Maandelijkse tip?

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Select your language

		string(2) "be"
	
		array(7) {
  ["title"]=>
  string(0) ""
  ["type"]=>
  string(7) "website"
  ["url"]=>
  string(41) "https://schrijf.be/nl/blog/ujij-checklist"
  ["image"]=>
  string(23) "images/logo-schrijf.png"
  ["description"]=>
  string(0) ""
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
  ["locale"]=>
  string(5) "nl-BE"
}
	
		array(6) {
  ["title"]=>
  string(33) "U of jij in bedrijfscommunicatie?"
  ["type"]=>
  string(7) "website"
  ["url"]=>
  string(41) "https://schrijf.be/nl/blog/ujij-checklist"
  ["image"]=>
  string(26) "images/blog/love-u-250.png"
  ["description"]=>
  string(70) "Schrijf ik 'u' of 'jij'? Twijfel niet meer met deze ultieme checklist."
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
}
	

U of jij? De ultieme checklist!

Uw vraag: "Schrijf ik 'u' of 'jij'?"
Mijn antwoord: "Vink deze checkist af."

U of jij? Jij of u?Schrijf ik ‘jij’ of ‘u’? Die vraag krijg ik vaak in schrijftrainingen.

Mijn reactie: “Daarop kan ik niet antwoorden. Dat bepaalt u, samen met uw klant.”

Hoe? Hou hiermee rekening:

  1. Schrijf wat u zegt.
  2. Blijf uzelf.
  3. Laat uw lezer beslissen.
  4. Erger niemand (bij twijfel).
  5. Blijf consequent.
  6. Loop niet in de val.

1. Schrijf wat u zegt

Stel: u zou uw lezer bellen. Hoe spreekt u hem dan aan?

  • Zegt u ‘u’? Schrijf dan ook ‘u’.
  • Zegt u ‘je’? Schrijf dan ook ‘je’.

Uw instinctieve keuze is de juiste. Want u hebt uw eigenheid, en uw klant heeft de zijne. Respecteert u beide? Dan zit de relatie snor – ook op papier.

2. Blijf uzelf

Soms gaat een formeler bedrijf plots jijen in een krampachtige poging om dichter bij zijn klanten te staan. Dat is met stip het slechtste argument om van 'u' naar 'je' over te stappen. Want dan haken lezers net af. Waarom? Omdat het bedrijf zijn dierbaarste goed verkwanselt: authenticiteit.

U vervreemdt u nog meer van uw lezers, omdat de 'je' niet meer strookt met wie u bent: zakelijk, afstandelijk of ambtelijk. Misschien zelfs hiërarchisch of zelfs wat archaïsch.

Zint de analyse van wie u bent, u niet? Pak dan eerst uw organisatie aan. Zijn daar de violen gelijkgestemd? Stem dan uw woordgebruik erop af. Anders bestrijdt u symptomen, maar geneest u de ziekte niet.

3. Laat uw lezer beslissen

Wie weet het best hoe hij of zij wil worden aangesproken? Uw lezer. Laat die dan ook beslissen.

Niét door het hem of haar op de man/vrouw af te vragen. Want hoe zou u dat dan doen: in de 'u'- of de 'jij'-vorm? Besef dat u daarmee zelf het antwoord in een bepaalde richting stuurt.

Hoe dan wel? Door een eenvoudige A/B-test. Maak twee versies van uw e-mailing, direct mail, socialemediapost of landingspagina: met 'u' en met 'jij'.

  • Stuur elke mailversie naar de helft van uw lezers.
  • Meet de actie van de lezer: doorklikken, aankopen, zich abonneren, wegklikken, enzovoort.
  • Kies de vorm die het meeste resultaat genereert.
    Of segmenteer: switch de persoonsvorm naargelang het kenmerk van de deelgroep.

Toch even oppassen. Meer reactie losweken met een 'je'-variant betekent niet altijd meer verkopen. Want wie zegt dat de 'u'-liefhebber niet kapitaalkrachtiger of kooplustiger is?

4. Erger niemand (bij twijfel)

Kent u uw doelgroep niet precies? Of is die te heterogeen en kunt u niet segmenteren? Zou u sommige klanten aan de telefoon met ‘u’ aanspreken, en andere met ‘je’?

Speel dan altijd op veilig en gebruik ‘u’, want:

    • Verwacht een lezer ‘u’ maar leest hij ‘je’?
      Dan keilt hij uw schrijven geërgerd in de (digitale) prullenmand.
    • Verwacht een lezer ‘jij’ maar leest hij ‘u’?
      Dan haalt hij hoogstens de schouders op: “O, die zijn wel heel beleefd”. Bewijs? Onze nieuwsbrief verscheen in 20 jaar al 180 keer en bereikt 11.000 abonnees. Niemand mopperde ooit over onze consequente ‘u’.

5. Blijf consequent

Goed: u koos voor ‘u’ of voor ‘jij’. Hussel ze nu niet door elkaar. Pas op wanneer meerdere schrijvers samenwerken, bijvoorbeeld aan een bedrijfsblad. Laat een eindredacteur of corrector de uniformiteit checken.

En bekijk het dan eens breder, op bedrijfsniveau: maken uw collega’s wel dezelfde keuze?

Zo doet Schrijf.be het:

  • website inclusief blog: 'u'
  • nieuwsbrief (zoals deze): 'u'
  • brochure, troevenblad, direct mail: 'u'
  • e-mail: 'u', tot de gesprekspartner zelf ‘je’ gebruikt
  • FacebookLinkedIn en YouTube.

Uiteraard is dat ónze keuze in onze zakelijke markt. Maakt u de uwe? Verspreid ze dan intern en waak erover dat ze wordt gerespecteerd.

6. Loop niet in de val

  • Schrijft u ‘u’? Pas op voor stadhuistaal.
    Verzand niet in lange zinnen en verstar niet in plechtstatige woorden door de formele u’s. (Zoals ik net bewust deed.) Blijf in de je-vorm denken terwijl u in de u-vorm schrijft.
  • Schrijft u ‘je’? Pas op voor overdaad.
    Gebruik vaker ‘je’ dan ‘jij’, anders komt uw tekst te dwingend over. En vermijd een opeenstapeling van ‘jij/jouw’.
    Vermijd ondingen zoals: “Beste Wim, vraag jij je af of jouw abonnement nog bij jou past?” (Die brief kreeg ik ooit écht!)
     

Om terug te keren naar de vraag waarmee ik startte: Schrijf ik 'jij' of 'u'? 
Het antwoord luidt: gebruik deze checklist en ontdek zelf het antwoord!

Moeilijk? Schrijf.be helpt u.