string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(48) "https://schrijf.be/nl/blog/white-paper-schrijven" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(28) "Zo schrijft u een whitepaper" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(48) "https://schrijf.be/nl/blog/white-paper-schrijven" ["image"]=> string(45) "images/hoe-whitepaper-schrijven-rechthoek.png" ["description"]=> string(39) "Handig: alle do's en dont's op een rij." ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Stappenplan voor uw whitepaper
Volg deze 5 stappen:
- Leid uw whitepaper in.
- Schets het probleem of de vraag.
- Vertel hoe uw whitepaper dit oplost.
- Zet de samenvatting/conclusie vooraan.
- Link naar uw bronnen.
Een whitepaper bevat veel informatie, waar de lezer door moet.
Wel, dat verwacht u toch van hem. Maar is uw whitepaper een doolhof? Dan kunt u fluiten naar uw lezer – en uw klant.
Whitepaper schrijven? Eerst de blauwdruk
Wat is het probleem? Hoe lost u het op? En wat wilt u bereiken met uw whitepaper?
Zodra u dat weet, tekent u de blauwdruk van uw tekst. Die hangt natuurlijk af van uw onderwerp. Een stappenplan ziet er anders uit dan een naslagwerk. Toch blijft dit de basisstructuur:
1. Leid uw whitepaper in
Na uw titel is dit het belangrijkste deel: de inleiding. Vertel kort en helder wat u gaat doen.
white paper schrijven
wDwaalt de lezer af of denkt hij: niets voor mij? Dan bent u hem al onherroepelijk kwijt. Geef hem de ultieme reden om verder te lezen.
2. Schets het probleem
Gaat u een whitepaper schrijven? Omschrijf het probleem dan zó zodat uw doelgroep zich erin herkent. Zorg dat uw lezer denkt: dat heb ik ook! En vooral: hier moét ik het antwoord op kenne.
3. Vertel hoe uw whitepaper dit oplost
Weersta aan de verleiding en begin níét over uw product of dienst.
Geef wel tips zonder uw bedrijf te vermelden. Pas helemaal op het einde vertelt u over uw product of dienst.
Zorg dat uw lezer denkt: dit wilde ik al lang lezen!
4. Zet uw conclusie vooraan
Vat samen wat het probleem was en waarom uw oplossing de beste is.
Besteed tijd aan uw conclusie, want gehaaste prospects (en dat zijn ze allemaal) lezen vaak alleen dit. Zet daarom de conclusie ook vooraan, niét achteraan!
5. Link terug en vooruit
Vergeet na het schrijven van uw whitepaper niet om uw bronnen op te sommen en uw contactgegevens te vermelden.
Meer hoeft u niet te doen, want staat uw whitepaper stevig in zijn schoenen? Dan loopt uw whitepapermarketing vanzelf.
Voorbeeld?
Whitepaper over het effect van schrijffauten
En zo verpest u uw whitepaper ...
Een whitepaper kan op zoveel manieren verkeerd gaan.
Maar in deze negen valkuilen trapt ú nu niet meer:
1. U maakt reclame
U gebruikt uw whitepaper wel voor uw marketing, maar de inhoud is informatief.
Schemert er een verkooppraatje door? Dan is uw lezer weg. En terecht.
2. U herkauwt
Knipte en plakte u van Wikipedia of uit ChatGPT? Gooi uw whitepaper dan maar in de versnipperaar.
Bedenk een originele insteek of voeg tips van uzelf toe.
3. Uw bronnen zijn verdacht
Staaf uw beweringen met cijfers, statistieken en citaten uit betrouwbare bronnen. En vermeld welke.
4. U strooit met vaktaal en afkortingen
Vaktaal en afkortingen zijn als Chinese tekens: veel info in weinig tekst – voor wie ze begrijpt.
Schrap ze meedogenloos in uw whitepaper, want voor uw lezer zijn ze écht Chinees.
5. U schreef 187 pagina’s
Schrijven is schrappen. Want doet u dat niet? Dan uw lezer wel: hij geeft het gefrustreerd op.
Beperk u dus in het aantal pagina’s.
Hebt u er toch te veel? Dan kunt u die ene whitepaper vast opsplitsen in twee deelproblemen.
6. U laat uw lezer de structuur zoeken
Het maakt niet uit wélke structuur uw whitepaper volgt – als hij er maar een heeft.
7. U schrijft uw whitepaper zelf
Bent u dé expert? Dan heeft de whitepaper uw input nodig, maar niet noodzakelijk uw pen.
Laat uw tekst opstellen – of minstens nalezen – door tekstprofessionals.
8. Uw tekst is één blok
Deel uw tekst op in alinea’s met tussentiteltjes, voeg illustraties toe, verhelder cijfers in infografieken.
Geef ademruimte aan uw tekst en aan uw lezer.
9. Uw titel is slaapverwekkend
Gebruik cijfers en actieve werkwoorden (zoals de titel van dit artikel).
Spits u toe op één doelgroep of beloof uw lezer inside-information. En ... zorg ervoor dat uw whitepaper die belofte waarmaakt.