string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(53) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_snellezen" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(49) "De eenvoudigste manier om uw tekst beter te maken" ["type"]=> string(7) "article" ["url"]=> string(53) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_snellezen" ["image"]=> string(53) "https://schrijf.be/images/blog/hardop_lezen_tekst.jpg" ["description"]=> string(66) "Spreekt u uw tekst hardop uit? Dan zal hij nooit houterig klinken." ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Lees elke tekst hardop
Wanneer leest uw klant uw tekst?
Als hij vergeet dat hij leest, maar denkt dat hij naar u luistert. Lees daarom uw tekst altijd een laatste keer zelf hardop.
Lees deze zin in stilte.
Hoorde u hem in uw hoofd? Nee?
Even opnieuw proberen:
Luister eens naar wat u nú leest.
Merkte u dat u zelfs de nadruk op de 'nú' hoorde?
🎧 Uw lezer hoort wat u schrijft
Raar maar waar: u hoort wat u leest.
Waarom? Omdat u de tekst in gedachten uitspreekt. Bij sommigen bewegen zelfs de lippen mee. Dit fenomeen heet vocalisatie: een overblijfsel van hoe we ooit leerden lezen.
Houdt u daarmee geen rekening? Dan houdt u geen lezer meer over.
Want krijgt hij uw tekst in gedachten niet uitgesproken? Dan haakt hij af met: "Te moeilijk voor mij!"
🔊 Ik daag u uit
Uitdaging!
Pak nú eens een willekeurige webpagina of blog, een verslag of brochure van uw bedrijf of organisatie.
Lees de tekst, maar dan hardop, zoals een nieuwslezer dat zou doen. Met ritme, intonatie en volume.
Wedden dat u op een van deze botst:
- U hapt in een zin naar adem.
- U hapert bij een passage.
- U denkt bij uzelf: dit woord klinkt stijfjes.
- U raakt verveeld door een stoet van volzinnen.
De 5 schrijftips (die eigenlijk spreektips zijn)
Dit zijn de 5 toptips om uw lezer-spreker te boeien:
🎤 Spreek
Lees uw tekst de laatste keer al-tijd hardop.
Iedere Schrijf.be-copywriter moét dat trouwens doen. Anders loopt hij tegen de lamp en stuur ik als kwal(iteitsbewaker) zijn tekst terug. Want ik lees wel hardop.
✂️ Schrap
U leest maar zo snel als u de woorden uitgesproken krijgt.
U kunt uw lezer dus niet dwingen om meer te lezen.
Alleen uzelf om ballast overboord te gooien.
🙋 Vraag
Dreigt u comateus te worden tijdens het hardop lezen?
Schud uzelf dan wakker: las een vraagje in.
Oei, mag dat wel in zakelijke teksten? Natuurlijk, tenzij u echt denkt dat de lezer uw monoloog boven een dialoog verkiest.
Merkt u trouwens op hoeveel vraagtekens deze tekst telt?
🤓 Vereenvoudig
Hoort u uzelf woorden uitspreken die u nooit tegen uw partner zou zeggen? Schrap ze meedogenloos.
U dénkt misschien dat u indruk maakt met jargon, stadhuistaal en moeilijke zinsconstructies. Maar in werkelijkheid stoot u uw lezer van u af, omdat uw woorden zijn woorden niet zijn.
Testje.
Richt u eens tot uw partner met de woorden: "Eega, we dienen in de zeer nabije toekomst van gedachten te wisselen betreffende de lekkende dakgoot, en orde op zaken te stellen inzake de niet-verplaatste vuilniszakken."
Écht?!
Einstein zei het al: "Iedereen kan van iets eenvoudigs iets complex maken. Alleen een genie doet net het omgekeerde."
🚫 Kort niet af
Gebruik geen afkortingen: schrijf ze voluit.
Lees eens in stilte: bijv. o.a.
Wat zei u in uw hoofd? "Bijvoorbeeld onder andere."
Die 'verwerking' kost extra tijd. Net het omgekeerde van wat u wilt bereiken.
Bovendien: er zijn lezers zat die uw afkorting niet eens begrijpen. En daarom ook stoppen met lezen. Geef hen eens ongelijk ...