fbpx

Maandelijkse tip?

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Unique selling proposition

Een USP of 'Unique Selling Proposition' (of 'Unique Selling Point') is hét verkoopargument waarmee u potentiële klanten ervan overtuigt dat u hen beter helpt dan de concurrentie. Dat doet u niet met een producteigenschap. Wél met een uniek klantenvoordeel.

Unique selling proposition, unique selling proposal

USP: waarom u en niet uw concurrent?

Stel dat twee leveranciers u een vergelijkbare dienst aanbieden. Bij wie bestelt u dan? Bij de goedkoopste? Niet noodzakelijk. U bestelt bij wie u ervan overtuigt dat hij anders is dan de anderen. Dat er geen alternatief voor hem is.

Marketeers noemen dat de USP – 'Unique Selling Proposition'. Die beantwoordt de belangrijkste vraag van iedere prospect: "Waarom zou ik bij u kopen en niet bij iemand anders?"

Wordt uw USP gedeeld?

❓Test ❓ 
Kunt u NU in één zin zeggen wat uw bedrijf uniek maakt?

En áls u dat kunt:
citeert ieder van uw medewerkers diezelfde USP?

Perfect! Als zij uw bedrijf kunnen differentiëren van de concurrentie, dan kan uw prospect dat ook.

What is in it for me?

Opgepast: een unieke producteigenschap overtuigt niet, een uniek klantenvoordeel wel. Uw USP komt tegemoet aan de belangrijkste vraag, wens of nood van uw prospect.

Als u een gehaaste verkoper bent op zoek naar een snelle hap, welke drive-infastfoodketen kiest u dan:

  • "De snelste bakplaten van alle fastfoodketens."
  • "Binnen de 5 minuten weer op weg."
  • "Binnen de 5 minuten weer op weg, of gratis."

De laatste, toch?

Uniek is meer dan 'anders'

Excellente service, eerlijke prijzen, prima kwaliteit, ... het maakt u verdienstelijk, niet uniek. Om het even wie kan dat beweren. Het zijn dan ook geen USP's. Als u geen technische knobbel hebt (welkom bij de club!), bij welk bedrijf koopt u dan een computer:

  • "Wij staan dag en nacht voor u klaar."
  • "Wij lossen uw probleem vandaag nog op."

De laatste, toch?

Creëer uw USP

Uw USP definiëren is de allermoeilijkste marketingoefening. Deze vragen helpen u op weg:

  • Wat verwacht uw klant van uw producten of diensten?
  • Welke USP's gebruiken uw concurrenten?
  • Welke eigenschappen vindt u zelf uniek aan uw bedrijf, product of dienst?
  • Welke voordelen bieden die eigenschappen voor uw prospect?
  • Welke USP kunnen concurrenten niet kopiëren?

Gebruik uw USP

Hebt u uw USP te pakken? Hamer er dan op in al uw communicatie:

  • logo met baseline
  • verkoopsgesprekken en -materiaal
  • offertes (Schrijf.be gebruikt hiervoor een tekstkadertje)
  • facturen
  • enzovoort

Onze USP?

Oh ja, we zouden het nog vergeten: wat is de USP van Schrijf.be?

Absolute gemoedsrust. Waarom? Door de dubbele kwaliteitscontrole, en de projectafwikkeling waarin niets kán misgaan.

➡️ Ontdek hoe u nog een stap verder gaat dan de USP, met de UBR! ⬅️