Krijg nieuwsbrief

Please enable the javascript to submit this form

 
 

Hier het cookiemonster. Geeft u mij een kruimeltje? (Wees gerust: uw privacy is ons menens!)

Ja

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Willem Geetsstraat 9, 2800 Mechelen
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Hoe een verslag schrijven?

  1. Kies een heldere structuur. Gebruik kaderstukjes en sluit af met een call to action. 
  2. Hou het beknopt. Werk met vragen en korte zinnen.
  3. Spreek uw lezer aan. Schrap 'ik' uit uw verslag.
  4. Lees uw verslag hardop na. 

Verslag schrijven? Kies een heldere structuur

Verslag schrijven

Een keurig vergaderverslag bevat:

  • hoofding: wat, waar, wanneer en wie?
  • agendapunten, in volgorde van bespreking: Oké, dat is al netjes maar … onvoldoende. Want uw lezer ziet de essentie niet. Help hem een handje, door een verslag te schrijven met reliëf: 
  1. Val met de deur in huis: een kaderstukje somt meteen de belangrijkste agendapunten op. En vraagjes doen het hier wondergoed: Zijn onze soepen smakeloos? Hoe voorkomen we diestal van ons bestek? Wat staat er op het kerstmenu?
  2. Zorg voor duidelijke call to actions. Zet bij elk item wie wat tegen wanneer doet: Michel bestelt 5 kg kippenbillen vóór 4 februari.

Een kort en leesbaar verslag schrijven

  • "De voorzitter heet iedereen welkom." Fijn! Maar irrelevant, net zoals letterlijke citaten. Herleid ze tot de essentie.
  • Letterlijk zegt verkoper x: “Ik denk persoonlijk dat de turn-over van ons Basic Soup-gamma wel zou varen bij een lichte stijging van het natriumchloridegehalte.” Maar u schrijft in uw verslag: Zouden onze soepen beter verkopen met wat meer zout? (Verkoper x)

Wilt u een verslag schrijven dat wordt gelezen? Maak het dan ook leesbaar. Grijp uw lezer bij de kraag. En vermijd afkortingen –  zoals ‘cf. pnt. 9’: daarover struikelt uw luie lezer.

Schrap uzelf uit uw vergaderverslag

Een verslag schrijven is: de feiten objectief weergeven. ‘Ik’ is taboe. En pas op voor gekleurde informatie:

  • Vermijd geladen adjectieven zoals gewaagd voorstel, gedurfde conclusie, verrassende tussenkomst, ... Vervang ze door: voorstel, conclusie, tussenkomst, …
  • Beschrijf neutraal wat er wordt gezegd, niet hoe het wordt gezegd. Schrijf dus niet: Lore klaagt dat zij geen tijd heeft om elke dag het bestek te tellen. Wat schrijft u wel? Lore heeft geen tijd om elke dag het bestek te tellen.
  • Wees consequent in uw aansprekingen. Anders komen uw persoonlijke voorkeuren toch aan de oppervlakte. Stefanie wil vis op het menu, maar meneer Van Rompuy stelt zijn veto. Vervang meneer Van Rompuy gerust door Wim.

Lees uw verslag hardop na

Volgde u deze tips? Dan hebt u een correcte, zakelijke en toch prettig leesbare tekst. Toets dat door hem hardop te lezen. Klaar met uw verslag te schrijven? Verspreiden maar. En benadruk in de begeleidende mail dat uw verslag niet vrijblijvend is. Wel een oproep om afspraken na te komen. Alleen zo maakt u goede vrienden.

Reageer

Tevreden partners

Boodschap gesnapt én goed verwoord
Tone of voice ons op het lijf geschreven
Winning team
Copywriter met oog voor onze eigenheid
Gelukkig met deze contentpartner
In één woord? Kwaliteit!
Smaakt naar meer – veel meer
SEO door wie zelf bovenaan in Google staat
Vertalen en herschrijven: dát zochten we
Sodexo en Schrijf.be: een klinkend partnerschap
Prima tekstkwaliteit, vlekkeloze projectopvolging
Tomboka
Sprookjesachtige samenwerking
Opvangnet geeft gemoedsrust
Weinig geblaat en veel wol
Hun tekst geeft meteen weer waarvoor wij staan
De tekst verwoordt precies wat wij willen zeggen
Een constant, hoog niveau
Om een voorbeeld aan te nemen!
Contentcreatie van a tot z

Wat klanten zeggen

Ik herken alles en ook mijn woorden! Goede opbouw ook. Leest als een sprintje!

Simone Vestjens
Telenet