string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(54) "https://schrijf.be/nl/blog/persado_software_copywriter" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(54) "https://schrijf.be/nl/blog/persado_software_copywriter" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Persado klaart klus. Euh ... klusje
Reactie op artikel 'Veel interesse voor start-up die copywriters wil vervangen door software', De Morgen, 6 april 2016
1936. Wetenschapper Alan Turing laat een ondervrager 'chatten' met twee tegenspelers: een man en een computer. De eenvoudige vraag: welke gesprekspartner is opgetrokken uit vlees en bloed?
Fast forward naar zowat een eeuw later: nog altijd slaagt geen enkele computer voor de Turing-test door de ondervrager te verschalken. Moeten copywriters dus vrezen dat software hun werk overneemt? Dacht het niet.
Is Persado het wondermiddel?
De Morgen en Het Laatste Nieuws koppen met 'Veel interesse voor start-up die copywriters wil vervangen door software'. Het bedrijf heet Persado en lokt grote klanten en investeerders. Want zijn mathematisch gegenereerde call to action doet het áltijd beter dan die van een tekstschrijver van vlees en bloed. En Persado e-promomailings voor Caesars Entertainment worden ‘soms’ 24 procent vaker geopend dan die van hun marketingteam. Dat resulteert – volgens Persado – in de helft meer conversie.
Computer versus copywriter
Dus Persado presteert beter: nou en? Much ado about nothing.
Misschien moeten radeloze bedrijven gewoon betere copywriters zoeken. Want de resultaten van een vergelijking hangen af van waarmee je vergelijkt. Een glas suikerwater is zoeter dan water, maar wordt nooit limonade.
Persado richt zijn pijlen op de call to action. Daarvan kunnen wij niet blij genoeg worden, want net die maakt het verschil in meetbaar resultaat. En daar draait het uiteindelijk om. Dus, dank u, Persado, om collega’s die dit uit het oog verliezen, wakker te schudden.
Clickbait versus communicatie
Clickbait produceren met headlines en call to actions? Gemakkelijk. De algoritmes zijn generisch en bekend. Meteen herkenbaar als wetenschap met een kleine w, ten dienste van platte commercie. Toegegeven: daarom draait het (te) vaak bij grote spelers in hoogcompetitieve sectoren.
Voorbeelden van onderwerpregels, gegenereerd door Persado
Schuif dat schrijfbandwerk dus gerust door naar machines. Dan klaren wij, copywriters, de moeilijke klus wel: inspirerende content die het terrein nivelleert voor verkoop. Overtuigende long copy die de koper over de echte streep trekt. Een schrijfstijl die het imago van de opdrachtgever past als een handschoen. En ultieme argumenten die zijn USP onderbouwen.
Kom maar op!
Wij dagen uit.
Stapt er bij Schrijf.be een machine binnen die een interview verwerkt tot een pakkende testimonial? Cijfers uit studies ombuigt tot een whitepaper die uitgroeit tot standaardwerk? Unieke voordelen blootlegt voor een brochure die een klant positioneert?
Dan gaan we bij Schrijf.be collectief met vervroegd pensioen.
Tot over een eeuw.