Communicatie verbeteren op de werkvloer
Bedrijfscommunicatie. U denkt bij het woord vast voornamelijk aan telefoneren en mailen met uw klanten. Of aan brieven, speeches of brochures. Maar ook binnen uw bedrijf is communicatie van het grootste belang.
Hoe u met uw medewerkers of collega's omspringt, maakt of kraakt uw organisatie. Het beste bewijs? Het breekt bedrijven of werknemers die zondigen tegen de wetten van de interne communicatie vaak zuur op ...
Communicatiemisverstand: sla geen slag naar ontslag
Wordt er beslist om 3000 mensen te laten afvloeien? Dan communiceert u dat het best eerst aan ... de betrokken medewerkers.
Lijkt logisch, niet? Toch slaagde de Nederlandse verzekeringsreus Achmea erin om het nieuws eerst wereldkundig te maken aan Jan en alleman, in een persbericht. Nog voor de betrokkenen iets vermoedden, zat hun topman al in een tv-studio voor een interview over de ontslagen. Een slag in hun gezicht. Die ook het bedrijfsimago geen goed deed.
Allen beantwoorden ... nee!
Een klassieker in het veld: de 'allen beantwoorden'-knop te snel of per ongeluk indrukken. Een zekere Katrina uit Texas slaagde er zo in om – enkele dagen na het ontslag van een minder geliefde leidinggevende – dat vertrek via e-mail toe te juichen. Tegenover het hele bedrijf, inclusief CEO en hoger management ... Een actie die haar niet in dank werd afgenomen: Katrina werd prompt zelf aan de deur gezet.
Ook op sociale media!
Wees ook oplettend met uw communicatie wanneer u de kantoordeur dichttrekt. Ook wat u buiten uw uren op sociale media post, oefent invloed uit op uw professionele imago. Zo verzamelde Vacature negen manieren om via Facebook uw werk te verliezen. Van een cipier die Facebook-vrienden wordt met gevangenen over een leerkracht die feestfoto's post tot een medisch assistent die foto's van lijken verspreidt. Het bracht deze werknemers een voor een in de penarie.
Verbeter nu uw communicatie
Op de werkvloer wint iedereen bij sterke interne communicatie. Weet u niet goed hoe of waar te beginnen? Vraag dan onze hulp en maak komaf met die communicatiemisverstanden!