string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(46) "https://schrijf.be/nl/blog/terreur-copywriting" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(46) "https://schrijf.be/nl/blog/terreur-copywriting" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Ja, terreur raakt ook copywriting
22 maart 2016, vroeg in de ochtend. Collega’s komen een voor een binnengesijpeld, verbouwereerd door het vreselijke nieuws dat de ronde doet. Aanslagen, zo dicht bij de deur.
Weg met beeldspraak
Of dat een impact had op mij als mens? Uiteraard. En op mij als … copywriter? Ja, en zelfs meer dan u denkt. Natuurlijk de dag zelf, waarop het een strijd was om ook maar een zinnig woord op papier te krijgen. Maar zelfs de weken daarna – tot vandaag. Want die aanslagen, die legden beslag op mijn woordenschat. En vooral op … plastische uitdrukkingen.
Als bombarderen niet meer kan
Een tijdje terug schreef ik nietsvermoedend: vijf workshops bombarderen je tot de onwrikbare leidinggevende. De klant was lovend over het tekstvoorstel. "Maar die zin met 'bombarderen', kunnen we dat wel maken in deze tijd?" Terechte vraag. Ik reikte alvast snel een ander werkwoord aan. Omdat het gevoelig ligt en omdat ik vooral niemand tegen de borst wil stuiten.
Oppassen voor gevoeligheden
Die bombarderen-opmerking blijft nazinderen. Ik trek wel vaker een uitdrukking in twijfel nu. Denk maar aan: een explosie van emoties, een salvo van begrippen, het afvuren van vragen, … Wat vroeger (dood?)normale beeldspraak was, heeft een andere lading gekregen.
Wat ik me afvraag: zou u zich storen aan die omschrijvingen?