Maandelijkse tip?

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Select your language

		string(2) "be"
	
		array(7) {
  ["title"]=>
  string(0) ""
  ["type"]=>
  string(7) "website"
  ["url"]=>
  string(37) "https://schrijf.be/nl/blog/typografie"
  ["image"]=>
  string(23) "images/logo-schrijf.png"
  ["description"]=>
  string(0) ""
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
  ["locale"]=>
  string(5) "nl-BE"
}
	
		array(6) {
  ["title"]=>
  string(35) "Tekst: links, rechts of uitgevuld? "
  ["type"]=>
  string(7) "website"
  ["url"]=>
  string(37) "https://schrijf.be/nl/blog/typografie"
  ["image"]=>
  string(50) "https://schrijf.be/images/blog/tekst-uitvullen.jpg"
  ["description"]=>
  string(76) "Tekst uitvullen, centreren of rechts uitlijnen maakt hem moeilijker leesbaar"
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
}
	

Typografie voor tekstschrijvers

De juiste typografie? Enkele nuttige tips:

  • Vul uw commerciële tekst níét uit.
  • Gebruik op papier een letter met schreef (zoals Times New Roman).
  • Pas op een scherm een schreefloos lettertype toe (zoals Verdana).

tekst uitvullen

Goede tekst verdient juiste lay-out

"Welke lay-out en welk lettertype kies ik voor mijn commerciële tekst?"

Eenvoudig antwoord. Maak het uw lezer gemakkelijk met het ezelsbruggetje 'Op papier schreef ik links':

  1. Lijn uw verkooptekst gewoon links uit – dus zonder uit te vullen. 
  2. Gebruik op papier een lettertype met schreef ('serif'). Die letters hebben 'voetjes', zoals Times New Roman. Op het scherm kiest u een schreefloze letter zoals Verdana ('sans serif').

Lay-out? Uitvullen remt uw lezer af

Doe zelf de test. Met dezelfde tekst, links uitgelijnd of uitgevuld.

Welke leest het prettigste?

links uitgelijnd   uitgevulde tekst

 

Merkt u dat u naar de rechtse tekst kijkt, maar de linkse leest?

Dat is normaal. Want u bent lui als lezer:

Niet-uitgevulde tekst
 

  • De rafelige eindjes geven uw oog houvast wanneer het zoekt naar de volgende regel. En als dyslecticus of slechtziende bent u daarvoor extra dankbaar.
  • De extra witruimte achter aan elke regel creëert ademruimte.
 

Uitgevulde tekst
 

  • Uw brein interpreteert een uitgevuld tekstblok instinctief als beeld. Het gilt: "Níét lezen!"
  • De variabele afstand tussen woorden creëert verticale breuklijnen die uw horizontale leeslijn kruisen.Verticale breuklijnen kruisen uw horizontale leeslijn.

Lay-out? Links uitlijnen is persoonlijker

Gewoon links uitlijnen maakt uw communicatie ook persoonlijker. Want:

  • Schrijft u met de hand ooit uitgevuld?
  • Mailt u ooit uitgevuld?

Dat dacht ik al.

Typografie? Schreef op papier

En waarom doen 'ouderwetse' schreefletters het eigenlijk beter in verkoopteksten? Omdat ze op papier een kwart sneller lezen dan schreefloze. Bovendien begrijpt u ze tot vijf keer beter. Of dacht u dat magazines en kranten toevallig bij de schreef zweren?

Op papier schreef ik links

Hoe de schreefletter dat klaarspeelt? Alweer door het u … gemakkelijk te maken. Want de horizontale voetjes gidsen uw oog langs de leeslijn. U 'ontsnapt' moeilijker.

Typografie? Schreefloos op het scherm

Schreefletters op papier dus. Maar niet op het scherm: website, pdf of mail. Daar is de schreefloze letter heer en meester – zoals Verdana, Arial of Calibri. Omdat de schreefletters met hun uitsteeksels op het scherm in elkaar lijken te haken. En zo de lezer ophouden.

Ja, maar …

  • Geeft uw huisstijlgids andere richtlijnen? Dat is vervelend.
  • Vindt uw graficus een uitgevulde tekstblok chiquer ogen? Hij heeft waarschijnlijk gelijk.
  • Is Times New Roman oubollig? Misschien wel.

Maar ik hak als copywriter geen esthetische knopen door, alleen commerciële.

Dus gaat u in een verkoopbrief toch voor een 'blok Helvetica' – uitgevuld en schreefloos? Dan is die brief vast … mooi. Maar scoort hij slechter dan links uitgelijnd in Times New Roman. Want die tekst is beter leesbaar, en zorgt voor een hogere respons.

Maar kiest u doelbewust voor chic en formeel – bijvoorbeeld in een jaarverslag? Haal dán gerust eens die statig uitgevulde tekstblokken uit de kast, hoor.