Krijg nieuwsbrief

Please enable the javascript to submit this form

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Willem Geetsstraat 9, 2800 Mechelen
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Keyword research voor SEO: de ultieme trefwoordengroep (1/5)

Hoe doet u aan keyword research voor SEO (search engine optimization)? Schrijf.be gidst u in een vijfdelige blogreeks door clever trefwoordenonderzoek. In deel één ontdekt u de ultieme trefwoordengroep.

 

Keyword research? Trefwoordengroep!

Waarom we op zoek gaan naar de ultieme trefwoordengroep, en niet naar het ultieme trefwoord? Omdat u vaker zoekt naar een reeks van trefwoorden, in plaats van naar één term. Bijvoorbeeld naar 'verbouwen badkamer vals plafond' in plaats van alleen maar naar 'verbouwen'.

3 pijlers van de ultieme trefwoordengroep

De heilige graal in keyword research? Dat is een trefwoordengroep:

  • waarnaar veel prospects zoeken
  • waarop weinig concurrenten inzetten
  • die veel conversies uitlokt op uw website

Zo kent u meteen de drie pijlers van resultaatgericht trefwoordenonderzoek:

  1. hoog zoekvolume
  2. weinig concurrentie
  3. hoge conversieratio

Laat u een van deze pijlers links liggen? Dan bouwt u uw zoekmachineoptimalisatie op los zand.

1. Hoog zoekvolume

Hoeveel mensen tikken een trefwoordengroep in hun zoekbalk in? Hoe meer dat er zijn, hoe meer u er naar uw landingspagina kunt lokken.

2. Weinig concurrentie

Hoeveel van die zoekers uw bezoekers worden? Dat hangt af van uw concurrenten. In een ideaal scenario bent u de enige die een webpagina optimaliseert voor een trefwoordengroep. Dan leveren uw inspanningen meteen de toppositie in de zoekresultaten op. En gaat u er met praktisch alle zoekers vandoor. 

3. Hoge conversieratio

Een trefwoordengroep gevonden met een hoog zoekvolume en weinig concurrenten? Dan is er nog één manier om uw SEO-succes te grabbel te gooien: negeer uw conversieratio. Dat is het percentage bezoekers dat ook doet wat u van hen verwacht (aankoop, inschrijving, informatie-aanvraag, ...).

Hebt u bijvoorbeeld een webshop voor loopschoenen? Dan zullen bezoekers via de zoekopdracht 'gratis loopschoenen' u bitter weinig opbrengen. Want zij willen niet betalen voor hun schoenen, en klikken meteen weer weg. De trefwoordengroep 'online sportschoenen kopen' levert u zonder twijfel meer conversies op.

Keyword Cube: 3 pijlers, 1 G-spot

De drie pijlers van de gedroomde trefwoordengroep in één beeld? Dat is de Keyword Cube. Het gekleurde blokje is uw 'Gouden Snaai': winst gegarandeerd.

De G-spot (Google-spot) bereikt u door:

  1. hoog zoekvolume
  2. weinig concurrentie
  3. hoge conversieratio

Keyword Cube

Scoort u dan helemaal geen punten met de 26 andere blokken van de Keyword Cube? Toch wel. Een trefwoordengroep met een laag zoekvolume maar een hoge conversieratio, is ook interessant. En een sterke pagina van een groot bedrijf kan best wel wat concurrentie aan.

U bouwt uw zoekmachineoptimalisatie dus op de trefwoordengroepen die het dichtst in de buurt komen van de G-spot. 

De beste combinatie? Long tail keywords met een onverslaanbare conversieratio die head keywords met een reusachtig zoekvolume aanvullen.

Uw stappenplan voor keyword research

U weet nu naar welke trefwoordengroepen u op zoek moet. Maar waar vindt u ze? Hoe vergelijkt u de opties? En hoe maakt u uw definitieve keuze? Die onderwerpen komen aan bod in de volgende blogs.

Keyword research voor SEO: géén exacte wetenschap

Hebt u een vraag over de Keyword Cube? Of een aanvulling/tegenwerping op de drie pijlers van keyword research voor SEO? Laat dan van u horen in het commentaarvak hieronder.

Reageer