string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(47) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_usp" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(24) "Wat maakt u écht uniek?" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(47) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_usp" ["image"]=> string(54) "https://schrijf.be/images/uniquesellingproposition.jpg" ["description"]=> string(74) "Is een klant overtuigd dat er geen alternatief voor u is? Dan bestelt hij." ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Unique selling proposition
Een USP of 'Unique Selling Proposition' (of 'Unique Selling Point') is hét verkoopargument waarmee u potentiële klanten ervan overtuigt dat u hen beter helpt dan de concurrentie. Dat doet u niet met een producteigenschap. Wél met een uniek klantenvoordeel.
USP: waarom u en niet uw concurrent?
Stel dat twee leveranciers u een vergelijkbare dienst aanbieden. Bij wie bestelt u dan? Bij de goedkoopste? Niet noodzakelijk. U bestelt bij wie u ervan overtuigt dat hij anders is dan de anderen. Dat er geen alternatief voor hem is.
Marketeers noemen dat de USP – 'Unique Selling Proposition'. Die beantwoordt de belangrijkste vraag van iedere prospect: "Waarom zou ik bij u kopen en niet bij iemand anders?"
Wordt uw USP gedeeld?
❓Test ❓
Kunt u NU in één zin zeggen wat uw bedrijf uniek maakt?
En áls u dat kunt:
citeert ieder van uw medewerkers diezelfde USP?
Perfect! Als zij uw bedrijf kunnen differentiëren van de concurrentie, dan kan uw prospect dat ook.
What is in it for me?
Opgepast: een unieke producteigenschap overtuigt niet, een uniek klantenvoordeel wel. Uw USP komt tegemoet aan de belangrijkste vraag, wens of nood van uw prospect.
Als u een gehaaste verkoper bent op zoek naar een snelle hap, welke drive-infastfoodketen kiest u dan:
- "De snelste bakplaten van alle fastfoodketens."
- "Binnen de 5 minuten weer op weg."
- "Binnen de 5 minuten weer op weg, of gratis."
De laatste, toch?
Uniek is meer dan 'anders'
Excellente service, eerlijke prijzen, prima kwaliteit, ... het maakt u verdienstelijk, niet uniek. Om het even wie kan dat beweren. Het zijn dan ook geen USP's. Als u geen technische knobbel hebt (welkom bij de club!), bij welk bedrijf koopt u dan een computer:
- "Wij staan dag en nacht voor u klaar."
- "Wij lossen uw probleem vandaag nog op."
De laatste, toch?
Creëer uw USP
Uw USP definiëren is de allermoeilijkste marketingoefening. Deze vragen helpen u op weg:
- Wat verwacht uw klant van uw producten of diensten?
- Welke USP's gebruiken uw concurrenten?
- Welke eigenschappen vindt u zelf uniek aan uw bedrijf, product of dienst?
- Welke voordelen bieden die eigenschappen voor uw prospect?
- Welke USP kunnen concurrenten niet kopiëren?
Gebruik uw USP
Hebt u uw USP te pakken? Hamer er dan op in al uw communicatie:
- logo met baseline
- verkoopsgesprekken en -materiaal
- offertes (Schrijf.be gebruikt hiervoor een tekstkadertje)
- facturen
- enzovoort
Onze USP?
Oh ja, we zouden het nog vergeten: wat is de USP van Schrijf.be?
Absolute gemoedsrust. Waarom? Door de UBR! ⬅️