string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(34) "https://schrijf.be/nl/blog/usp-ubr" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(23) "Uw USP? ❌ Wég ermee!" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(34) "https://schrijf.be/nl/blog/usp-ubr" ["image"]=> string(18) "images/iloveme.jpg" ["description"]=> string(62) "Uw USP nodigt uit tot navelstaren. Kies daarom voor een UBR." ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Hebt u een USP (unique selling point)? Dan is de kans groot dat die focust op de eigenschappen van uw product of dienst.😒 Niet doen! Zet uw klant centraal. En zoek naar zíjn UBR (unique buying reason).
Het kostte u bloed, zweet en tranen, maar u hebt ze te pakken. De unieke eigenschap die uw product of uw dienst onderscheidt van alle concurrenten. Uw USP (unique selling point) is geboren!
Hm. Bereid u voor op een schok:
gooi nú die USP in de prullenmand
Waarom?
Uw potentiële klant geeft geen moer om uw product of dienst. Hij heeft maar één vraag: “Hoe word IK hier beter van?”
Zoek daarom voortaan naar zijn ultieme voordeel, niet naar uw onderscheidende eigenschap.
Unique buying reason
Begrijp me niet verkeerd: natuurlijk moet u uw product differentiëren.
Maar vertrek daarbij vanuit de verzuchtingen, wensen of dromen van uw klant. En speel erop in met zíjn unique buying reason (UBR).
Uw verkoop resulteert:
❌ niet uit wat u wilt verkopen (USP)
✅ wel uit wat uw klant wil kopen (UBR)
USP wordt UBR: is dat geen oude wijn in nieuwe zakken?
Allerminst. Pas als uw klant het vertrekpunt van uw marketingoefening is, slaat u de spijker op de kop.
Met voordelen, niet met eigenschappen.
Waarom kopen klanten bij mij?
Hoe komt u te weten welke noden, wensen of verwachtingen uw product of dienst invult?
Eenvoudig:
- Vráág het uw klanten gewoon na hun bestelling.
- Leg uw oor te luisteren bij uw klantendienst en uw verkopers.
- Check welke tastbare voordelen er opduiken in de klantenrecensies of productreviews.
⚡Weersta alleen de neiging om daar dan weer een marketingsausje over te gieten. Nee: gebruik de precieze woorden van uw klanten om uw prospects te overtuigen.⚡
Van USP naar UBR: voorbeelden!
Het verschil tussen USP en UBR is hemelsbreed. Enkele voorbeelden:
☔ Head & Shoulders® shampoo
USP: Perfecte balans van klinisch bewezen actieve stoffen en ingrediënten die voor je haar en hoofdhuid zorgen.
UBR: Tot 100% roosvrij haar.
🍕 Pizzazaak
USP: Wij leveren sneller dan alle andere pizzaketens.
UBR: Uw pizza binnen 30 minuten geleverd, anders gratis.
📞 App voor klachtenafhandeling
USP: Verkozen tot meest gebruiksvriendelijke app voor klachtenafhandeling, met 50% reductie van de doorlooptijd.
UBR: Halveer uw callcenter.
UBR vermijdt USP-navelstaren
Merkt u in de voorbeelden:
- hoe elke USP op navelstaarderij uitdraait?
“O, wat zijn wij toch goed bezig!" - hoe de UBR het tastbare resultaat voor de koper formuleert?
Doe de 'NouEn'?-test!
Nog een USP/UBR-voorbeeld als uitsmijter?
💡 Geïntegreerde ledverlichting
USP: Extreem lange levensduur, inclusief waarborg.
UBR: Nooit meer een lamp vervangen!
Wat men er niet bij vertelt? Dat u het héle spul moet weggooien als de ledarmatuur het toch zou begeven. En dat is ... duurder. Net daarom leidt de UBR uw aandacht ervan af.