string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(43) "https://schrijf.be/nl/blog/seo-woordenlijst" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(43) "https://schrijf.be/nl/blog/seo-woordenlijst" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Verklarende woordenlijst voor SEO-tekstschrijvers
SEO-teksten schrijven, is gemakkelijker dan u denkt. Volg de basisregels. En laat u niet afschrikken door het SEO-jargon. Dankzij deze verklarende woordenlijst staat u als SEO-tekstschrijver niet met uw mond vol tanden.
- algoritme: de formule die de Google-rangschikking na een zoekopdracht bepaalt. SEO-specialisten proberen die te doorgronden zodat ze hun webpagina's kunnen afstemmen op 'wat Google wil'. Dat is schieten op een bewegend doel, want Google past zijn algoritme dagelijks aan.
- alt-tekst: beschrijving die u toevoegt aan een afbeelding op een webpagina. Meestal onzichtbaar voor de lezer, maar net heel nuttig voor Google (én slechtzienden). Vul die dus altijd zo specifiek mogelijk in.
- conversie: een bezoeker op uw website doet wat u had gehoopt: aankopen, inschrijven op een nieuwsbrief, meer informatie vragen, …
- description tag: korte beschrijving van uw webpagina – alleen zichtbaar in de code. Als ze Google zint, toont hij die bij zijn zoekresultaten. De perfecte description tag.
- duplicate content: dezelfde tekst op twee afzonderlijke webpagina’s. Volgens de legende deelt Google daarvoor straffen uit, maar de waarheid is genuanceerder. Feiten en fabels rond duplicate content.
- H1, H2, H3, … : de HTML-codes waarmee u een webpagina structureert met een hoofdtitel (H1) en ondertitels (H2, H3, …). Trefwoorden die erin opduiken, trekken extra Googles aandacht.
- keyword density (zoekwoorddichtheid): de verhouding in een tekst tussen het aantal vermeldingen van het zoekwoord en het totale aantal woorden. Ooit gold: hoe hoger hoe beter. Welke densiteit is nu oké? Degene die natuurlijk, niet geforceerd is.
- keyword tag: in de code verborgen informatie over het hoofdtrefwoord van de pagina. Vroeger gebruikt door de zoekmachines, nu obsoleet.
- long tail keyword: langere en meestal specifiekere zoekopdrachten, zoals ‘SEO-copywriter uit Mechelen’ met een lager zoekvolume maar een hogere conversie. Interessant voor u.
- metatags: extra webpagina-informatie die niet zichtbaar is voor de gebruiker – zoals de title tag en description tag.
- off page SEO: alle SEO-elementen die te maken hebben met de autoriteit van uw webpagina – vooral inkomende links.
- on page SEO: alle SEO-elementen die te maken met de inhoud van uw webpagina: tekst, opmaak, metatags, …
- organische zoekresultaten: onbetaalde zoekresultaten die Google weergeeft omdat het die als relevant beschouwt voor de zoeker. Hét mikpunt van SEO.
- SEA: search engine advertising. Betaalde advertenties die in Google boven en onder de organische zoekresultaten verschijnen.
- SEM: search engine marketing, zoekmachinemarketing of de verzamelnaam voor SEO en SEA.
- SEO: search engine optimization of zoekmachineoptimalisatie. Alle technieken (on page en off page) om webpagina’s omhoog te stuwen in de organische zoekresultaten.
- SERP: search engine results page: de resultatenpagina van uw zoekopdracht in Google. (De beste plaats om een lijk te verstoppen? De twééde pagina.)
- title tag: titel van uw webpagina – alleen zichtbaar in de code en in het tabblad van uw browser. Google toont die als een blauwe link op zijn pagina met zoekresultaten.
- trefwoordonderzoek: de speurtocht naar relevante zoekwoorden die veel zoekers intikken en waarop weinig concurrerende websites mikken. Zo pakt u die aan.
- zoekvolume: het aantal zoekopdrachten voor een bepaald zoekwoord binnen een bepaald geografisch gebied. Doorgaans uitgedrukt per maand.