fbpx

Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Testimonials: do's-and-don'ts

De testimonial: de simpelste manier om prospects over de streep te trekken. Maar hoe komt u betrouwbaar en vooral geloofwaardig over? Met deze tips blijft u op het goede pad.

Testimonial

Van mens tot mens

People buy people. U vertrouwt sneller een persoonlijke ervaring dan een promopraatje. Laat dus uw ambassadeurs - uw tevreden klanten - aan het woord: zij lenen hun geloofwaardigheid aan uw product of dienst.

Het resultaat:

  • U verkoopt meer dankzij hun doorslaggevende argumenten.
  • U profiteert lang van hun input door testimonials slim te recycleren. In uw offerte, sociale media, blog, … Link ernaar.
  • U bespaart veel tijd en geld, want testimonials zijn eenvoudig te maken én herbruikbaar.

Waarom een omweg nemen? Laat uw klanten zélf de loftrompet steken over u!

Doen en laten van de testimonial

Met een testimonial balanceert u op het slappe koord tussen authenticiteit en overtrokken enthousiasme. Zo valt u er niet af:
 

  • Doen! Zet het tastbare nut van uw product of dienst in de kijker. Geef concrete cijfers en feiten. “Door programma [x] verkochten we 30% meer!”
  • Laten! Vermijd holle beweringen over hoe leuk, tof en cool uw product is, zonder enige meerwaarde voor de klant. “Mijn nieuwe rugzak is enorm praktisch en geweldig mooi.”
     
  • Doen! Laat iemand uit de doelgroep aan het woord. Een gelijkgestemde ziel, een toffe peer (in het Engels dan). Verkoopt u machines? Zet dan in op de persoon die er dagelijks mee werkt. Hij kent de handige trucjes en ziet hoeveel extra producten er van de band rollen.
  • Laten! Maak geen spreekbuis van iemand die uw product of dienst maar half kent. Interview geen CEO over uw machine als hij die nog nooit van dichtbij heeft gezien.
     
  • Doen! Geef uw contactpersoon op voorhand een lijstje met uw gerichte vragen. Dat geeft hem een houvast. Toon ook voorbeelden en stroomlijn zo de vorm van uw testimonials.
  • Laten! Laat uw klant niet in het ijle vertellen. Zonder richtlijnen schieten zijn antwoorden alle kanten op. En de aandacht van uw lezer dus ook.
     
  • Doen! Vraag toestemming voor verspreiding aan uw contactpersoon. Laat hem op voorhand alles nalezen.
  • Laten! Verspreid de testimonial nooit zonder expliciete toestemming. Dat is niet ethisch en het schaadt uw organisatie en de relatie met uw bestaande klant.
     
  • Doen! Vermeld de volledige naam en functietitel van uw contactpersoon. Voeg eventueel een foto, zijn woonplaats en een link naar de bedrijfswebsite toe.
  • Laten! Publiceer geen anonieme testimonials. Die geven uw organisatie een dubieus karakter.
     
  • Doen! Gebruik de bewoordingen van uw klant. Spreektaal – en zelfs af en toe streektaal – draagt bij aan zijn geloofwaardigheid.
  • Laten! Leg uw klant geen dure woorden in de mond. En overdrijf niet. Want wordt een getuigenis té lyrisch? Dan doorprikt uw prospect ze.

Extra dimensie: klank en beeld

Wilt u een testimonial een extra duwtje geven? Maak er dan een videofragment van. Zo creëert u extra krediet en herkenbaarheid. Hubspot verzamelde enkele voorbeelden die getuigen van machtig inzicht en marketingskills!

Trek úw klantenschuif open

Hebt u veel tevreden klanten, maar liet u hen nog niet aan het woord? Dan is het hoog tijd om alles uit de kast te halen. Vraag hen om hun lof uit te zingen. En laat die ode overal weerklinken.

Testimonial? Laat Schrijf.be uw partituur uitschrijven. 


Tevreden klanten aan het woord

Taalvirtuoos komt aan zijn trekken
Deze mensen weten waarmee ze bezig zijn
Mijn hoge verwachtingen worden keer op keer ingelost
Snelheid én kwaliteit als troeven
In één rechte pennentrek naar de finish
Topteksten, hoedje af
Samenwerking als een geoliede machine
A well-built translation
Essentie gevat in verfrissende stijl
Al onze troeven op één blad
Hartelijk en duidelijk, boeiend en concreet
Timing altijd stipt gerespecteerd
Missie en visie? Roep er een buitenstaander bij
Dwars door de Belgisch-Nederlandse taalbarrière
Scherp, snel, en sympathieker dan Statler en Waldorf
De webtekst lokt zoekrobotten
Weinig geblaat en veel wol
Geen centimeter ruimte voor fouten
Boodschap gesnapt én goed verwoord
De kwaliteit waarop ik had gehoopt

Wat klanten zeggen

We hebben deze ochtend onze eerste mailing uitgestuurd en er zeer positieve reacties op gekregen (aan het aantal inschrijvingen te zien toch). Nogmaals dank!

Karine Blommaert
CMS Channel