Maandelijkse tip?

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Select your language

		string(2) "be"
	
		array(7) {
  ["title"]=>
  string(0) ""
  ["type"]=>
  string(7) "website"
  ["url"]=>
  string(56) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_readersblock"
  ["image"]=>
  string(23) "images/logo-schrijf.png"
  ["description"]=>
  string(0) ""
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
  ["locale"]=>
  string(5) "nl-BE"
}
	
		array(6) {
  ["title"]=>
  string(36) "Overtuigend schrijven? Zo doet u dat"
  ["type"]=>
  string(7) "article"
  ["url"]=>
  string(56) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_readersblock"
  ["image"]=>
  string(56) "https://schrijf.be/images/blog/Overtuigend_schrijven.jpg"
  ["description"]=>
  string(132) "Wilt u een overtuigende tekst schrijven? Richt u dan niet tot een doelgroep, maar tot een individuele lezer. Zoals uw (groot)moeder."
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
}
	

Overtuigend schrijven

Knikkende knieën als u aan uw lezerspubliek denkt? Dan hebt u ... reader's block. Hoe u uw schrijfangst verjaagt? Beeld u in dat u voor één lezer schrijft: uw beste vriend, oma of buurman. Voor u het weet, staat er een overtuigende tekst op papier. 

Overtuigend schrijven: richt u tot één lezer

Reader's block ...

Overtuigend schrijven voor één persoonHebt u nooit last van writer's block? Een verkoopbrief, nieuwsbrief of speech die maar niet vlot? Ik wel. Toch als ik vergeet dat ik voor één enkele lezer moet schrijven.

Overtuigend schrijven: een doelgroep is geen doelwit

"Wie is uw doelgroep, wat drijft en overtuigt hen?", leest u in de handboeken. Klopt. Dus als u niet weet tot wie u zich richt of welke reactie u verwacht, legt u beter even de pen neer. Toch vergeten de handboeken iets. Uw brief wordt niet gelezen door een doelgroep. Wel door een doelwit: de individuele lezer.

Overtuigend schrijven: lezer van vlees en bloed

Wanneer slaat uw brief aan bij uw lezer? Als die ervan is overtuigd dat u de tekst voor hem alleen schreef. Hoe u dat doet? Door u in gedachten tot een reële persoon te richten, niet tot een denkbeeldige figuur.

Een voorbeeld: u verkoopt vakanties aan actieve senioren. Richt u dan niet tot een hypothetische doorsnee-figuur van enkele duizenden kwieke zeventigjarigen. Neen, richt u tot uw eigen kwieke, zeventigjarige (groot)moeder.

Overtuigend schrijven: schrijvers zijn musici

Schrijft u voor één persoon van vlees en bloed? Dan is de impact op uw tekst enorm. Weg zijn de houterige constructies, de marketingkreten en de algemene voordelen. Er komt ruimte voor woorden die spreken en argumenten die raken. U kruipt in de huid van uw prospect en kijkt door zijn ogen naar uw aanbod. Zodat uw tekst spijkers met koppen slaat.

Het bewijs dat deze techniek werkt? Musici hanteren hem ook. Ze spelen voor één gezicht in de zaal. En alle aanwezigen genieten alsof zij die uitverkorene zijn.

Overtuigend schrijven: zég het

Bent u geen geboren schrijver, maar wel een verkoper? Zeg het dan eerst. Vertel uw verhaal hardop – in ons voorbeeld aan uw kwieke grootmoeder. En schrijf het dan neer. Inclusief de korte zinnetjes die het gesprek ritme gaven ("Goed besluit!"), of de vraagjes waarmee zij u onderbrak ("En de garantie?").

Is uw ruwe tekst klaar? Doe dan de Partnertest. Niet bij een taalkundige, wel bij de persoon die u voor ogen hield. En bij zijn vrienden, vriendinnen of collega's.

Writer's block & reader's block

Schrijven voor één reële persoon heeft dus twee voordelen:

  1. U vermijdt writer's block.
  2. U voorkomt reader's block.