Maandelijkse tip?

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Select your language

		string(2) "be"
	
		array(7) {
  ["title"]=>
  string(0) ""
  ["type"]=>
  string(7) "website"
  ["url"]=>
  string(58) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_descriptiontag"
  ["image"]=>
  string(23) "images/logo-schrijf.png"
  ["description"]=>
  string(0) ""
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
  ["locale"]=>
  string(5) "nl-BE"
}
	
		array(6) {
  ["title"]=>
  string(45) "Wat is dat nu eigenlijk, een description tag?"
  ["type"]=>
  string(7) "website"
  ["url"]=>
  string(58) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_descriptiontag"
  ["image"]=>
  string(40) "images/Depositphotos_8769917_xl-2015.jpg"
  ["description"]=>
  string(73) "Doe in Google vaker op úw zoekresultaat klikken: met uw description tag."
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
}
	

Wat is de description tag?

Dé smaakmaker in uw SEO-campagne? De description tag, een korte beschrijving die Google aan zijn onlinezoekers toont. Enkele tips voor een ijzersterke description tag:

  1. Hou uw description tag kort en krachtig.
  2. Eindig met een call to action.

Laat Google likkebaarden

Uw call to action in Google

description tagIk heb prima nieuws voor u! Want met deze gouden schrijftip zit u altijd goed:

  • Of u kaapt voortaan alle prospects weg op Google – en nog gratis ook.
  • Of u maakt indruk op uw collega-marketeer(s) met uw gouden Google-tip.

Description tag laat u scoren

Past u onze SEO-tips toe en belandt er toch niemand op uw website? Dan vergat u de call to action in uw description tag. U vertelde uw lezer niet hoe u hem beloont als hij doorklikt.

Gelukkig heeft Google een hulpmiddel. Eentje dat haast al uw concurrenten vergeten. (Ik zéí toch dat dit een gouden tip was?)

Geen CTA in de description tag = geen actie

Als starter: hoe moet het níét? Zoek op Google naar ‘babysit Antwerpen’:

Spreekt een van deze drie u aan om meteen door te klikken? Neen toch? Want het gibberish onder het groene webadres bevat geen call to action of CTA. Deze drie webpagina's scóren dan wel hoog, maar verspelen meteen hun kansen.

Wél CTA in de description tag = kassa, kassa

Tegenvoorbeeld – dichter bij (ons) huis nu. Zoek op ‘seo webteksten’:

Hé: Schrijf.be staat – voor een keertje – niet op één, maar pas op drie en vier? Nou en?! Onze zwarte tekst zorgt er heus wel voor dat de zoekers onze bezoekers worden. En niet die van collega’s met drie puntjes op het einde van hun zwarte tekst.

Description tag-magie

“Maar hoe dóét Schrijf.be dat dan? En belangrijker: hoe doe ík het?”

Door onder de motorkap van uw webpagina te kijken. Want sommige codes ziet u niet, maar Google wel: de description tag (paginabeschrijving – de zwarte tekst) en de title tag (paginatitel – de vette blauwe tekst). Voor ons voorbeeld zien die er zo uit:

Pas de description tag aan, en scoor hoog in Google.

Description tag: dwing Google

Google zoekt voor zijn paginabeschrijving zélf tekstfragmentjes waarin het zoekwoord voorkomt, gevolgd door drie puntjes (zie de voorbeelden hiervoor).

Tenzij … u Google beleefd vraagt om uw zelf bedachte beschrijving weer te geven:

  • Zet het zoekwoord van uw title tag ook in uw description tag.
  • Hou die description tag voor mobiel gebruik korter dan 125 tekens – inclusief spaties.

Description tag leidt uw prospect

Zo maakt u uw paginabeschrijving sexy, en verleidt u prospects om door te klikken:

  • Vat de pagina samen, zodat de surfer weet wat hij mag verwachten.
  • Prikkel door een vraag te stellen, waarop het antwoord volgt … als hij doorklikt.
  • Gebruik woorden die tot de verbeelding spreken (in ons voorbeeld: ‘likkebaarden’, ‘verleiden' en 'verzoenen’ ).
  • Gebruik de gebiedende wijs voor uw call to action.

Vertrek met voorsprong

“Als het zo eenvoudig is, waarom gebruikt dan niet iedereen de description tag”, vraagt u zich vast af?

Omdat zoekmachinegoeroes verkondigen dat u er níét hoger in Google mee belandt. En ze hebben gelijk: de description tag beïnvloedt je plaats in de rangschikking niét.

Daarom behandelen ze hem vaak stiefmoederlijk. En dát is jammer. Want alleen de combinatie van een hoge Google-plaats en een prima paginabeschrijving is een winnend duo.

Moeilijk? Schrijf.be helpt u.