string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(50) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_jamaar" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(51) ""Ja, maar": staar u niet blind op wat uw lezer wint" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(50) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_jamaar" ["image"]=> string(47) "https://schrijf.be/images/omgaanmetbezwaren.jpg" ["description"]=> string(72) "Uw lezer overtuigen? Daarvoor moet u ook zijn/haar bezwaren ontkrachten." ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Omgaan met bezwaren
Uw succes als tekstschrijver rust op twee succespijlers:
- Overtuig met ultieme voordelen.
- Weerleg wat uw lezer mogelijk afremt.
Smoor bezwaren in de kiem
Waarom overtuigen zoveel e-mailings niet? En leiden webteksten niet tot actie?
Omdat ze alleen aandacht besteden aan wat de lezer stimuleert, aan wat hij krijgt, aan zijn voordelen. En niet aan wat hem tegelijk afremt – zijn 'ja, maar'.
Ja, maar – Objectie = kans
Rasverkopers hameren erop: objecties zijn kansen om te scoren. Een prospect die een bezwaar uit? Fantastisch, want dat geeft de verkoper de kans om zijn oplossing in de verf te zetten. En om weerstand uit de weg te ruimen.
Ja, maar – Verkopen zonder dialoog
Als verkoper met een pen of toetsenbord hebt u het moeilijker. Want uw tekst staat er alleen voor. U krijgt géén weerwoord van uw lezer. Die haakt dus af als u hem geen antwoord geeft op een vraag die hij niet uitte. --- Wow, dat was een doordenker. ---
Uw tekst staat er alleen voor.
Uw succes als tekstschrijver rust op twee succespijlers:
- Overtuig met ultieme voordelen.
- Smoor bezwaren in de kiem.
Ja, maar – Voorkom problemen
Staar u dus niet blind op uw argumentatie pro. Bezwaren ontkrachten en misverstanden uit de weg ruimen, is net zo belangrijk. Twee voorbeelden:
Waarschijnlijk ís er geen betere draadloze ladyshave dan degene die u verkoopt. "Ja, maar ... zitten de batterijen erbij? Wat als ik niet thuis ben bij levering? Wie moet ik bellen als hij stukgaat? Kan ik hem ook onder de douche gebruiken?"
Ongetwijfeld ís er geen training die meer waar voor zijn geld biedt dan de uwe. "Ja, maar ... kan ik er wel vlot parkeren? Hoe snel ben ik er in het spitsuur? Heb ik er gsm-ontvangst? Hoe groot/klein is de groep?"
U houdt het niet voor mogelijk waarop een prospect zoal kan afknappen ... Kijkt u maar hoe vaak ú op het laatste moment afhaakt. Twijfel ondermijnt elke call to action.
Staar u niet blind op uw argumentatie pro.
Beantwoord impliciet
Goed, maar hoe beantwoordt u dan die onuitgesproken vragen? Dat kan gewoon tussen de regels door.
U besloot uw brief met: "Reserveer nu uw plaats op 02 345 67 89." En uw prospect vraagt zich af: "Wie krijg ik dan aan de lijn - toch geen stemcomputer, hé?" Waarom beantwoordt u die vraag dan niet meteen door te schrijven: "An reserveert uw plaats op 02 345 67 89. Bel haar nu."
Formuleer expliciet
Het mag ook directer. Formuleer de vraag zoals de lezer ze zich in zijn hoofd stelt. En beantwoord ze dan. Krachtige vraagjes >
Of verzamel de meest gestelde vragen mét hun antwoord op een aparte brochurepagina of in een
Ook Schrijf.be moet onuitgesproken bezwaren beantwoorden. "Waarom zou ik een copywriter inhuren? Er is toch niemand die mijn producten beter kent dan ikzelf?" Ons antwoord: "Precies. En net aan die kennis voegt uw tekstschrijver zijn onbevangen kijk op de materie toe. Hij kruipt in de huid van uw argeloze prospect. Graaft naar voordelen en bezwaren. En zet die om in klare taal, wars van jargon, zoals uw prospect dat verwacht."