Krijg nieuwsbrief

Please enable the javascript to submit this form

 
 

Hier het cookiemonster. Geeft u mij een kruimeltje? (Wees gerust: uw privacy is ons menens!)

Ja

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Willem Geetsstraat 9, 2800 Mechelen
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Wat is de description tag?

Dé smaakmaker in uw SEO-campagne? De description tag. Dat is een korte beschrijving die Google aan zijn onlinezoekers toont. Hou uw description tag kort en krachtig, en eindig met een call to action. 

Laat Google likkebaarden

Uw call to action in Google

description tagIk heb prima nieuws voor u! Want met deze gouden schrijftip zit u altijd goed:

  • Of u kaapt voortaan alle prospects weg op Google – en nog gratis ook.
  • Of u maakt indruk op uw collega-marketeer(s) met uw gouden Google-tip.

Description tag laat u scoren

Hoog scoren in Google? Dat doet u zo. Past u onze tips toe en belandt er toch niemand op uw website? Dan vergat u de call to action in uw description tag. U vertelde uw lezer niet hoe u hem beloont als hij doorklikt. Gelukkig heeft Google een hulpmiddel. Eentje dat haast al uw concurrenten vergeten. (Ik zéí toch dat dit een gouden tip was?)

Geen CTA in de description tag = geen actie

Als starter: hoe moet het níét? Zoek op Google naar ‘babysit Antwerpen’:

Spreekt een van deze drie u aan om meteen door te klikken? Neen toch? Want het gibberish onder het groene webadres bevat geen call to action of CTA. Deze drie webpagina's scóren dan wel hoog, maar verspelen meteen hun kansen.

Wél CTA in de description tag = kassa, kassa

Tegenvoorbeeld – dichter bij (ons) huis nu. Zoek op ‘seo webteksten’:

Hé: Schrijf.be staat – voor een keertje – niet op één, maar pas op drie en vier? Nou en?! Onze zwarte tekst zorgt er heus wel voor dat de zoekers onze bezoekers worden. En niet die van collega’s met drie puntjes op het einde van hun zwarte tekst.

Description tag-magie

“Maar hoe dóét Schrijf.be dat dan? En belangrijker: hoe doe ík het?”

Door onder de motorkap van uw webpagina te kijken. Want sommige codes ziet u niet, maar Google wel: de description tag (paginabeschrijving – de zwarte tekst) en de title tag (paginatitel – de vette blauwe tekst). Voor ons voorbeeld zien die er zo uit:

Pas de description tag aan, en scoor hoog in Google.

Description tag: dwing Google

Google zoekt voor zijn paginabeschrijving zélf tekstfragmentjes waarin het zoekwoord voorkomt, gevolgd door drie puntjes (zie de voorbeelden hiervoor).

Tenzij … u Google beleefd vraagt om uw zelf bedachte beschrijving weer te geven:

  • Zet het zoekwoord van uw title tag ook in uw description tag.
  • Hou die description tag korter dan 210 tekens – inclusief spaties.

Description tag: hoe langer hoe beter?

Tot 2017 was de maximale lengte van een description tag nog 115 tekens. Tegenwoordig krijgt u meer schermruimte om uw lezer te overtuigen om op uw link te klikken.

Toch is het absoluut niet zeker of u daarbij echt wint. Onthoud het geheim van de copywriter: uw schermlezer is lui. En als alle description tags 300 tekens tellen, loont het nog meer om eruit te springen door kort en helder uw punt te maken.

Lees meer over de zin en onzin van lange description tags.

Description tag leidt uw prospect

Zo maakt u uw paginabeschrijving sexy, en verleidt u prospects om door te klikken:

  • Vat de pagina samen, zodat de surfer weet wat hij mag verwachten.
  • Prikkel door een vraag te stellen, waarop het antwoord volgt … als hij doorklikt.
  • Gebruik woorden die tot de verbeelding spreken (in ons voorbeeld: ‘likkebaarden’, ‘verleiden' en 'verzoenen’ ).
  • Gebruik de gebiedende wijs voor uw call to action.

Vertrek met voorsprong

“Als het zo eenvoudig is, waarom gebruikt dan niet iedereen de description tag”, vraagt u zich vast af? Omdat zoekmachinegoeroes verkondigen dat u er níét hoger in Google mee belandt. En gelijk hebben ze. Daarom behandelen ze hem vaak stiefmoederlijk. En dát is jammer. Want alleen de combinatie van een hoge Google-plaats en een prima paginabeschrijving is een winnend duo.

Description tag? Altijd prijs!

Ik beloofde het u bij aanvang: met deze tip zit u altijd goed.

  • Webmaster?  Neem uw description tags meteen onder handen. En raakt uw inspiratie opgebruikt na enkele tientallen pagina’s? Put dan uit de onze.
  • Géén webmaster? Check of de pagina’s van uw bedrijf of organisatie in Google scoren. Nee? Dan scoort ú vast bij uw collega’s met de oplossing!
Kruid uw CTA met een description tag. Deel dit op
Scoren in Google? Verstop een #CTA in uw #description tag. Deel dit op
Gouden tip? Met een CTA in uw description tag lokt u meer bezoekers. Deel dit op

Reageer

Tevreden partners

Ze trappen niet in de val om moeilijk jargon te gebruiken
Efficiënt, makkelijk én snel
Webteksten die kleven
Frisse en vernieuwende schrijfstijl
Hetzelfde, maar met zóveel minder woorden
Hartelijk en duidelijk, boeiend en concreet
Al vijf nieuwe grote klanten - en de teller stopt niet!
Teksten die meeleven
Snel en efficiënt. Ook voor starters!
Geslaagd Nederlands-Vlaams huwelijk!
Empathie, ambacht en succes
Snel, accuraat, betaalbaar
Uitstekend! En die score geef ik zelden
Mijn e-mailing is onweerstaanbaar
Volbloed taalkunstenaars
Geen blindelingse eindredactie
Je krijgt altijd sterke teksten
Allemaal zotte mensen – gelukkig
Hun tekst geeft meteen weer waarvoor wij staan
We garanderen ook kwaliteit voor onze Vlaamse teksten

Wat klanten zeggen

Was vergeten te zeggen dat deze tekst super goed vertaald was... Thanks!

Sophie Dumont
Securex