Maandelijkse tip?

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Select your language

		string(2) "be"
	
		array(7) {
  ["title"]=>
  string(0) ""
  ["type"]=>
  string(7) "website"
  ["url"]=>
  string(41) "https://schrijf.be/nl/blog/zakelijkmailen"
  ["image"]=>
  string(23) "images/logo-schrijf.png"
  ["description"]=>
  string(0) ""
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
  ["locale"]=>
  string(5) "nl-BE"
}
	
		array(6) {
  ["title"]=>
  string(46) "Uw lezer deletet uw mails? Pak het anders aan!"
  ["type"]=>
  string(7) "website"
  ["url"]=>
  string(41) "https://schrijf.be/nl/blog/zakelijkmailen"
  ["image"]=>
  string(58) "https://schrijf.be/images/blog/schrijf-zakelijke-mails.jpg"
  ["description"]=>
  string(118) "Vergeet alles wat u leerde tijdens de lessen zakelijke communicatie. En schrijf mails die uw lezers wél willen lezen."
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
}
	

Schrijf écht boeiende zakelijke mails

“Elke tekst bestaat uit drie delen”, bulderde uw leraar ooit. “Inleiding! Midden! Slot!”, scandeerde de klas. En net dát trio nekt vandaag uw zakelijke e-mails. Zodat uw collega of klant ze de digitale prullenmand inmikt.

Dood aan de inleiding

schrijf zakelijke mailsBaf! Als u een zakelijke mail schrijft, moet u met de deur in huis vallen. Want de luie lezer krijgt zoveel e-mails dat hij wel móét filteren.

Ziet hij de essentie van uw mail niet na vijf regels? Dan is de vogel gaan vliegen. Zonder uw boodschap op te pikken.

Zet uw boodschap in haar blootje

U hebt de neiging om boodschappen aan te dikken:

Dag meneer X
Vorige week deed u een aanvraag bij ons en stuurden wij onze offerte. Maar daarop kreeg ik nog geen respons. Ik zou graag mijn planning opmaken voor deze week, dus vroeg ik me af of u me kon laten weten of u al dan niet akkoord gaat met de offerte en de opdracht dus doorgaat? U vindt de offerte nog eens als bijlage. Bekijkt u die even?

Uw klant, collega of businesspartner verdwaalt in uw e-mailromannetje: “Wát moet ik doen? Wanneer? Euh – hier heb ik geen tijd voor.” Delete!

First things first

Wat wilt u dat uw ontvanger doet? Het antwoord geeft u in de eerste regel. Vertel eerst wat u precies verwacht (uw call to action). En leg dan pas uit waarom:

Dag meneer X Laat u me voor vrijdagmiddag weten of u akkoord gaat met de offerte?
Dan plan ik uw opdracht in zodat u de deadline haalt.

Schrijf een concrete onderwerpregel

Vermijd dooddoeners als ‘vraagje’ of ‘belangrijk’ in uw onderwerpregel. Vat uw boodschap samen. En is er geen verdere uitleg nodig? Sluit uw onderwerpregel dan af met ‘EOM’ (end of message) – zonder eigenlijk mailbericht. Let op: gebruik EOM uitsluitend voor interne mails naar collega’s die u goed kent. Zo simpel kan een zakelijke mail schrijven zijn.

“Factureer opdracht nr. 29001 EOM

Zakelijke mail schrijven: dé e-mailessentie

Reageert niemand op uw mails? Duiken er misverstanden op? Vraagt u zich af of iemand uw mail überhaupt leest?

Dan verdronk uw boodschap in uw woordensoep. Wees gerust: een Schrijfbe’er vist ze voor u op. En ja, daarbij wijzen we inleiding, midden en slot de deur. Waarmee we vervolgens … in huis vallen.

Zakelijk mailtje schrijven dat uw lezer niét deletet?

  1. Zeg in de eerste regel wat u verwacht – zonder inleiding.
  2. Dik uw mail niet onnodig aan.
  3. Kies een concrete onderwerpregel die de boodschap samenvat.

 

Iedereen e-mailexpert? Deel deze tip!