voorschotelt. En hoe sneller die laatste raak schiet, hoe groter de pluim op zijn hoed. Want een gelukkige expat is goud waard.

Hierop hameren de headline en de inleiding: "Familie gelukkig? Dan uw expat ook!"
Kan een hr-manager hierbij nog de schouders ophalen?

6: roep op tot actie

Hr-manager overtuigd? Tijd voor actie met de call to action in de laatste alinea. Inclusief de actie die dáárop volgt:
"U belt of mailt? Wij laten u met plezier de villa ontdekken."

7: gebruik het PS

Iedereen leest de headline van een mailing. En daarna? Verrassing: het postscriptum! Gebruik dat dan ook altijd.

Bijvoorbeeld voor een tweede call to action, die het 'people buy people'-fenomeen uitspeelt: "Aarzel niet om deze brief door te geven: u maakt er vast íémand gelukkig mee."

8: doe de Schrijfscan

Sommige werkwoorden zijn dodelijk, zoals 'kunnen'. Dus toch maar even snel scannen met de Schrijfscan!

Ah, prima: geen twijfelwerkwoord te bespeuren. En blijkbaar gebruikte ik drie keer vaker 'u' dan 'ik'. Nu, dat kan ook haast niet anders als je vanuit de voordelen voor de lezer vertrekt ...

9: doe de schrijf-beter-tests

Nu nog hardop lezen en mijn vrouw bestuderen wanneer zij leest. Dan zitten alle schrijf-beter-tests erop. En ben ik er zeker van dat de verkoopbrief raak schiet.

10: spreek de taal van uw klant

Goed, klaar is Kees. Nu er nog een nachtje over slapen. En ja hoor: 's morgens wéét ik waar het nog kan misgaan in het beslissingsproces. Wat als de hr-manager overtuigd is, maar hij op zijn beurt de expat warm moet maken? In het Nederlands?!

Daarom maken we ook een Engelse hertaling – géén vertaling. Een copywriter herschrijft de tekst in flitsend Engels.

Eind goed, al goed?

Goed, u keek nu in mijn hoofd: stak u er wat van op? Mooi: doe er dan wat mee bij uw volgende commerciële tekst.

Of wilt u liever nooit meer in dát hoofd op bezoek gaan? Besteed uw schrijven dan uit.