Maandelijkse tip?

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Select your language

		string(2) "be"
	
		array(7) {
  ["title"]=>
  string(0) ""
  ["type"]=>
  string(7) "website"
  ["url"]=>
  string(34) "https://schrijf.be/nl/blog/usp-ubr"
  ["image"]=>
  string(23) "images/logo-schrijf.png"
  ["description"]=>
  string(0) ""
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
  ["locale"]=>
  string(5) "nl-BE"
}
	
		array(6) {
  ["title"]=>
  string(23) "Uw USP? ❌ Wég ermee!"
  ["type"]=>
  string(7) "website"
  ["url"]=>
  string(34) "https://schrijf.be/nl/blog/usp-ubr"
  ["image"]=>
  string(18) "images/iloveme.jpg"
  ["description"]=>
  string(62) "Uw USP nodigt uit tot navelstaren. 
Kies daarom voor een UBR."
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
}
	

Hebt u een USP (unique selling point)? Dan is de kans groot dat die focust op de eigenschappen van uw product of dienst.😒 Niet doen! Zet uw klant centraal. En zoek naar zíjn UBR (unique buying reason).

USP of UBR?

Het kostte u bloed, zweet en tranen, maar u hebt ze te pakken. De unieke eigenschap die uw product of uw dienst onderscheidt van alle concurrenten. Uw USP (unique selling point) is geboren!

Hm. Bereid u voor op een schok:
gooi nú die USP in de prullenmand

Waarom?

Uw potentiële klant geeft geen moer om uw product of dienst. Hij heeft maar één vraag: “Hoe word IK hier beter van?”
Zoek daarom voortaan naar zijn ultieme voordeel, niet naar uw onderscheidende eigenschap.

Unique buying reason

Begrijp me niet verkeerd: natuurlijk moet u uw product differentiëren.
Maar vertrek daarbij vanuit de verzuchtingen, wensen of dromen van uw klant. En speel erop in met zíjn unique buying reason (UBR).

Uw verkoop resulteert:
❌ niet uit wat u wilt verkopen (USP)
✅ wel uit wat uw klant wil kopen (UBR)

USP wordt UBR: is dat geen oude wijn in nieuwe zakken?

Allerminst. Pas als uw klant het vertrekpunt van uw marketingoefening is, slaat u de spijker op de kop.
Met voordelen, niet met eigenschappen.

Waarom kopen klanten bij mij?

Hoe komt u te weten welke noden, wensen of verwachtingen uw product of dienst invult?

Eenvoudig:

  • Vráág het uw klanten gewoon na hun bestelling.
  • Leg uw oor te luisteren bij uw klantendienst en uw verkopers.
  • Check welke tastbare voordelen er opduiken in de klantenrecensies of productreviews.

⚡Weersta alleen de neiging om daar dan weer een marketingsausje over te gieten. Nee: gebruik de precieze woorden van uw klanten om uw prospects te overtuigen.⚡

Van USP naar UBR: voorbeelden!

Het verschil tussen USP en UBR is hemelsbreed. Enkele voorbeelden:

Head & Shoulders® shampoo
USP: Perfecte balans van klinisch bewezen actieve stoffen en ingrediënten die voor je haar en hoofdhuid zorgen.
UBR: Tot 100% roosvrij haar.

🍕 Pizzazaak
USP: Wij leveren sneller dan alle andere pizzaketens.
UBR: Uw pizza binnen 30 minuten geleverd, anders gratis.

📞 App voor klachtenafhandeling
USP: Verkozen tot meest gebruiksvriendelijke app voor klachtenafhandeling, met 50% reductie van de doorlooptijd.
UBR: Halveer uw callcenter.

UBR vermijdt USP-navelstaren

Merkt u in de voorbeelden:

  • hoe elke USP op navelstaarderij uitdraait?
    “O, wat zijn wij toch goed bezig!"
  • hoe de UBR het tastbare resultaat voor de koper formuleert?
    Doe de 'NouEn'?-test!

Nog een USP/UBR-voorbeeld als uitsmijter?

💡 Geïntegreerde ledverlichting
USP: Extreem lange levensduur, inclusief waarborg.
UBR: Nooit meer een lamp vervangen!

Wat men er niet bij vertelt? Dat u het héle spul moet weggooien als de ledarmatuur het toch zou begeven. En dat is ... duurder. Net daarom leidt de UBR uw aandacht ervan af.