string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(51) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_dialoog" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(51) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_dialoog" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Dialoog, geen monoloog
Met korte vragen voert u een geschreven dialoog. Welke vragen? Leg uw oor te luisteren bij uw verkopers of uw klantendienst.
Tel de vraagtekens
Uw verkoopgesprek
Hoe maakt u het? Zo knoop ik een gesprek met u aan: met een vraag.
En hoe hou ik het interessant? Door meer te luisteren dan te praten. Want een gesprek waarbij we ons beiden lekker voelen, steunt op dialoog en interactie.
Dialoog op papier
Een brochure, webpagina of mailing is eigenlijk óók een gesprek: een verkoopgesprek. En dat pakt een rasverkoper aan door ... vragen te stellen. Dat moet u dus ook doen als u schrijft.
Alleen ... u 'praat' tegen een onzichtbare klant. Wilt u de juiste snaar raken? Dan moet u voorbereid zijn. Noteer daarom welke vragen klanten u stellen. En leg uw oor te luisteren bij uw verkopers of uw klantendienst.
Blijf in dialoog
Stel meteen de juiste vraag, zoals onze homepage dat doet:
En ga voort op dat elan: doorspek uw teksten met vraagjes. Schrijf neer wat een twijfelende klant zou vragen: "Ja, maar ..."
Vragen van één woord
Korte vragen zijn beter dan lange. Zowel in een verkoopgesprek in real time als op papier.
Gebruik daarom elliptische vraagzinnen. Qué? Hè, dat wás een zin zonder werkwoord – net zoals deze vragen:
- Waarom?
- Het resultaat?
- Uw garantie?
Deze tussenwerpsels hebben een extra voordeel: ze geven ritme aan uw tekst. En schudden de lezer wakker.
Tel uw vraagtekens.
Sociale media? Interactie!
E-media vervangen 'echte' gesprekken. Boots die dus na. Een website of een nieuwsbrief – zoals deze – kan gewoonweg niet zonder vraagjes.
Om van de sociale media nog maar te zwijgen: blogs, Facebook, LinkedIn en Twitter schrééuwen om interactie. Zonder vraag en antwoord hebben ze geen bestaansrecht.
Telt u nu uw vraagtekens?
Schrijft u een commerciële tekst? Beloof me dan één ding: tel uw vraagtekens. Zijn het er evenveel als u alinea's hebt? Dan zit het snor: u voerde een dialoog.
En lukt het u écht niet om vraagjes in te lassen? Bel ons dan.