string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(52) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_vraagjes" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(22) "Zo prikkelt u uw lezer" ["type"]=> string(7) "article" ["url"]=> string(52) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_vraagjes" ["image"]=> string(42) "https://schrijf.be/images/vraagstellen.jpg" ["description"]=> string(75) "De aandacht van uw lezer grijpen en houden? Doorspek uw tekst met vraagjes." ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Prikkel met vraagjes
Haat u een monoloog? Uw lezer ook. Bewijs daarom dat u met hem in dialoog wilt gaan. De beste truc hiervoor? Las regelmatig een vraagje in.
Hou uw lezer bij de les
Knikkebolde u ooit tijdens een opleiding? Dan schrok u ongetwijfeld op toen de trainer een vraag stelde - aan iedereen, nog niet eens rechtstreeks aan u.
Vragen zijn krachtige communicatie-instrumenten. Gebruik ze dus ook in uw teksten.
Breek de sleur
Wilt u uw lezer dodelijk vervelen?
Kies dan voor een stoet van volzinnen: succes verzekerd.
Wilt u hem bij de les houden?
Bouw dan een dialoog op, met af en toe een vraag.
Als/dan ➡️ vraag/antwoord
Misschien voelt u zich de eerste keren wat onwennig. En weet u niet precies waar u een vraag kunt inlassen.
Overal waar u een 'als' tegenkomt, herwerkt u de zin tot een vraag
Geen probleem, daar heb ik een trucje voor: als u een 'als' tegenkomt, herwerkt u de zin tot een vraag:
- "Als u ooit knikkebolde tijdens een training, schrok u ongetwijfeld op toen de lesgever een vraag stelde." wordt:
- "Knikkebolde u ooit tijdens een training? Dan schrok u ongetwijfeld op toen de lesgever een vraag stelde."
Als lezer kiest u toch meteen voor de tweede versie?
Wel, daarom doet u dat als schrijver ook.
Bemerk bovendien hoe de vraag ook van één lange zin twee korte zinnen maakt. Mooi meegenomen!
Breek het ijs
'Hoe gaat het met u?', is een standaardverwelkoming. Waarom dan ook niet van uw verkoopbrief?
Stel de lezer een vraag die in zijn hoofd speelt en waarop u het antwoord kent. Bijvoorbeeld: Wanneer hebt u voor het laatst écht tijd gemaakt voor uw vrienden en familie? (pdf)
Merk ook op hoe op deze pagina bijna elke alinea met een vraag begint ...
Maak nieuwsgierig
Nog schrijfsituaties waarin een vraagje wonderen doet?
Wanneer de lezer te benieuwd is naar het antwoord, zoals:
- in de headline van een mailing.
Weet u wat een goede boekhouder waard is? (pdf); - in een banner of button op een website, of als hyperlink.
Een prikkelend vraagje doet doorklikken naar een pagina met het antwoord. (Het obligate 'klik hier' doet dat overigens niet.)
Veelgestelde vragen
Wat zijn de meest gewaardeerde pagina's op het web?
De FAQ's of 'frequently asked questions'.
Eigenaardig, want die bevatten zelden nieuwe informatie.
Ze presenteren de bestaande info alleen in de vorm van een vraag.
En dat wérkt, zoals de veelgestelde vragen aan Schrijf.be.