string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(55) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_typemachine" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(37) "Meteen beginnen schrijven? Niet doen!" ["type"]=> string(7) "article" ["url"]=> string(55) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_typemachine" ["image"]=> string(46) "https://schrijf.be/images/blog/typemachine.jpg" ["description"]=> string(155) "Wacht, begin nog niet meteen te schrijven! Zet u eerst ergens neer met pen en papier, en denk na. Want zo schrijft u overtuigendere teksten in minder tijd." ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Eerst denken, dan doen
Schrijven zonder nadenken? Een gruwelijke combinatie. Stap weg van uw toetsenbord en ... blaas het stof van uw typemachine. Die verplicht u om uw woorden te wegen, voor u ze neertypt.
Gooi uw toetsenbord buiten
Leve de typemachine!
- Waarom 'klasseert' u e-mails zonder ze te lezen?
- Waarom sturen collega's berichten waarvan ze spijt krijgen?
- Waarom klikt u meteen weg op webpagina's?
Het antwoord verrast: omdat de computer de typemachine verving. Wilt u teksten die de lezer wél vasthouden? Lees dan nu verder.
(Te) snelle media
Zeg eens: wat doet ú als u een boodschap wilt neerschrijven? Maakt niet uit of dat in een e-mail, webtekst of e-mailing is. U schrijft uw tekst waarschijnlijk rechtstreeks op uw computerscherm. Klikt op 'Verzend' en ... klaar is Kees.
Gevolg? U stuurt geen gedachtegang de wereld in – alleen maar gedachten. Die uw lezer zelf in de juiste volgorde moet zetten. En dat doet hij ... niet. Want hij is lui, en rekent op u voor het denkwerk. Of houdt het voor bekeken.
Toffe typemachine
De komst van de pc was een zegen én een vloek – om dezelfde reden: de beperkingen van de typemachine vielen weg. Hierop tokkelde je pas wanneer je verhaal in je hoofd áf was. Omdat je anders helemaal opnieuw moest beginnen. Kortom: het papier vertraagde de schrijver – en dat was goed.
Eerst uw verhaal, dan de woorden
Uw computer is een valse vriend. Want u kunt blijven schuiven met argumenten, nadat u ze hebt neergeschreven. Waarom zou u de moeite nemen om dat vooraf te doen? Omdat uw verhaal dan logisch is en uw lezer meezuigt. U verbeuzelt bovendien op uw pc kostbare tijd met tierlantijntjes: lay-out, lettertypes en kleurtjes. Smileys. Zij moeten uitdrukken wat u ooit met woorden deed – met een vleugje ironie.
Eerst papier, dan beeldscherm
Wilt u iets neerschrijven dat overtuigt? Dat mensen lézen? Neem dan éérst pen en papier:
- Rangschik uw argumenten. Het best niet in een lijstje, want dat beperkt u. Gebruik mindmapping voor een brainstorm in uw eigen hoofd én voor de groepering van uw ideeën.
- Vertel uw verhaal. Simuleer een verkoopgesprek.
- Grijp nu pas naar uw toetsenbord. Schrijf neer wat u zei. En bouw met vraagjes een denkbeeldige dialoog op.
- Hak uw tekst in mootjes: één gedachte per alinea. Vat de inhoud ervan samen in het alineakopje.
- Schrap alle ballast. Spendeer hieraan minstens evenveel tijd als aan het schrijven.
- Lees hardop na.
Schrijfmachines te huur
Komt u er zelf toch niet uit? Geen nood: gebruik dan een van onze schrijfmachines. Uw copywriter vertaalt feilloos wat er in uw hoofd zit.