Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

SEO-copywriting: enkele tips

Hoe laat u uw teksten scoren in Google? Door bovenal te schrijven voor uw lezer, met deze tips voor SEO-copywriting in uw achterhoofd.

SEO-tipsZijn uw webteksten SEO-proof? U bent geen informaticus, webdeveloper of SEO-consultant. Dus weet u veel? Gelukkig hoeft dat ook niet: dit is uw leidraad.

SEO-tip voor webteksten: schrijf niét voor zoekmachines

De foute manier om zoekmachinevriendelijke teksten te schrijven? Ze afstemmen ‘op wat Google wil’. Dan jaagt u uw lezers van vlees en bloed weg, want:

  • U herhaalt eindeloos hetzelfde ‘gouden trefwoord’.
  • U gebruikt (te) veel woorden om weinig te vertellen.

Schrijf voor zoekers

Weet u wat Google echt wil? De zoeker het beste antwoord op zijn vraag voorschotelen.

Schrijf dus zoals altijd: voor uw lezer. En hou in het achterhoofd dat die lezer ook een zoeker is. Dan beloont Google u vroeg of laat vanzelf. Hoe doet u dat in de praktijk? Met deze vier tips komt u al een heel eind.

SEO-copywriting tip 1. Beperk u tot één onderwerp per webpagina

Stel, u zoekt een recept voor aardbeientaart. Welke webpagina helpt u dan: die met ...

  1. honderd recepten voor fruittaarten?
  2. één recept voor aardbeientaart?

Nummer twee natuurlijk. Want u bent te lui om te scrollen. U stelde één vraag en verwacht één antwoord. Krijgt u dat niet? Wég bent u! Beperk u daarom als schrijver ook tot één onderwerp per webpagina.

SEO-copywriting tip 2. Gebruik dezelfde woorden als uw zoeker

‘Aardbeziëngebak’ staat koddig op uw website. Maar het maakt u wel onzichtbaar voor wie ‘aardbeientaart’ googelt. Vergezocht? Denk dan aan de Belgische aannemer die klanten misloopt door te kiezen voor ‘dekvloer’ in plaats van ‘chape’.

Gebruik op uw webpagina de woorden die uw zoeker intikt. Wilt u weten welke dat zijn? Laat een trefwoordenonderzoek uitvoeren. Of doe het zelf.

SEO-copywriting tip 3. Markeer de essentie

Oké, uw recept voor aardbeientaart is het beste van het web. En toch vindt niemand het. Niet verwonderlijk, want:

  • De title tag en titel (h1) van uw pagina is: ‘Grootmoeders geheim’.
  • De tussentitels (h2) zijn: ‘Eeuwenoud’, ‘Bakken maar!’ en ‘Hemels’.
  • De pagina begint met de biografie van uw oma en eindigt met een bespiegeling over de eindigheid van het leven.

Zou u zo’n pagina in twee seconden herkennen als een recept voor aardbeientaart? Uw zoeker én Google ook niet. Daarom:

  • Zorg voor een relevante title tag en hoofdtitel (h1), en voor tussentitels (h2) die de alinea's samenvatten.
  • Zet het belangrijkste bovenaan uw webpagina. Zo ontdekt uw lezer het antwoord zonder scrollen.

SEO-copywriting tip 4. Vergeet uw wegwijzers niet

Bekijk de zoekresultaten voor ‘aardbeientaart’:

SEO-tips: zoekresultaten

Wat valt u op?

  • In alle blauwe titels (title tags) staat ‘aardbeientaart’.
  • De twee regels daaronder (description tags) schreeuwen: ‘Hier vindt u wat u zoekt!’

Verwerk daarom ook uw zoekwoord in de title tag en maak van uw description tag een onweerstaanbare call to action.

Is daarmee alles verteld over SEO-copywriting? Natuurlijk niet, er zijn nog veel meer tips. Maar u hebt nu wel de basis voor een zoekervriendelijke webtekst. En begint u er liever niet zelf aan? Wij helpen u graag.

Reageer