Maandelijkse tip?

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Select your language

		string(2) "be"
	
		array(7) {
  ["title"]=>
  string(0) ""
  ["type"]=>
  string(7) "website"
  ["url"]=>
  string(38) "https://schrijf.be/nl/blog/beste-lezer"
  ["image"]=>
  string(23) "images/logo-schrijf.png"
  ["description"]=>
  string(0) ""
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
  ["locale"]=>
  string(5) "nl-BE"
}
	
		array(6) {
  ["title"]=>
  string(0) ""
  ["type"]=>
  string(7) "website"
  ["url"]=>
  string(38) "https://schrijf.be/nl/blog/beste-lezer"
  ["image"]=>
  string(23) "images/logo-schrijf.png"
  ["description"]=>
  string(0) ""
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
}
	

Beste lezer

Beste lezer

Néén, dat bent u niet. Want ik ken het effect bij u niet, maar ik sla paars met gele stipjes uit, als iemand me met 'beste' aanspreekt. Ik ben zijn 'beste' niet, net zoals u mijn 'beste' lezer niet bent. Het spijt me zeer als uw wereld nu instort.

Vanmorgen was het weer raak: eenmaal in de (papieren) postbus en tweemaal in de elektronische. Drie keer was ik iemands 'beste': dat was zelfs te veel voor mij.

Beste klant

Nu houd ik een 'Beste klant' nog net achter de kiezen, maar een 'Beste Wim' van een wildvreemde leidt tot projectielbraken. Zeker in B2B-communicatie. Om nog maar te zwijgen van de horrorcombinatie 'Beste mijnheer Van Rompuy'. Beste/mijnheer- grmmbl.

Ik verklaar dus hierbij de oorlog aan 'Beste'. Als iemand mij dan toch geweldig vindt, dat hij dat dan ook van de daken schreeuwt. 'Geweldige Wim': Wow, dán zou ik pas verder lezen! Toffe, fijne, coole, alleraardigste, snoezige, aaibare, sexy Wim, ... Schrijf het en ik lees verder. Beloofd. Maar 'Beste'-brieven en -mails acht ik geen blik meer waard.

Hiese doarse

En waarom gaan we met z'n allen niet nog een stapje verder? 'Joe, de Wim!', 'Yo!' of 'Hiese doarse, de Wim se'. Heren marketeers, de populaire varianten liggen voor het rapen. En dan hebt u meteen hét excuus om in de je-vorm te schrijven, waar ik als uw klant óók het apezuur van krijg. Zou u mij 'jijen' als u mij op straat tegenkwam? Nou dan.

Geachte heer

Begrijp me niet verkeerd. Dit is géén pleidooi voor het al even gruwelijke 'Geachte'. Koel, afstandelijk, maar volgens het boekje. Helaas niet mijn boekje - sorry. Waarom? Omdat ik op straat ook nog nooit ben aangesproken met 'Geachte mijnheer, ik verstout mij om u de weg te vragen.'

L.S.

Ook hier geldt: als u fout gaat, doe het dan met zwier. In een bestoft taalhoekje wacht de aanspreektitel 'L.S.' op u, dat gelukkig alleen in Nederland nog pleegt op te duiken. Ik moest zelf even opzoeken wat het betekent: 'Lectori salutem' of 'Den lezer heil'. Zonder gekheid: zo staat het in het Van Dale Praktijkwoordenboek.
Dat voegt er wel in een kaderstukje aan toe dat 'deze aanspreekvorm erg ouderwets is' en dat 'bovendien veel lezers niet weten wat het betekent'. Neen, écht waar? Net nu ik wilde gaan voor 'Ave Wim Van Rompuy'!

Dag, hallo

Jaja, kritiek geven is gemakkelijker dan alternatieven geven - weet ik. Mijn advies? Schrijf gewoon 'Dag' (in B2B) of 'Hallo' (bijvoorbeeld in communitymails). Zoals in: 'Dag mijnheer Van Rompuy' of 'Hallo Wim'. Dan luister ik, omdat ik een brief of mail krijg van een mens van vlees en bloed. Iemand die mij durft aan te spreken in de ware betekenis van het woord.