string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(59) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_helderschrijven" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(39) "Producteigenschappen vs. klantvoordelen" ["type"]=> string(7) "article" ["url"]=> string(59) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_helderschrijven" ["image"]=> string(62) "https://schrijf.be/images/blog/producteigenschappen-storen.jpg" ["description"]=> string(115) "Wilt u helderder schrijven? Splits uw klantvoordelen dan van uw producteigenschappen. Uw lezer zal u dankbaar zijn." ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Producteigenschappen storen
Hoed u voor té veel informatie. Producteigenschappen en technische gegevens? Weg ermee. De klantvoordelen, díé verdienen prioriteit.
Hoe meer, hoe ... slechter
"Hoeveel info kan mijn lezer aan?", vroeg een klant. "Minder dan u denkt", antwoordde ik. Waarna ik haar diep in de ogen keek, en verduidelijkte: "Neenee, nóg minder ..."
Hoe lui bent u?
Keren we de rollen eens om? U krijgt zelf een e-mail of brochure. Wat leest u dan? De technische producteigenschappen van het aanbod? Of ... hoe u er beter van wordt? Uw lezer reageert ook zo. Want hij is lui.
Splits producteigenschappen en klantvoordelen
Bedwing uw drang om álles wat u weet, te vertellen. Beperk u tot wat uw lezer verleidt. "Ja maar, mijn baas wil die technische blabla er absoluut bij. Trouwens, onze klant heeft die toch ook nodig!", protesteert u. Dat klopt: nadat u hem hebt verleid.
Eerst schotelt u hem de klantvoordelen voor. Dan pas de product- of diensteigenschappen. De twee van elkaar scheiden, is dus uw opdracht.
Kies uw communicatiekanaal:
Persbericht
- Een persbericht is voor een luie lezer: de snelle journalist. Zet daarom uw persbericht op zijn kop.
- Nog meer afslanken? Hark alles wat technisch is, samen in de persmap. Zet die als pdf op uw website. De journalist haalt ze op met een link in uw persbericht. Als hij er al zin in heeft ...
E-mailing
- Beperk u tot enkele zinnetjes die uw lezer prikkelen. En laat hem snel doorklikken naar uw landingspagina.
Extra voordeel: u weet wie klikt, én welk pad hij daarna volgt.
Brochure
- Uw brochure verleidt, de prijslijst ontnuchtert. Splits dus beide. Want als de emotie al "Ja!" schreeuwde, kan het verstand haar nog moeilijk intomen.
Webtekst
- Zet uw webtekst op zijn kop. En test of dat lukte.
- Hou het op uw 'verkoop'-webpagina bij de essentie. En link voor de rest naar een technische pagina of een pdf.
Verkoopbrief, direct mail
- Verzamel al uw argumenten op een bijgevoegde factsheet.
- Of scheid de technische info visueel van uw tekst: som ze kort op in een (grijs!) tekstkadertje.
- Of geef de technische info pas aan wie er met de antwoordkaart om vraagt. Zo weet u wie echt geïnteresseerd is, én krijgt u een extra contactmoment.
Interne mail
- Wilt u uw collega overtuigen om aan een project mee te doen? Hou het dan kort! Anders doemen er ook eindeloze vergaderingen op – zónder hem.
- Verwijs voor de details naar uw intranet.
- Hebt u dat niet? Verzamel dan de info op één pdf. Voor uw collega handig om ermee naar zijn manager te stappen. En voor u om alles eens op een rijtje te zetten.
Producteigenschappen? Achteraan aansluiten
Voordelen van producteigenschappen splitsen? Moeilijker dan u denkt! Want u weet te veel. Onze Schrijf.be-copywriters gelukkig níét. Geef hén daarom de opdracht.