string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(50) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_geheim" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(36) "Kent u het geheim van de copywriter?" ["type"]=> string(7) "article" ["url"]=> string(50) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_geheim" ["image"]=> string(19) "images/blog/lui.png" ["description"]=> string(125) "Benieuwd naar hoe uw copywriter uw lezer bespeelt en hem voor u doet kiezen? Ontsluier dan snel het geheim van uw copywriter." ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Het geheim van de copywriter
Slimme copywriters schrijven voor luie lezers. Ze kauwen hem de voordelen voor, en blijven ver weg van vakjargon.
Schrijf niet voor uw plezier, wel voor dat van uw lezer
Uw luie lezer
Het ultieme geheim van de succesvolle tekstschrijver? Hij beseft dat zijn lezer lui is. Teleurgesteld door de schijnbare eenvoud van dit geheim? Hoeft niet. Want als u die ene gedachte voor ogen houdt, schrijft u gegarandeerd teksten die doen doen.
Zo bedient uw copywriter uw lezer op zijn wenken
Uw lezer is lui. Hij leest uw tekst niet voor zijn plezier, en zeker niet voor het uwe. Hij leest alleen om de informatie te krijgen die hij zoekt – zo snel mogelijk en met zo weinig mogelijk inspanning. Hij grijpt elke strohalm om niet verder te moeten lezen. Bedient u hem niet op zijn wenken? Dan keilt hij uw schrijfsel weg. Of klikt hij door naar de volgende website, waar hij wél lui mag zijn. Maak het uw lezer dus zo gemakkelijk mogelijk: effen zijn pad met mijn magische recept voor luie lezers.
Kauw de voordelen voor
Vertaal de eigenschappen van uw product of dienst in ultieme voordelen voor de lezer. Veronderstel nooit dat hij er zelf naar op zoek gaat – hoe triviaal ze ook zijn.
If you assume, you are making an ass out of u and me, hield een baas me ooit voor. En of hij gelijk had ...
"Met de trein naar het werk? Sneller en comfortabeler!"
Uiteraard. Maar waarom niet: "U draait zich nog eens extra om in uw warme bed, terwijl uw collega's stressen achter hun stuur."
Of: "Ziet u al de stralende gezichtjes van uw kinderen wanneer u hen een half uur vroeger aan de schoolpoort opwacht?"
Product of dienst, hypertechnisch of zachte sector: als ú de concrete voordelen niet voorkauwt, kan uw lezer ze niet slikken.
Vermijd vakjargon
Gebruikt u vakjargon? Dan verschuilt u zich: achter producteigenschappen, die de koper koud laten.
"Ja, maar in onze sector kan dat écht niet hoor! Wij verkopen medicijnen aan artsen. Zij verwachten jargon van ons."
Klopt: op de productfiche van het medicijn of in zijn bijsluiter. Maar niet in een direct mail of brochure. Daar verwacht de arts dat ú hem de juiste woorden in de mond legt. Woorden die hij op zijn beurt kan gebruiken bij zijn patiënten.
En dat is net zo in technische sectoren.
Wie uw product bestelt, betaalt het vaak niet. Hij moet dus de tastbare voordelen van uw product in mensentaal kunnen uitleggen aan wie de hand op de knip houdt. Help hem hierbij!