Krijg nieuwsbrief

Please enable the javascript to submit this form

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Willem Geetsstraat 9, 2800 Mechelen
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Verpest uw whitepaper! 9 tips

Iedereen schrijft tegenwoordig whitepapers. Maar wie doet het goed? U, nadat u deze 9 valkuilen hebt vermeden!

whitepaperEen whitepaper kan op zóveel manieren verkeerd gaan. Maar in deze negen valkuilen trapt u vast niet:

1. U maakt reclame

U gebruikt uw whitepaper wel voor uw marketing, maar de inhoud is informatief. Schemert er een verkooppraatje door? Dan is uw lezer weg. En terecht.

2. U herkauwt

Knipte en plakte u van Wikipedia? Zwier uw whitepaper dan maar door de versnipperaar. Bedenk liever een originele insteek of voeg tips van uzelf toe.

3. Uw bronnen zijn verdacht

Staaf uw beweringen met cijfers, statistieken en citaten uit betrouwbare bronnen. En vermeld welke.

4. U strooit met vaktaal en afkortingen

Vaktaal en afkortingen zijn als Chinese tekens: veel info in weinig tekst – voor wie ze begrijpt. Maar schrap ze in uw whitepaper, want voor uw lezer zijn ze écht Chinees.

Beperk u dus tot een zestal pagina’s. Is dat te weinig? Schrijf dan meerdere whitepapers.

5. U schreef 87 pagina’s

Schrijven is schrappen. Want doet u dat niet? Dan uw lezer wel: hij geeft het gefrustreerd op. Beperk u dus tot een zestal pagina’s. Is dat te weinig? Schrijf dan meerdere whitepapers.

6. U laat uw lezer de structuur zoeken

Het maakt niet uit wélke structuur uw whitepaper volgt – als hij er maar een heeft. En het liefst een logische.

7. U schrijft uw whitepaper zelf

Bent u dé expert? Dan heeft de whitepaper uw input nodig, maar niet noodzakelijk uw pen. Laat uw tekst opstellen – of minstens nalezen – door professionals.

8. Uw tekst is één blok

Deel uw tekst op in alinea’s met tussentiteltjes, voeg illustraties toe, verhelder cijfers in infografieken. Geef ademruimte aan uw tekst en aan uw lezer.

9. Uw titel is slaapverwekkend

Gebruik cijfers en actieve werkwoorden (zoals de titel van dit artikel). Spits u toe op één doelgroep of beloof uw lezer inside-information. En ... zorg dat uw whitepaper die belofte waarmaakt.

Meer weten over whitepapers? Ontdek er alles over. Nog meer vragen? Shoot!

Reageer