string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(51) "https://schrijf.be/nl/blog/is-de-elevatorpitch-dood" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(51) "https://schrijf.be/nl/blog/is-de-elevatorpitch-dood" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Is de elevatorpitch dood?
Een elevatorpitch is wat u zou vertellen over uw bedrijf als u niet langer dan een ritje in de lift had om iemand te overtuigen. Volgens Daniel H. Pink, auteur van To sell is human, is de tijd van de traditionele elevatorpitch voorbij. Invloedrijke mensen overtuigt u niet meer met een verkoopspraatje van twee minuten, maar wel hiermee:
1. De éénwoordpitch
Denkt u dat het onmogelijk is om uw bedrijf samen te vatten in één woord?
Waaraan denkt u meteen bij het woord 'search'?
Dacht u aan Google? Dan bewijst u hiermee het succes van de éénwoordpitch.
2. De vraagpitch
In plaats van uw gesprekspartner een feit voor te schotelen, stelt u hem een vraag.
Als het de juiste vraag is, is het antwoord meteen de reden waarom hij voor uw bedrijf moet kiezen.
3. De rijmende pitch
Onbewust nemen lezers rijmende zinnen sneller als waarheid aan. Giet uw boodschap in een rijm, en de kans is groter dat hij overtuigt én blijft hangen.
(Of denkt u dat het toeval is dat de slogan van Haribo in alle talen rijmt?)
4. De onderwerpregelpitch
Elke mail die we sturen, is eigenlijk een pitch. En twee soorten mails worden altijd geopend. Die met een nuttige inhoud ('Vijf tips voor een betere pitch') en zij die onze nieuwsgierigheid prikkelen ( 'De elevatorpitch is dood').
5. De Twitter-pitch
Twitter dwingt u om uw boodschap zo gebald en kernachtig mogelijk te formuleren. Kunt u uw bedrijf verkopen in 140 karakters?
6. De Pixar-pitch
Genoemd naar de beroemde animatiestudio die ons Finding Nemo bracht. Vindt u het moeilijk om uw boodschap op een overtuigende maar eenvoudige manier te formuleren? Schrijf het dan eens neer als een sprookje.
Gemotiveerd om meteen aan de slag te gaan? Lees dan vooral verder in het boek To sell is human en op de website van Daniel Pink.
PS Laat u uw pitch toch liever in de bekwame handen van een van onze copywriters? Geef ons dan gerust een seintje.