Krijg nieuwsbrief

Please enable the javascript to submit this form

 
 

Hier het cookiemonster. Geeft u mij een kruimeltje? (Wees gerust: uw privacy is ons menens!)

Ja

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Willem Geetsstraat 9, 2800 Mechelen
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Eerst denken, dan doen

Schrijven zonder nadenken? Een gruwelijke combinatie. Stap weg van uw toetsenbord en ... blaas het stof van uw typemachine. Die verplicht u om uw woorden te wegen, voor u ze neertypt. 

Gooi uw toetsenbord buiten

Eerst denken, dan schrijven

Leve de typemachine!

  • Waarom 'klasseert' u e-mails zonder ze te lezen?
  • Waarom sturen collega's berichten waarvan ze spijt krijgen?
  • Waarom klikt u meteen weg op webpagina's?

Het antwoord verrast: omdat de computer de typemachine verving. Wilt u teksten die de lezer wél vasthouden? Lees dan nu verder.

(Te) snelle media

Zeg eens: wat doet ú als u een boodschap wilt neerschrijven? Maakt niet uit of dat in een e-mail, webtekst of e-mailing is. U schrijft uw tekst waarschijnlijk rechtstreeks op uw computerscherm. Klikt op 'Verzend' en ... klaar is Kees.

Gevolg? U stuurt geen gedachtegang de wereld in – alleen maar gedachten. Die uw lezer zelf in de juiste volgorde moet zetten. En dat doet hij ... niet. Want hij is lui, en rekent op u voor het denkwerk. Of houdt het voor bekeken.

Toffe typemachine

De komst van de pc was een zegen én een vloek – om dezelfde reden: de beperkingen van de typemachine vielen weg. Hierop tokkelde je pas wanneer je verhaal in je hoofd áf was. Omdat je anders helemaal opnieuw moest beginnen. Kortom: het papier vertraagde de schrijver – en dat was goed.

Eerst uw verhaal, dan de woorden

Uw computer is een valse vriend. Want u kunt blijven schuiven met argumenten, nadat u ze hebt neergeschreven. Waarom zou u de moeite nemen om dat vooraf te doen? Omdat uw verhaal dan logisch is en uw lezer meezuigt. U verbeuzelt bovendien op uw pc kostbare tijd met tierlantijntjes: lay-out, lettertypes en kleurtjes. Smileys. Zij moeten uitdrukken wat u ooit met woorden deed – met een vleugje ironie.

Eerst papier, dan beeldscherm

Wilt u iets neerschrijven dat overtuigt? Dat mensen lézen? Neem dan éérst pen en papier:

  1. Rangschik uw argumenten. Het best niet in een lijstje, want dat beperkt u. Gebruik mindmapping voor een brainstorm in uw eigen hoofd én voor de groepering van uw ideeën.
  2. Vertel uw verhaal. Simuleer een verkoopgesprek.
  3. Grijp nu pas naar uw toetsenbord. Schrijf neer wat u zei. En bouw met vraagjes een denkbeeldige dialoog op.
  4. Hak uw tekst in mootjes: één gedachte per alinea. Vat de inhoud ervan samen in het alineakopje.
  5. Schrap alle ballast. Spendeer hieraan minstens evenveel tijd als aan het schrijven.
  6. Lees hardop na.

Schrijfmachines te huur

Komt u er zelf toch niet uit? Geen nood: gebruik dan een van onze schrijfmachines. Uw copywriter vertaalt feilloos wat er in uw hoofd zit.

Waarom u uw gedachten beter ordent als u op een #typemachine schrijft. Deel dit op
Waarom uw #typemachine het wint van uw computer. Deel dit op

Reageer

Tevreden partners

Mijn e-mailing is onweerstaanbaar
In één rechte pennentrek naar de finish
Echt anders dan wij altijd deden
Er kon niets beter aan de samenwerking
Tien voor thee én voor taal
A message that hits home
Voorkeurspartner voor mij én voor mijn klanten
Ik de cijfers, zij de letters
“In al die jaren misten zij nog niet één deadline”
Afspraken en timing altijd gerespecteerd
Sterke content, stipt op tijd geleverd
De webtekst lokt zoekrobotten
Partner bij uitstek
Gestructureerd als een ISO-bedrijf en flexibel op de koop toe!
Ze trappen niet in de val om moeilijk jargon te gebruiken
Hun werkwijze is absoluut top
Meteen een goed gevoel bij de teksten
Echte woordkunstenaars
Vlamingen die Nederlanders begrijpen
Teksten om blind op te vertrouwen

Wat klanten zeggen

Ik dank je voor de mooie teksten, zou het zelf niet beter kunnen.

Stijn Velle
Velle Technics