string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(45) "https://schrijf.be/nl/blog/testimonial-vragen" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(39) "De 5 vragen voor krachtige testimonials" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(45) "https://schrijf.be/nl/blog/testimonial-vragen" ["image"]=> string(29) "images/testimonial-vragen.jpg" ["description"]=> string(74) "Hoe peutert u fijne klantreacties los waarmee u een toptestimonial brouwt?" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
5 vragen voor krachtige testimonials (getuigenissen)
Meeslepende, wervende getuigenissen? Die krijgt u pas als u de juiste vragen aan uw tevreden klanten stelt.
Krijg de juiste antwoorden
Overtuigde u uw klant om als ambassadeur op te treden voor uw bedrijf? Dan belt u hem doorgaans even op voor een interview. Al is dat niet automatisch de beste basis voor een meeslepende testimonial. Een voorbeeld van zo’n gesprek:
- "Wat vindt u van ons product?"
"Goed … héél goed. En, euhm, degelijk." - “En van onze service?”
“Ook prima. Degelijk. Geen klachten!”
Niet iedere tevreden klant is even welbespraakt. Hoeft ook niet, want uw prospect kickt net op een authentieke stem – zonder gladde reclamepraat.
Alleen overtuigt u met een karrenvracht gemeenplaatsen ook geen hond. Gelukkig ligt de oplossing voor de hand: stel de juiste testimonial-vragen en krijg de juiste antwoorden.
Testimonial-vragen: voorbeelden
Wat zet u dan precies in dat vragenlijstje? Een paar tips:
- Een goede testimonial vertelt een verhaal: van probleem naar oplossing. Speel daar bij uw vraagstelling al op in.
In het vragenlijstje voor onze eigen testimonials staat bijvoorbeeld: "Hoe kwam u terecht bij Schrijf.be?" of "Wie schreef vroeger uw teksten?"
Of check eens de getuigenissen over onze Schrijfdokter. - Peil naar concrete resultaten. Want die overtuigen beter dan vage reclamepraat.
Bijvoorbeeld voor SEO-teksten: "Is uw Google-positie er ondertussen op vooruitgegaan?" - Durf te vragen naar wat er níét zo goed was. Om er zelf uit te leren. En omdat het uw verhaal soms boeiender en geloofwaardiger maakt. Wees gerust: als u het slim verwoordt, schaadt het uw reputatie niet.
Bijvoorbeeld: "Gingen we ergens de mist in? En hoe klaarde die op?" - Omzeil nietszeggende antwoorden door vragen te stellen die de verbeelding prikkelen.
Bijvoorbeeld: vraag niet "Wat zijn onze sterke punten?" maar "Hoe zou u ons omschrijven bij collega’s of vrienden?" - Vraag zeker of er nog een toekomstige samenwerking inzit. Want zo’n engagement doet wonderen voor de geloofwaardigheid van uw testimonial.
Bonustip: maak een afspraak
Belt u uw klant uit het niets op om zijn mening te vragen? Dan heeft hij misschien helemaal geen tijd voor u. En maakt hij er zich snel vanaf. Daar staat u dan: met een handvol belegen clichés. Brouw daar maar eens een sprankelende testimonial mee.
Pak het slimmer aan: maak altijd een afspraak voor uw telefonisch interview. En vraag uw klant om zich voor te bereiden door middel van een voorbereidende vragenlijst. Zo gaat u tijdens het interview meteen naar de kern van de zaak. En verliest u allebei zo weinig mogelijk tijd.
Gebruik onze testimonialvragen
Gedaan met oeverloos vissen naar complimentjes. Gewapend met onze lijstje testimonial-vragen loopt uw interview op wieltjes. En dat leidt bijna vanzelf tot een dijk van een getuigenis. Voorbeelden te over!
En hebt u er zelf echt geen zin in? Wij wel.