string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(44) "https://schrijf.be/nl/blog/tekstconsistentie" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(53) "Waarom u maar beter consistent bent in uw taalgebruik" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(44) "https://schrijf.be/nl/blog/tekstconsistentie" ["image"]=> string(49) "https://schrijf.be/images/inconsistentie-taal.jpg" ["description"]=> string(129) "Ja, ook zonder taalfouten kunt u afgaan als een gieter. Bijvoorbeeld als u niet consequent bent in uw taalgebruik. Ontdek waarom." ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Tekstinconsistentie verwart
Wist u dat u ook zonder taalfouten kunt afgaan als een gieter?
Dat gebeurt wanneer u niet consequent in uw taalgebruik bent, waardoor de uniformiteit verloren gaat:
- eigen productnamen verschillend gespeld (hoofd- of kleine letter, streepje of spatie)
- ‘u’-berichten afgewisseld met ‘je’-posts
- mengelmoes van punten en puntkomma’s, hoofd- en kleine letters in opsommingen
Zijn zulke dingetjes pietluttig in uw ogen?
Dan geef ik u gelijk. Maar sommige van uw klanten niet. Die projecteren het enige wat zij van u zien - slordigheden - op u en uw bedrijf. En op uw diensten of producten.
Uw stijlgids brengt raad
Het Groene Boekje, de Nederlandse spraakkunst en de BIN-normen leggen niet alle taalkwesties vast.
Daarom hanteert Schrijf.be al sinds 2001 taalafspraken, die ú een uniforme schrijfstijl garanderen. We bundelden ze voor u in de Schrijf.be-Stijlgids.