Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Call to action (CTA)

Is uw lezer honderd procent overtuigd? Zorg er dan voor dat hij reageert. Want dat doet hij niet spontaan. Schrijf dus neer wat u exact van hem verwacht.

Businessman on starting line isolated over white background

Zeg uw lezer wat u van hem/haar verwacht

Bruist uw mailingbrief van de klantvoordelen?
Is uw website geschreven volgens de regels van de kunst?

En krijgt u toch niet één extra klant of prospect. Oeps - vergat u de call to action niet?

Call to action? Doe het! Nu. Zó.

Een prospect of klant is een rare vogel. Ook al is hij honderd procent overtuigd, dan nog reageert hij niet spontaan. U moet hem aanzetten tot actie door neer te schrijven wat u precies van hem verwacht. Wat moet hij doen, wanneer en hoe?

Duw uw lezer in gang

Marketeers noemen dit de call to action. Uw lezer precieze instructies geven en 'op zijn startknop duwen'. De woorden kiezen die ervoor zorgen dat hij doet wat ú wilt: "Doe het. Doe het nu. Doe het zo."

Vermijd dat de lezer wacht met reageren. Want van uitstel komt afstel.

Wat wilt u dat uw prospect doet?

Een call to action is lang niet altijd synoniem met 'aanzetten tot kopen':

  • Neem deel aan de wedstrijd.
  • Klik naar de volgende webpagina.
  • Bekijk onze portfolio.
  • Vraag de brochure aan.
  • Abonneer u op de e-nieuwsbrief.
  • Schrijf u in.
  • enz.

Vaak is de call to action dus een stapje in het verkoopproces, waardoor de prospect dichterbij komt. Klaar voor meer.

Weet u het zelf wel?

Uzelf dwingen tot een concrete call to action heeft nog een voordeel – voor uzelf. Want voor u uw lezer kunt vertellen wat u van hem verwacht, moet u dat eerst zelf weten. Een call to action dwingt u om uw doelstelling haarscherp te formuleren.

Voor u uw lezer kunt vertellen wat u van hem verwacht, moet u dat eerst zelf weten

Lijkt vanzelfsprekend? Dat blijkt helaas niet uit de miljoenen webpagina's die ... nergens toe leiden. Of uit de talloze verkoopbrieven die meerdere doelstellingen nastreven (zie ook 'Een voor allen').

Of uit speeches die dode letter blijven. Omdat de spreker u niet zei wat hij van u verwachtte: "Als u vandaag één ding onthoudt, laat het dan het volgende zijn: ..."

Onderdelen van de CTA

De ideale call to action:

  • bevat een werkwoord
    Een 'actiezin': kort en krachtig.
  • is precies
    Bel nu uw coördinator op 015 27 55 10.
  • is duidelijk
    Waartoe verbindt de lezer zich? Is uw aanbod gratis? Vrijblijvend?
  • is dringend
    Waarom nú? Beperkt aanbod, korting, cadeautje, eerste keuze, ...?
  • schetst wat volgt
    Wat is het resultaat van de actie? "U doet dit, wij doen dat."

Wees gul met uw CTA's

Wees niet spaarzaam met uw calls to action:
 

  • onderaan
    Op het einde van elke commerciële tekst (mailing, webpagina, brochure) hoort een call to action - best op een qua kleur contrasterende knop.
    Of kent u een – goede – verkoper die op het einde van zijn gesprek niét naar uw aankoop hengelt?
     
  • bovenaan
    In webpagina's en e-mails kunt u niet snel genoeg ter zake komen. Vermom uw call to action als koppeling.
    En dan niet zo: '10 euro korting gedurende 7 dagen. Klik hier.'
    Maar wel zo: 'Krijg nu 10 euro korting. Slechts 7 dagen geldig.'

    Zelfs bij een presentatie hoort uw call to action helemaal vooraan.
    "Weet u wat me gelukkig zou maken? Als u van mijn presentatie dit onthoudt: ..."
     
  • tussenin
    Is uw prospect al na het eerste argument overtuigd? Dan moet hij dáár al een call to action vinden. Anders bestaat het gevaar dat u hem verliest, omdat hij door een van de volgende argumenten aan het twijfelen slaat. Verkopers noemen dat 'overselling'.
     
  • overal
    Zendt u een mailing die bestaat uit verschillende onderdelen? Zet dan uw call to action op elk item: verkoopbrief, antwoord- of garantiekaart, enzovoort.

Call to action: u bepaalt uw eigen succes

Heeft uw commerciële tekst geen resultaat? Of niet het gewenste? Schuif de schuld dan niet in de schoenen van uw lezer. Hoogstwaarschijnlijk was ú niet duidelijk genoeg.

Doe daar meteen iets aan en vraag nu raad aan professionals.


Lees ook

Wat klanten zeggen

Het zijn soms maar kleine dingen, andere verwoordingen, vragen, ... Maar het is toch merkbaar beter en fijner lezen zo!

Leen Everaerts
Helios-it