string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(51) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_mailing" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(52) "Schrijf direct mails die mensen wél graag ontvangen" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(51) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_mailing" ["image"]=> string(51) "https://schrijf.be/images/blog/direct-mail-tips.jpg" ["description"]=> string(139) "Waarom uw direct mail niet werkt? Wellicht omdat u prospectiebrieven en verkoopbrieven door elkaar haalt. Ontdek het verschil in deze blog." ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Maak uw direct mail doeltreffend
Beslis op voorhand: schrijft u een prospectiebrief of een verkoopbrief? Het is een verschil van dag en nacht. Begin pas met verkopen als er zich prospects aanbieden.
Onderscheid prospectie van verkoop
Mailings die doen doen
Gaf uw mailing een bedroevend resultaat?
Mogelijk had u een prospectiebrief in gedachten, maar verstuurde u een verkoopbrief. En loste u te veel informatie zodat de lezer u niet meer moest benaderen.
De (dubbele) moraal van het verhaal:
- Los de juiste informatie op het juiste moment.
- Prospectie- en verkoopbrieven verschillen zoals dag en nacht.
Mailing: prospectie of verkoop?
Kopers of prospecten vinden: daar is direct mail sterk in.
- Verkoopt u een ‘eenvoudig’ product? Dan geeft uw mailing potentiële kopers het beslissende duwtje. Het geknipte direct mail-trio hiervoor bestaat uit: verkoopbrief, troevenblad en antwoordkaart.
- Verkoopt u een dienst, een duur of ‘moeilijk’ product? Dan is de kans klein dat uw lezer meteen koopt. U moet hem eerst ‘bewerken’.
Uw prospectiebrief spoort mogelijke klanten op en zet hen ertoe aan om te reageren, bijvoorbeeld met de antwoordfax of -kaart.
In dit geval is het een kapitale fout om in uw mailing te veel informatie prijs te geven. Zo valt voor uw prospect de hoofdreden weg om te reageren.
Mailing = watertanden met honger
Een prospectiebrief is zoals de man die voorbijgangers een restaurant binnenlokt. Somt hij het volledige menu op? Neen, toch?!
Met een goede prospectiebrief is dat net zo: hij doet uw prospect wel watertanden, maar laat hem nog wat op zijn honger zitten.
Mailing: kort en precies
Een prospectiebrief van meer dan één pagina? Onmogelijk. Dan geeft hij te veel informatie prijs of werden woorden en zinnen niet voldoende gesnoeid.
Een prospectiebrief zonder precieze call to action? Dodelijk. Vertel uw prospect exact wat hij moet doen. Antwoordkaart of -fax invullen en terugsturen? Een nummer vormen om verkoper Jan Janssens aan de lijn te krijgen? Naar een specifieke ‘mailing-landingspagina’ op uw website surfen?
Hoe nauwkeuriger u bent, hoe meer prospects reageren.
Tijd voor de verkoopbrief
Melden er zich prospects aan? Dán is het tijd om te overtuigen en te verkopen. Dat is de taak van uw verkoper, telemarketeer of ... verkoopbrief. Waarin u nu niet volledig genoeg kunt zijn: de brief moet elke vraag beantwoorden en elke twijfel wegnemen.
En toch: maak die brief niet te lang. Beperk hem tot de voordelen, niet de producteigenschappen. Gebruik hem voor zijn echte doel: overtuigen met uw beste argument.
Verwijs voor de technische productkarakteristieken naar het bijgevoegde productblad. En voor het professionalisme van uw bedrijf naar uw 'troevenblad'.
Geen paniek
Prospectie- en verkoopbrieven verschillen zoals dag en nacht. Essentieel is dat u niet alle informatie te vroeg prijsgeeft.
Een kolfje naar de hand van Schrijf.be. Daag ons uit.