string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(43) "https://schrijf.be/nl/blog/typfouten-google" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(30) "Beïnvloeden typfouten uw SEO?" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(43) "https://schrijf.be/nl/blog/typfouten-google" ["image"]=> string(50) "https://schrijf.be/images/google-schrijffouten.jpg" ["description"]=> string(66) "Wilt u hoog scoren in Google? Let dan ook op correct taalgebruik. " ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Taalfouten? Google vertrouwt u niet
Zijn taalfouten schadelijk voor uw Google-positionering? Ja, u vermijdt ze best.
De zoekgigant gebruikt een arsenaal aan methodes om uw plaats in de ranking te bepalen. Wanneer hij hierover communiceert, hamert hij op twee punten:
- Wat goed is voor de zoeker, is goed voor de zoekmachine.
- Wie het vertrouwen van Google wint, klimt in zijn rangschikking.
Google: Voorkom slordige teksten met veel spel- en grammaticale fouten.
Goed voor lezer = goed voor Google
Google stelt in zijn Startersgids voor zoekmachineoptimalisatie onomwonden:
Google verduidelijkt
Als het Google betaamt, wil men er al wel eens wat uitleg geven.
Op de vraag of spelling en grammatica ertoe doen, antwoordt Google-spreekbuis Matt Cutts:
- “Spelling behoort [in 2011, n.v.d.r.] niet tot een van de meer dan tweehonderd elementen waarmee Google de kwaliteit van een pagina checkt. Toch denk ik dat dat wel eerlijk zou zijn.”
- “Onze inschatting van de reputatie van een website of -pagina, correleert behoorlijk goed met correcte spelling. Betrouwbare websites lijken de spelregels beter te volgen dan websites met een lagere of heel lage PageRank.”
- “Spelling, stijl en feitencheck horen bij de elementen die aan Google aangeven of een website naar behoren wordt onderhouden.
Dat zijn elementen die de gebruikers vast ook appreciëren.”
Op naar de concurrent!
Google erkent dus het verband tussen kwaliteitscontent en taalvastheid. En dat is logisch, want zijn klant – de surfer – doet dat ook. Verwijst Google hem naar een website vol taalfouten? Dan haalt de zoeker zijn neus op bij de eerste, instinctieve indruk. En klikt hij terug naar Google – en van daar naar uw concurrent. Maar verwijt hij Google intussen wel het tijdverlies …
Hoog scorende pagina’s waarvan de gebruiker te snel wegklikt, zakken weg.
Google meet dat vertrek-en-terugkeergedrag (pogo sticking). Want zo ‘bestraft’ het websites die hoog scoren, maar die de gebruiker weinig vertrouwen inboezemen. Zij zakken in de ranking.
Bedien Google op zijn wenken
De visie van Google is duidelijk: “De pagina die goed is voor mijn klant – de zoeker – helpt mij om mijn taak te doen. En die appreciatie vertaal ik in een hogere ranking.”