string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(47) "https://schrijf.be/nl/blog/empathisch-schrijven" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(39) "Schrijft u voor uzelf of voor uw lezer?" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(38) "https://schrijf.be/images/empathie.jpg" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(82) "Alleen door empathisch te schrijven raakt u een snaar bij de lezer. Ontdek waarom." ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Empathisch schrijven
Schrijf voor uw lezer in plaats van over uzelf. Kruip in de huid van uw prospect en bouw uw tekst op vanuit zijn beleving. Speel zijn directe voordelen uit en weerleg zelf alle bezwaren. Zo toont u dat u in huis hebt wat hij nu nodig heeft.
Creëer een gevoel van herkenning
Discussie met een klant over de tekst van de e-mailing die ik voor haar schreef.
Die moet bedrijfsleiders ervan overtuigen om voor zijn diensten te kiezen. Ik luisterde aandachtig naar haar briefing en levrerde keurig m'n tekstvoorstel af. En toen gingen de poppen aan het dansen.
Help, ons bedrijfsimago
Klant: "Dit kunnen we toch niet maken?! U zegt haast niets over onze diensten zelf, of over ons ISO-certificaat, of onze vele gecombineerde jaren van vervaring. En dan de woordkeuze – het lijkt wel voor een student geschreven!!!"
Mijn "Dat is het ook, meneer", giet olie op het vuur.
"Maar begrijpt u eigenlijk wel welk imago we willen uitstralen? Wij willen echte kmo-partners zijn! Actief luisteren naar wat zij nodig hebben. Wij zijn hun probleemoplossers."
Begrijpt u wel welk imago wij willen uitstralen?
"Dat doet me plezier", antwoord ik, "want precies daarom schreven we uw e-mailing ook vanuit hun belevingswereld. En niet vanuit de uwe."
Vervolgens leg ik uit waarrond copywriting, een tekst die overtuigt, draait: empathie.
He, dat ben ik!
Wanneer raakt uw tekst de gevoelige snaar bij een prospect?
Wanneer respecteert een klant uw bedrijf?
Als hij zich begrepen voelt.
Het gevoel krijgt van: "Hé, dat ben ik! Deze tekst gaat over mijn problemen, mijn dromen, mijn wensen. In lekker eenvoudige woorden en gemakkelijke zinnen."
Uw prospect leest pas verder als hij voelt dat u hem belangrijker vindt dan uzelf, uw bedrijf, uw product of uw dienst.
U bént uw bedrijfsimago
Identificeert u zich met uw lezer? Dan identificeert hij zich met uw tekst. En is hij luisterbereid.
Maar vindt u dat u toch jargon moet gebruiken? Moeilijke zinnen?
Denkt u dat uw prospect zelf wel uitdoktert hoe hij van uw product of dienst beter wordt?
Dan glijdt uw mailing, brochure of webtekst van hem af.
Erger nog: dan ondermijnt u zelf uw 'bedrijfsimago'. Want dát staat of valt met de mate waarin hij zich door u begrepen voelt. Niét,dus.
Raak ik de juiste snaar? Test:
- Ik hou bij het schrijven één concrete prospect voor ogen.
- In mijn tekst komt vaker u/uw dan ik/mijn/wij/ons voor.
- Ik blijf niet hangen bij de producteigenschappen.
- Ik speel directe voordelen uit.
- Ik beantwoord mogelijke bezwaren.
De lezer is niet uw lezer. U bent zijn schrijver.
Moraal van het verhaal? Om te scoren met een tekst, moet u uzelf wegcijferen. Denken als uw klant. Uw klant worden.
En precies daarin is een externe copywriter sterk. Probeer maar eens.
Oh ja: hoe verging het mijn argwanende klant? Zij was overtuigd. En stuurde onze e-mailing haast ongewijzigd door. En die werd – met de bijbehorende 'landingspagina' op haar website – een succes.