string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(51) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_citaten" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(35) "Citaten zeggen meer dan ... woorden" ["type"]=> string(7) "article" ["url"]=> string(51) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_citaten" ["image"]=> string(18) "images/citaten.jpg" ["description"]=> string(76) "Overtuig uw prospect met een oprecht citaat of een getuigenis van een klant." ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Citaten die voor zichzelf spreken
Wilt u overtuigen met een tekst? Laat dan eens ... een ander aan het woord. Uw klant, uw collega, uw leverancier. Nee, zij schrijven niet beter dan u. Maar klinken wel echter.
Stel: uw printer is stuk, en u moet een nieuwe kopen. Vertrouwt u dan op:
- een verkoper die u een KostVeel-printer aansmeert met talloze 'handige' functies?
- een kennis die u een PrintGoed aanraadt omdat die het nog nooit liet afweten?
Inderdaad, op de kennis.
Verrassing: uw prospecten reageren net als u. Waarom voert u dan als verkoper toch altijd het hoogste woord? Hoog tijd om uw klanten dat woord te geven. Want u hebt meer ambassadeurs dan u vermoedt.
Meneer Lettterzetter vertelt
Vergelijkt u even:
- KostVeel drukt automatisch af op twee zijden. U hoeft dus de pagina's niet zelf om te keren. Zo vermijdt een verkeerde afdruk en papierverspilling.
- PrintGoed drukt automatisch af op twee zijden. U hoeft dus de pagina’s niet zelf om te keren. Zoals meneer Letterzetter: “Wat is dat handig, zeg! Vroeger draaide ik het papier telkens weer verkeerd om. Grmbl. Wég papier, wég inkt! Maar nu? Nu print alles vanzelf. Wég frustratie!" (lacht)
Ja, die eerste versie is netjes geschreven. En toch is het letterlijke, en daardoor zelfs wat rommelige citaat van de tweede overtuigender. Omdat dat uit het leven gegrepen is - niet gepolijst. Alsof u echt aan het praten bent met meneer Letterzetter.
Citaat gebruiken? 3 suggesties!
Een citaat doorbreekt het monotome ritme. En voegt een spatje emotie toe. Daardoor schiet uw lezer wakker.
Overtuigd? Ga ermee aan de slag:
- doorlopende tekst (zoals hierboven)
- alineatitels (Tip: doe de Kijktest!)
Vergelijk: Handige omkeerfunctie met: "Wat is die omkeerfunctie handig!" - kaderstukje: dat leest iedereen gegarandeerd. Bijvoorbeeld in een direct mail of e-mailing, jaarverslag of brochure.
Testimonial en persbericht
Een testimonial of succesverhaal zonder citaten? Ondenkbaar.
Maar ook een persbericht drijft erop. Want de journalist speurt naar aanhalingstekens: die neemt hij vaak letterlijk over in zijn artikel. Test maar: