fbpx

Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Groot Dictee, grootse van Kooten

vankooten (c) deredactie.be

Even terug naar de zomer. 15 juli 2013: 'Groot Dictee helemaal anders'.

Die dag vertelde ik u dat Kees van Kooten het Groot Dictee der Nederlandse Taal zou schrijven. En dat hij zich al verkneukelde. Want hij wilde het helemaal anders aanpakken.

Woord gehouden

En van Kooten hield woord. Het volstond dit jaar niet om foutloos te spellen. Iedere deelnemer moest ook grammaticale fouten aanduiden. Tenminste: vanaf zin vier.

Dat gaf van Kooten de kans om zich nog meer uit te leven in de eerste zinnen. Het dictee opende met een foute constructie: "Na koffie gedronken te hebben, begon het Groot Dictee". Bewust, zo bleek uit het vervolg. Al hebt u elke hersencel nodig om te begrijpen dat van Kooten de fout net aankaart, in plaats van ze te begaan. En terloops ook journalisten een veeg uit de pan geeft:

Na koffie gedronken te hebben, begon het Groot Dictee. Niettegenstaande de taalcriticus Charivarius zijn macedoine "Is dat goed Nederlands?", die verrukkelijke thesaurus vol linguïstische bêtises, publiceerde in 1940, zou het journaille anno hodie een raillerend exposé van onze pennenstrijd alsnog met dit piteuze zinnetje kunnen initiëren.

Beledigen voor gevorderden. Heerlijk.

Dictee?

Ik vind de hele tekst een knap kunststukje van van Kooten. Maar ik zit wel nog met een eitje. Want het woord 'dictee' schiet tekort voor de opdracht van dat jaar, niet? Het ging om méér dan spelling. Dus moeten we op zoek naar een nieuwe term. 'Het Taalkampioenschap der Lage Landen'? 'De Taalstrijd'? Of nog iets anders?

Ik ben heel benieuwd naar úw beste voorstel. Laat maar komen!


Tevreden klanten aan het woord

De tekst spreekt verschillende doelgroepen aan
De communicatie blééf gewoon lopen
Jaarverslag in aantrekkelijk jasje
Je weet op voorhand dat het goed komt
Contentcreatie van a tot z
Ik bestelde te laat, en toch was mijn tekst op tijd klaar!
Onvoorstelbaar knap werk
Geen discountfirma − gelukkig maar
Dit is nu eens leuk samenwerken!
Hoge verwachtingen volledig ingelost
Om van te smullen
Overtuigende mailing tegen scherpe prijs
Spot on!
Hun webteksten maken ons webontwerp nog krachtiger
Dynamische taalprofessionals
Om een voorbeeld aan te nemen!
Mijn hoge verwachtingen worden keer op keer ingelost
De juiste stem voor elke doelgroep
Teksten om blind op te vertrouwen
Vlotte, commerciële en krachtige teksten

Wat klanten zeggen

De tekst sluit perfect aan bij onze briefing.  

Agnes Blevi
Konica Minolta