string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(79) "https://schrijf.be/nl/blog/keyword-research-voor-seo-2-5-trefwoorden-verzamelen" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(79) "https://schrijf.be/nl/blog/keyword-research-voor-seo-2-5-trefwoorden-verzamelen" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Keyword research voor SEO (2/5): trefwoorden verzamelen
Hoe doet u aan keyword research voor SEO (search engine optimization)? Schrijf.be gidst u in een vijfdelige blogreeks door clever trefwoordenonderzoek. Deel één onthulde de drie pijlers van de ultieme trefwoordengroep. Nu speurt u naar trefwoordideeën als een echte jager-verzamelaar.
De snelste weg naar trefwoordsuggesties? De Google AdWords Keyword Planner!
U tikt zelf enkele trefwoorden in, en Google stelt u er tientallen nieuwe voor.
Bent u een luie onlinemarketeer? Dan stopt deel twee van deze blogreeks hier. Veel succes – u zult het nodig hebben.
Maar u bent vast een hongerige marketeer. Voor u begint het dan nog maar net. Want de Keyword Planner geeft aan u dezelfde suggesties als aan uw concurrenten. Dus staat u nog geen stap verder. Bovendien hebt u geen flauw idee van wat elke trefwoordsuggestie waard is voor ú. Tikken uw prospects deze zoektermen wel in?
Trefwoorden verzamelen in 4 stappen
Mijn goede raad? Wacht toch met die 'domme' Keyword Planner. En leg uw oor eerst elders te luisteren.
1. Luister naar klanten en prospects
De zuiverste bron van uw trefwoordenonderzoek? Uw klanten en prospects. Want u noemt uw product misschien wel de Pelouse Master 2014 OMG, uw klant zegt gewoon 'zelftrekkende grasmaaier'. Spreek dus met uw klanten, en vraag hoe zij naar uw producten zoeken.
Nog een goede tip: sla een babbel met uw beste verkoper. Hij weet welke woorden uw prospects gebruiken, en welke verkópen.
Uitgepraat? Kijk dan eens over het muurtje. Surf naar de website van uw grootste onlineconcurrent. Misschien deed hij dezelfde oefening. En profiteert u daarvan mee. Of brengt hij u op nog betere ideeën.
2. Pluk ideeën van de zoekresultatenpagina's
Tik een voor de hand liggend trefwoord in Google in – bijvoorbeeld 'sportschoenen'.
Bekijk dan de woord(groep)en in de titels van advertenties. Doet u daar ideeën op? Dan zijn die waarschijnlijk waardevol. Want advertenties kosten geld. Dus investeren adverteerders in A/B-tests, ROI-berekeningen en andere analyses.
Kiest een grote speler voor een bepaald trefwoord? Dan levert hem dat gegarandeerd meer op dan dat de advertentie hem kost. En scoort u voor hetzelfde trefwoord via zoekmachineoptimalisatie? Dan is uw opbrengst minstens even hoog – zonder dat het u een cent kost. En stopt ze niet wanneer u stopt met betalen aan Google.
Scrol daarna naar onderen. Daar doet Google u nog enkele gerelateerde zoekopdrachten cadeau.
Nog meer inspiratie? Die vindt u in de zoekbalk van Google. Tik één term in, en Google vult zelf aan met de meest gezochte trefwoordengroepen. Dat heet 'Automatisch aanvullen'.
'Automatisch aanvullen' in het kwadraat? Dat is Übersuggest. Een onlinehulpmiddel dat voor u alle combinaties uitprobeert: 'loopschoenen + a', 'loopschoenen + b', ...
Zo krijgt u honderden suggesties op een presenteerblaadje.
3. Zet uw brein aan het werk
Volgende stap? Ga zelf aan de slag met de trefwoordengroepen die u al verzamelde. Kent u synoniemen of courant gebruikte vertalingen? Circuleren er verschillende schrijfwijzen op internet? Komt u samenstellingen soms tegen in één woord, en dan weer in afzonderlijke woorden? Voeg al deze variaties toe aan uw lijst.
4. Schakel de Keyword Planner in
Pas nu zet u de Keyword Planner aan het werk. Voer uw ideeën in en kijk of de tool u nieuwe, interessante trefwoorden voorstelt op het tabblad 'Zoekwoordideeën'.
Trefwoorden verzamelen: samenvatting
Alles geprobeerd? Dan verzamelde u op tien manieren trefwoordsuggesties:
Trefwoordsuggesties vergelijken
Tijd om alle opties te vergelijken. Hoe? Dat leert u in blog drie van deze reeks. Dan evalueert u elk trefwoord op basis van de drie pijlers van de ultieme trefwoordengroep.
Trefwoorden verzamelen: nog meer ideeën?
Speurt u op een andere manier naar trefwoorden?
En bent u net zo'n fan van kennis delen als Schrijf.be? Vertel hieronder dan waar ú inspiratie opdoet.